تابلو برق چنج اور چیست؟

تابلو برق‌های انتقال خودکار وسایلی مطمئن برای انتقال اتصالات بار الکتریکی بین منابع اولیه و متناوب برق می‌باشند. این تجهیزات امکان تغییر بار از یک منبع الکتریکی به منبعی دیگر را به صورت دستی و خودکار فراهم می‌کنند. مراکز داده، بیمارستان‌ها و … به کار مداوم و پیوسته تاسیسات نیاز دارند. بنابراین برای تامین برق تجهیزات خود در صورت قطعی منبع اولیه، از یک منبع برق اضطراری جایگزین نظیر ژنراتور یا منبع تغذیه پشتیبان استفاده می‌کنند. این انتقال سریع به منبع جایگزین از طریق تابلو برق چنج اور انجام می‌گیرد.

قطعی برق برای برخی مراکز نظیر کارخانه‌های تولیدی می‌تواند سبب توقف تولید و خسارات بسیاری شود. این مسئله در بیمارستان‌ها حتی حیاتی‌تر بوده و امکان دارد جان بیماران به خطر بیفتد. به همین دلیل اکثر این اماکن با نصب یک ژنراتور، دسترسی به منبع انرژی را در شرایط اضطراری فراهم می‌کنند. اما این ژنراتور به تنهایی کافی نیست و باید برای به کارانداختن آن یک تابلو چنج اور نیز نصب گردد.

جهت دریافت مشاوره شماره تماس خود را ثبت کنید

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این تابلوها تضمین می‌کنند که منابع برق در صورت عدم استفاده، به درستی ایزوله شده‌ باشند. علاوه بر این، با حرکت‌دادن جریان الکتریکی در محدوده‌های صحیح، از وقوع حوادث الکتریکی در سمت کارکنان برق جلوگیری می‌کنند. مزیت اصلی تابلو برق چنج اور، توانایی آن در انتقال سریع، ایمن و کارآمد بار الکتریکی به منبع جایگزین مانند ژنراتور است. از سوی دیگر اینها کاربردهای گسترده‌ای برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی دارند.

صنایع معمولا دارای سیستم‌های الکتریکی پیچیده، بزرگ و همچنین ژنراتورهای متعددی هستند، بدین ترتیب برای اتصال و قطع نقاط دسترسی از شبکه اصلی، به تابلو برق نیاز دارند. چند مورد از استفاده‌های این تابلوها به شرح زیر می‌باشند:

• مخابرات و شبکه‌های داده
• کارخانه‌ها و فرآیندهای صنعتی
• بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
• تسهیلات آموزشی
• مراکز خرید
• انبارها
• کسب و کارهای کوچک و متوسط
• انبارها

تابلو برق چنج اور چیست؟

انواع تابلو برق چنج اور

تابلو‌های چنج اور (ATS) را بر اساس ویژگی‌های مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد. یکی از این موارد نوع انتقال می‌باشد. انواع تابلوهای چنج اور از لحاظ نوع انتقال عبارتند از:

• انتقال باز: منظور از این نوع انتقال این است که سوئیچ چنج اور، پیش از اتصال به یک منبع جایگزین، اتصال خود را با منبع تغذیه اصلی قطع می‌کند.
• انتقال بسته: در این نوع انتقال، قبل از قطع اتصال سوئیچ با اولین منبع تغذیه، اتصال به منبع دوم ایجاد می‌شود. از آنجایی که هیچ فاصله‌ای بین قطع و وصل وجود ندارد، بارهای پایین دست در طی فرآیند انتقال، به‌طور مداوم نیرو دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌های تابلو برق چنج اور بر مبنای حالت عملیاتی دستگاه می‌باشد و شامل موارد زیر است:

• حالت دستی: در این تابلوها، شروع و عملکرد انتقال به‌صورت دستی و با فشاردادن یک دکمه یا جابجایی یک هندل انجام می‌شوند. این فرآیند باید در محل منبع تغذیه توسط اپراتور صورت گیرد.
• غیراتوماتیک: این مدل نیز مانند حالت دستی است و انتقال، توسط دکمه یا چرخاندن سوئیچ انجام می‌گیرد. تنها تفاوت آن با حالت دستی این است که علاوه بر امکان فعالسازی در محل منبع تغذیه، از راه دور نیز می‌توان آن را کنترل کرد.
• خودکار: تابلو برق چنج اور خودکار برای شروع به کار و انتقال بار، نیازی به کنترل دستی ندارد و به‌طور اتوماتیک عمل می‌کند. بدین ترتیب با عدم دسترسی به منبع تغذیه یا قطعی آن، کنترل‌کننده اتوماتیک، عملکرد انتقال را آغاز می‌کند.

