تابلو برق پی ال سی

تابلوهای برق محفظه‌هایی هستند که درون آنها قطعات و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خاصی وجود دارد. وظیفه این تابلوها نگهداری و مراقبت از تجهیزات و دستگاه‌های متصل، در مقابل نوسان برق و افت ناگهانی ولتاژ است. تابلوهای برق در صنعت تحت عنوان تابلو برق صنعتی شناخته می‌شوند. یکی از جدیدترین و بهترین انواع تابلو برق صنعتی تابلو برق پی ال سی است. استفاده از تابلوهای برق در بسیاری از کسب و کارها لازم بوده و موجب جلوگیری از خسارات مختلفی می‌شود.

با توجه به اهمیت عملکرد تابلو برق کیفیت تجهیزات استفاده شده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه مدل‌های مختلفی از تابلوهای برق که ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی دارند تولید شده‌اند. کاربردهای این تابلوها متفاوت بوده و با توجه به آن طراحی و ساخته می‌شوند. شرکت‌های سازنده تابلوهای برق بسیار زیاد هستند. این تابلوها توسط شرکت‌های خارجی و داخلی تولید می‌شوند. با توجه به نوع نیاز و میزان سرمایه مورد نظر، امکان خرید تابلوهای خارجی یا سفارش ساخت تابلوهای برق داخلی، وجود دارد.

معرفی تابلو برق پی ال سی

تکنولوژی ساخت تابلوهای برق در کشورمان ایران، پیشرفت چشمگیری داشته است و شرکت‌های بسیاری در ایران، طراحی این تابلوها را انجام می‌دهند. استفاده از تابلوهای برق در مکان‌هایی که تجهیزات برقی گران قیمت دارند بسیار حائز اهمیت است. به کمک تابلو برق شما می‌توانید از این تجهیزات محافظت کرده و به صورت خودکار یا دستی، برق آنها را قطع یا وصل کنید. اما قابلیت تابلوهای برق به همین موارد ختم نمی‌شود. مدل‌های مختلفی از تابلو برق ساخته شده‌اند که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارد.

به عنوان مثال تابلو برق plc یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های ساخته شده است که امکانات بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد. تابلوهای برق استاندارد خاص خود را دارند و باید برای ساخت آنها به این موضوع توجه شود. این استانداردها در ابعاد مختلف تعیین شده‌اند و نکاتی مانند ابعاد تابلو، ولتاژ ورودی و خروجی و همینطور مشخصات فنی مربوط به بدنه و اسکلت تابلو را شامل می‌شوند. لذا در صورت خرید یا سفارش تابلو برق حتماً باید به رعایت شدن استانداردها در ساخت آن توجه کنید.

تابلو برق پی ال سی چیست؟

تابلو برق plc یکی از انواع تابلو برق‌های تولید شده در ابعاد صنعتی می‌باشد. این تابلو برق از امکانات ویژه‌ای برخوردار است. یکی از امکانات ویژه تابلو برق پی ال سی، داشتن پردازشگر یا همان مغز متفکر است که تحت عنوان کنترل کننده نیز شناخته می‌شود.

این پردازنده، plc یا همان Programmable Logic Controller نام دارد که از آن برای ساخت تابلو برق صنعتی استفاده می‌کنند. کنترل کننده تابلو برق پی ال سی، یک کنترلگر منطقی بوده که دارای قابلیت برنامه‌ریزی به صورت دقیق است. با برنامه‌ریزی این کنترلگر امکان اتوماسیون پروسه‌های کنترلی برای دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف وجود دارد.

تابلو برق plc چیست؟

انواع تابلو برق پی ال سی

تابلوهای برق plc در انواع مختلفی ساخته و طراحی شده‌اند. شناخت انواع این تابلوها اهمیت ویژه‌ای در انتخاب آنها دارد. تابلوهای برق پی ال سی با توجه به ابعاد،حافظه، پیچیدگی در برنامه‌ نویسی و تعداد ورودی و خروجی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. این سه دسته شامل موارد زیر هستند:

تابلو برق پی ال سی کوچک

این تابلوها به صورت نردبانی برنامه نویسی می‌شوند و دارای ابعاد کوچکی هستند. همچنین تنها قابلیت اتصال یک یا دو ورودی و خروجی را دارند. از این رو تفاوت چندانی با تابلوهای برق قدیمی و ساده ندارند. این تابلوها در تولیدی‌های و اتاق‌های فرمان کوچک استفاده می‌شوند.

