تجهیز بنا گستر برقستان، سازنده تابلو برق های صنعتی و ساختمانی

تجهیز بنا گستر برقستان، سازنده تابلو برق های صنعتی و ساختمانی

تابلو بانک خازنی چه معایبی دارد؟

تابلو بانک خازنی چه معایبی دارد

فهرست محتوا

از آنجایی که شبکه برق تنها توان مفید یعنی اکتیو را در اختیار ما قرار می‌دهد، اگر بخواهیم از شبکه برق توان غیر مفید یعنی راکتیو را نیز دریافت کنیم باید هزینه بیشتری بپردازیم؛ زیرا جریان بیشتری از اداره برق دریافت خواهیم کرد. به همین علت با قبض‌های سرسام آور برق مواجه خواهیم شد، اما چاره کار چیست؟ چاره استفاده از تابلو بانک خازنی است.

در این مطلب از برقستان قصد داریم شما را با مفهوم، کاربرد، تجهیزات، معایب و همچنین قیمت تابلو بانک خازنی آشنا کنیم. اگر قصد خرید یک تابلو بانک خازنی منحصربه‌فرد و ویژه را دارید ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارید، از مشاورین ما در مجموعه برقستان کمک بگیرید تا بهترین نمونه را متناسب با نیازتان به شما معرفی کنند.

تابلو بانک خازنی چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو بانک خازن در واقع تابلو‌های هستند که برای تامین توان غیر مفید برخی از دستگاه‌ها نظیر موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع بانک خازنی به مجموعه‌ای از خازن‌های کنار هم قرار گرفته اطلاق می‌شود که برای اصلاح ضریب توان شبکه کاربرد دارد.

از این مجموعه خازنی می‌توان برای کنترل توان راکتیو استفاده کرد. این تابلو برق‌ها در شبکه توزیع برق، مراکز صنعتی، شبکه‌های انتقال انرژی و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌صورت کلی می‌توان کاربرد تابلو برق بانک خازنی را اینگونه تشریح کرد که این تابلوها برای جبران توان راکتیو و به تبع آن افزایش ضریب قدرت طراحی شده‌اند و با اصلاح ضریب قدرت زمینه صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش تلفات و افزایش ایمنی را فراهم می‌کنند.

باتوجه به اینکه این تابلو برق ویژه کاربردهای گسترده‌ای دارد، اگر قصد خریدی مطمئن و مقرون به‌صرفه‌ دارید، می‌توانید قیمت تابلو بانک خازنی را در تنوع بالا از وبسایت ما دریافت کنید و پس از مشاوره با کارشناسان مجموعه برقستان، خرید خود را انجام دهید.

تابلو بانک خازنی چیست

از چه تجهیزانی برای بانک خازنی استفاده می شود؟

یک تابلو بانک خازنی برای انجام وظایف خود به شکل صحیح و آنچه از آن انتظار می‌رود از اجرا و تجهیزات مختلفی در طراحی و ساخت آن استفاده شده که هرکدام مسئول انجام کار خاصی هستند. این تجهیزات عبارتند از:

رگولاتور

رگولاتور به کنتاکتورهای تعبیه شده در تابلو برق دستور می‌دهد که از شبکه خارج یا به آن وارد شوند. این قطعه با نمونه‌برداری از جریان ورودی به سیستم، سعی می‌کند به بهترین شکل ممکن ضریب توان شبکه قدرت را محاسبه کرده و باتوجه به مدیریت و کنترل دقیق آن، تمام دستورات قطع و وصل موجود در پله‌های خازنی را بر عهده بگیرد.

خازن‌ها

خازن‌ها تجهیزاتی هستند که مسئولیت ذخیره انرژی را بر عهده دارند تا در مواقع ضروری در مدار از آن استفاده کنند. از وظایف اصلی این تجهیزات می‌توان به اصلاح ضریب قدرت اشاره کرد.

کنتاکتور خازنی

زمانی که خازن به شبکه وصل می‌شود، جریانی که از آن عبور می‌کند بسیار بالا بوده لذا موجب آسیب رسیدن به آن می‌شود. برای اینکه مانع این اتفاق شویم، از کنتاکتورهای خازنی در تابلو بانک خازنی استفاده می‌کنیم. این کنتاکتورها روی خود یک مجموعه کامل از کنتاکت‌های کمکی دارند که توسط سیم‌های مقاومت با کنتاکت اصلی در ارتباط هستند. کنتاکت اصلی که بسته شود، کنتاکت‌های کمکی از مدار خارج شده و در این لحظه کنتاکت اصلی برای تغذیه خازن فعال می‌شود.