تابلو برق پی ال سی بزرگ

زبان برنامه نویسی این تابلوها، سطح نسبتا بالایی دارد. تابلوهای plc بزرگ با داشتن تعداد ورودی و خروجی بالا، امکان برنامه ریزی برای کنترل چندین تابلو برق کوچک را دارند. این تابلوها برای اجرا کردن دستورات کنترلی پیچیده ساخته شده‌اند. از این تابلوها معمولاً در صنایع و کارخانجات بزرگ استفاده می‌شود.

تابلو برق پی ال سی متوسط

قابلیت برنامه نویسی این تابلوها تقریبا مانند ‏plc ‌های کوچک است؛ اما تعداد ورودی و خروجی‌های آنها بیشتر از تابلوهای کوچک می‌باشد. همچنین این تابلوها قابلیت اجرای دستورات کنترلی گسترده را نیز دارند. از این تابلوها اغلب در ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری استفاده می‌شود.

کاربرد تابلو برق پی ال سی

همانطور که گفته شد تابلو برق پی ال سی کاربردهای بسیاری دارد. از این تابلو در کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود. داشتن امکان برنامه ریزی تابلو برق پی ال سی، موجب افزایش تقاضا برای سفارش طراحی و ساخت این محصول شده است. امکان قطع و وصل برق دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی در کارخانه‌ها به صورت اتوماتیک، از ویژگی‌های بارز تابلو برق plc می‌باشد. این تابلوها مانند کامپیوترهای قدرتمندی هستند که امکان کنترل تجهیزات مختلف را دارند. به همین علت نیاز به حضور انسان برای کنترل تجهیزات تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این موضوع از تعداد خطاهای انسانی زیان بار و جبران ناپذیر در روند تولید نیز کاسته می‌شود.

کاربرد تابلو برق پی ال سی

نکات مهم در خرید تابلو برق پی ال سی

نکات مهمی برای خرید تابلو برق plc وجود دارد که باید به هنگام انتخاب آن مورد توجه قرار گیرند. یکی از این نکات مهم انتخاب تابلو برقی است که با توجه به نیاز ما طراحی شده باشد. همچنین رعایت استانداردهای مختلف در ساخت تابلو برق پی ال سی بسیار حائز اهمیت است. چرا که در صورت عدم رعایت این استانداردها، علاوه بر پایین آمدن بازدهی، احتمال بروز خسارات مختلف وجود خواهد داشت. همچنین کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت تابلو برق نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بالا بودن کیفیت قطعات مورد استفاده در تابلو برق، موجب بالا رفتن کیفیت آن خواهد شد.

مشخصات تابلو برق پی ال سی (plc)

انواع تابلوهای برق با توجه به کاربردی که دارند، دارای مشخصاتی نیز هستند. این مشخصات نحوه عملکرد و کیفیت تابلو برق مورد نظر را مشخص می‌کند. تابلو برق پی ال سی نیز مشخصات خاص خود را دارد که از جمله ‌مهم‌ترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جنس بدنه
  • نوع پردازنده یا سی پی یو
  • میزان حافظه دائم و موقت
  • نوع منبع تغذیه
  • تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها که می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد
  • نوع زبان مورد نظر برای برنامه نویسی
  • تایمرها، رله‌ها و سایر قطعات مورد نیاز

مشخصات تابلو برق پی ال سی (plc)

ابعاد استاندارد تابلو برق پی ال سی

تابلو برق پی ال سی نیز مانند سایر تابلوهای برق، دارای ابعاد استانداردی است که این ابعاد برای مدل‌های مختلف تابلو برق plc متفاوت است. ابعاد تابلو برق همان طول عرض و ارتفاع آن هستند که با توجه به تعداد و ابعاد قطعات مصرفی در ساخت تابلو تعیین می‌شوند. برخی از شرکت‌های مختلف تولید کننده بدنه تابلو، ابعاد خاص و از پیش تعیین شده‌ای دارند که با توجه به نیاز خود می‌توانید سایز مورد نظر را خریداری کنید. اما به طور کلی طراح تابلو برق، ابعاد آن را مشخص می‌کند.