تجهیزانی برای بانک خازنی

فیوز

فیوز یا کلید مینیاتوری نیز یکی از تجهیزات مهم استفاده شده در سیستم تابلو بانک خازنی است که برای حفاظت از پله‌های بانک خازنی بین شبکه و کنتاکتور خازنی تعبیه می‌شود. این کلیدهای مینیاتوری از آسیب به مدار زمانی که اضافه بار وجود دارد جلوگیری می‌کنند و در مصارف خانگی، صنعتی و تجاری برای حفاظت و ایمنی به‌صورت گسترده استفاده می‌شوند.

کلید ورودی

کلید ورودی یا اتوماتیک برای حفاظت از تابلو بانک خازنی به این مجموعه اضافه شده و بین شبکه و کلید فیوزها قرار می‌گیرد. انتخاب این کلید در زمان نصب باید بر اساس بازه جریانی که متناسب با کار تابلو است انتخاب شود.

فیلتر‌های هارمونیکی

امروز شاهد هارمونیک‌ها در اغلب شبکه‌های برق هستیم که موجب آسیب رسیدن به خازن‌ها مخصوصا نوع خشک آن‌ها می‌شوند. هارمونیک با آسیب وارد کردن به تجهیزات الکترونیکی صنایع نظیر تجهیزات سنسوریک و اتوماسیون صنعتی، خسارات جبران‌ناپذیری را به‌ بار می‌آورد. فیلتر‌های هارمونیکی برای جلوگیری از این آسیب و خسارت در لیست تجهیزات تابلو بانک خازنی قرار گرفته‌اند.

باتوجه به کیفیت این قطعات، قیمت تابلو بانک خازنی در رنج متفاوتی قرار گرفته و شما می‌توانید لیست کاملی از قیمت‌ها را در سایت ما مشاهده و بررسی نمایید.

تابلو بانک خازنی و معایب آن

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم تابلو بانک خازنی یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم الکترونیکی است که وظیفه تامین انرژی الکتریکی و ذخیره سازی را بر عهده دارد. اما با توجه به این که هر سیستم در کنار مزایای عالی از معایب و نقاط ضعفی نیز برخوردار است، بانک خازنی نیز دارای معایبی است که در این بخش به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. برخی از معایب تابلو بانک خازنی عبارتند از:

  • ولتاژ کاری محدود: بانک خازنی از ولتاژ کاری محدود برخوردار است. یعنی نمی‌توان ولتاژ بالاتر از حداکثر ولتاژ را به آن اعمال کرد. این محدودیت موجب می‌شود که محصول مورد نظر برای سیستم‌هایی با ولتاژ بالاتر کارآیی نداشته و نیازمند سایر روش‌های ذخیره‌سازی انرژی شویم.
  • افت ولتاژ: بانک خازنی ممکن است در طول زمان به دلیل تخلیه انرژی خود به خازن‌ها، ولتاژ خود را از دست بدهد. این مشکل می‌تواند موجب نارسانایی سیستم شود و یا در برخی موارد باعث عملکرد نادرست سیستم و یا از بین رفتن اطلاعات شود.
  • هزینه بالا: بانک خازنی در حقیقت هزینه‌های قابل توجهی دارد. خازن‌های این بانک برای تولید، اجرا و عملکرد صحیح هزینه بر هستند و نیاز به مدیریت و کنترل بانک خازنی دارند. به همین علت تابلو بانک خازن گزینه‌ای گران قیمت است.
  • اندازه و حجم: بانک خازنی به علت نیاز به سیستم‌های کنترلی و خازن‌های بزرگ، اندازه و حجم قابل توجهی دارد. این مسئله موجب می‌شود که نصب این محصول در فضاهای محدود و یا سیستم‌هایی با نیاز به اندازه کوچکتر مشکل باشد.
  • عمر مفید محدود: بانک خازنی معمولا دارای عمر مفید محدود است. زیرا خازن‌ها در طول زمان استفاده، قابلیت عملکرد خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارند. این مسئله نیز موجب افزایش هزینه و تعمیرات و نگهداری بانک خازنی خواهد شد.
بیشتر بخوانید  نحوه ساخت و سفارش تابلو برق موتورخانه در برقستان