استاندارد مشخصات فنی بدنه و اسکلت تابلو برق پی ال سی

بدنه تابلو برق و اسکلت آن باید مقاوم باشد تا در مقابل آتش سوزی و فشار ضربات احتمالی از لوازم و تجهیزات داخل تابلو محافظت کند. پوشش بدنه تابلو برق پی ال سی باید الکترواستاتیک باشد تا از خطر برق گرفتگی ناشی از اتصالی و برق‌دار شدن بدنه جلوگیری کند. ریل‌های مورد استفاده در اسکلت تابلو برق نیز باید از استحکام بالایی جهت نگهداری قطعات الکتریکی برخوردار باشد. برندهای مختلفی هستند که بدنه و اسکلت تابلو برق plc را تولید می‌کنند. برای خرید مطمئن می‌توانید کاتالوگ‌های برندهای تولید کننده را مطالعه نمایید.

استاندارد مشخصات فنی بدنه تابلو برق پی ال سی

قیمت تابلو برق پی ال سی

یکی از نکات مهم در رابطه با انتخاب این محصول، قیمت تابلو برق پی ال سی است. در واقع قیمت تابلو برق plc را قطعات استفاده شده در آن مشخص می‌کند. هرچه قیمت قطعات مصرفی در ساخت تابلو برق بالاتر باشد، قیمت محصول نهایی نیز بالاتر خواهد بود.

معمولاً خرید تابلو برق‌های آماده با توجه به کیفیت قطعات به کار رفته در آن، می‌تواند گران‌تر باشد. با سفارش ساخت تابلو برق plc می‌توانید با مشورت طراح از قطعات ارزانتری استفاده کنید. استفاده از قطعات ارزان‌تر قیمت تابلو برق را کاهش خواهد داد. به منظور مقایسه قیمت تابلو برق‌ها، می‌توانید با افراد خبره مشورت کنید.

سفارش تابلو برق پی ال سی

همانطور که گفته شد سفارش تابلو برق plc می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و انتخاب قطعات الکتریکی ارزان قیمت به شما کمک کند. ضمن اینکه طراح تابلو برق می‌تواند مشاور خوبی برای افزایش بازدهی تابلو برق خریداری شده باشد. معمولاً طراحان تابلو برق پی ال سی، سفارش ساخت تابلو را به جای خرید تابلو آماده پیشنهاد می‌کنند. علت این موضوع برطرف کردن هرچه بهتر نیاز مشتری است. البته باید توجه داشته باشید که طراحی تابلو برق خود را به یک طراح خبره بسپارید تا از خسارت‌های احتمالی و زیانبار در امان باشید.

سفارش تابلو برق پی ال سی

خرید تابلو برق پی ال سی از شرکت فنی مهندسی برقستان

یکی از شرکت‌های تولید کننده و فروشنده تابلو برق plc، شرکت فنی مهندسی برقستان است. کارشناسان این شرکت تبحر و تجربه بالایی در زمینه انواع تابلو برق دارند. شرکت فنی مهندسی برقستان علاوه بر فروش بهترین تابلوهای برق plc، از بهترین قطعات موجود در بازار جهت ساخت تابلوهای برق استفاده می‌کند. برای سفارش یا خرید تابلو برق پی ال سی می‌توانید از سایت ما اقدام کنید. همچنین جهت مراجعه حضوری می‌توانید به آدرس درج شده در سایت شرکت فنی مهندسی برقستان مراجعه نمایید و ما در خدمت شما هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)