تابلو بانک خازنی و معایب آن

نحوه عیب یابی تابلو بانک خازنی

 نکته‌ای که باید در این بخش از مقاله به آن توجه کنید این است که برخی از معایبی که در بالا به آنها اشاره کردیم قابل حل هستند. با در نظر گرفتن موارد مطرح شده راهکارهای لازم برای تاثیرگذاری و کنترل هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ولتاژ کاری محدود

برای رفع این محدودیت بهترین راهکار استفاده از بانک خازن سری و موازی بوده تا قابلیت ارائه ولتاژ کاری بیشتری داشته و این ولتاژ را برای شبکه تامین نماید. یا اینکه می‌توان از مبدل‌های DC-DC و ترانسفورماتورها استفاده کرد تا برای بانک خازنی ولتاژ ورودی مورد نیاز را تغییر دهند.

افت ولتاژ

با بکاربردن سیستم‌های کنترلی مناسب، می‌توان این مشکل را برطرف کرد. برای مثال، با استفاده کردن از سیستم‌های خودکار شارژ و تخلیه می‌توان این محصول را به طور داوم شارژ نگه داشت و از پایین آمدن ولتاژ آن جلوگیری کرد.

هزینه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، هزینه تولید و همچنین اجرای بانک خازنی کاهش یافته است. با بکار بردن مواد خازنی با قیمت مناسب و بهینه سازی سیستم کنترلی نیز می‌توان هزینه‌های بالا را کاهش داد.

اندازه و حجم

با بکاربردن خازن‌هایی با ظرفیت بالا و بهینه‌سازی طراحی می‌توان حجم و اندازه تابلو بانک خازنی را کاهش داد. همچنین بکاربردن تکنولوژی‌هایی نظیر خازن‌های سوپرکپاسیتور و خازن‌های فلزی الکترولیتی می‌توانید حجم این محصولات را کاهش دهید.

عمر مفید

با بکاربردن خازن‌هایی با عمر مفید بالا و همچنین تعویض منظم و به موقع خازن‌های فرسوده، می‌توانید عمر مفید تابلو بانک خازنی را افزایش دهید. مدیریت حرارت و استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده نیز میتواند عمر مفید بانک خازنی را افزایش دهد.

جمع بندی

در این مقاله از وبسایت برقستان سعی کردیم تابلو بانک خازنی را معرفی کرده و کاربرد آن را در شبکه برق ذکر کنیم. همانطور که ذکر شد این تابلو با کاهش اختلاف فاز بین ولتاژ و‌ جریان و همچنین کنترل ضریب توان و کاهش آن، برای بالا رفتن کیفیت تامین برق و افزایش کارایی سیستم‌های قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کاربرد نقش مهم تابلو بانک خازنی را در جلوگیری از ایجاد خسارت و آسیب به تاسیسات الکتریکی و همچنین کاهش هزینه‌های برق ایفا می‌کند.

قیمت تابلو بانک خازنی یکی از فاکتورهای مهم در زمان خرید این تابلو است که باتوجه به تنوع بالای محصولات در برندهای متعدد، رنج متفاوتی از قیمت را در بازار شاهد خواهیم بود. برای دریافت قیمت تابلو برق صنعتی و همچنین قیمت روز تابلو بانک خازنی به سایت برقستان مراجعه کرده و از کارشناسان ما در این زمینه راهنمایی دریافت نمایید.

سوالات متداول

برای ساخت بانک خازنی چه نوع تجهیزاتی مورد نیاز است؟

۱. خازن‌ها، ۲. رله‌ها، ۳. مبدل‌های، DC-DC، ۴. سیستم کنترل، ۵. سیم‌ها و کانکتورها، ۶. سیستم خنک کننده

بانک خازنی چه معایبی دارد؟

نوسانات ولتاژ، ریسک شوک الکتریکی، افزایش توان هارمونیک، نیاز به تعویض دوره‌ای خازن‌ها، نیازمند فضای بزرگ برای نصب، حرارت، هزینه بالا، افت ولتاژ، سرعت بازگشت خازن، حجم زیاد، نیاز به تنظیم

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

مقالات ما

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