انواع تابلو برق چنج اور

نکات مهم در خرید تابلو برق چنج اور

این تابلوهای برق برای راه‌اندازی سیستم‌ها و تجهیزات در هنگام قطعی برق ضروری‌اند، بنابراین حین انتخاب آنها باید قابلیت اطمینان، نیازهای سیستم، برنامه کاربری و ایمنی را در نظر بگیرید. علاوه بر اینها موارد مختلفی وجود دارند که هنگام خرید می‌بایست به آنها توجه کنید، از جمله مشخصات فنی، نوع بار، سبک، نرخ جریان پیوسته، اندازه و ولتاژ. دیگر ملاحظات مهم شامل سازگاری و قیمت محصول می‌باشد. در زیر بعضی نکات خرید تابلو برق چنج اور را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

1. نرخ جریان پیوسته

تابلو برقی که انتخاب می‌کنید باید قادر باشد حداکثر تا 3 ساعت یا حتی بیشتر، برق مورد نیاز دستگاه‌های شما را تامین کند. از این رو جریان باید به‌طور مداوم از منبع تغذیه منتقل شود. جریان نامی نیز اغلب بین 30 الی 400 آمپر است. نرخ جریان باید با کاربری دستگاه‌ها تطبیق داشته باشد. به این معنی که اگر قطع‌کننده اصلی شما 100 آمپری است، تابلو برق نیز باید بتواند 100 آمپر جریان را انتقال دهد.

نرخ جریان پیوسته

2. نوع بار

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید تابلو برق چنج اور باید مدنظر قرار دهید، نوع بار می‌باشد. به طور کلی انواع مختلفی از بار وجود دارد نظیر: موتور بارهای محدودکننده، مجموع بارهای سیستم، بارهای لامپ تخلیه الکتریکی و لامپ رشته‌ای. نوع بار معمولا روی ژنراتور مشخص شده است. تابلوهای چنج اور می‌توانند با طیف گسترده‌ای از بارها کار کنند ولی برای اطمینان توصیه می‌کنیم قبل خرید این فاکتور را نیز بررسی کنید.

3. نرخ ولتاژ

یک تابلو برق ATS را می‌توان به دو منبع برق متناوبی که همگام نیستند، متصل کرد. از این رو برای اطمینان از انتقال عایق و مقابله با افزایش ولتاژ در صورت بروز قطعی، می‌بایست به ولتاژ دستگاه توجه کنید.

نرخ ولتاژ

مشخصات تابلو برق چنج اور

این تجهیزات برای هر کسب‌وکاری که از ژنراتور یا برق پشتیبان استفاده می‌کنند، الزامی هستند. بدون این وسیله، ممکن است به سیستم برق و پرسنل آسیب وارد شود یا مشکلات ایمنی برای کارمندان تاسیسات برق رخ دهد. بنابراین این تابلوها مزایای بسیاری برای انواع کاربری ارائه می‌دهند.

به‌عنوان مثال، تابلو چنج اور آسیب تجهیزات را کاهش می‌دهد، زیرا دارای سیستم نظارت و حفاظت از نوسانات خاص می‌باشد. از سوی دیگر به دلیل واکنش سریع، خدماتی با استاندارد بالا را فراهم می‌کند. به سبب پاسخ سریع تابلو به قطعی برق، مدت زمان مورد نیاز برای تعویض منبع تغذیه کاهش می‌یابد.

مشخصات تابلو برق چنج اور

ابعاد استاندارد تابلو برق چنج اور

زمانی که از عبارت اندازه یا ابعاد در مورد سوئیچ انتقال استفاده می‌شود، منظور آمپر دستگاه می‌باشد. این پارامتر در واقع اندازه جریان الکتریکی است که تابلو می‌تواند به‌طور ایمن و دقیق از عهده آن برآید. بنابراین وقتی به یک تابلو چنج اور نگاه کنید، رتبه‌های آمپر را مشاهده خواهید کرد که معمولا از 50 تا چندین هزار متغیر است. به عنوان مثال تابلویی که 200 آمپر را کنترل می‌کند، تحت عنوان سایز 200 معرفی می‌شود.

ابعاد استاندارد تابلو برق چنج اور

استاندارد مشخصات فنی بدنه و اسکلت تابلو برق چنج اور

بدنه تابلو برق‌ پس از مراحل چربی‌زدایی و فسفاته‌زدایی به‌‌شیوه اسیدشویی، به‌صورت الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی می‌شود. رنگ مورد استفاده کرم بوده و از لحاظ رطوبت، ضربه و حرارت، عایق خواهد بود. ضخامت رنگ نیز بر اساس استانداردها تعیین شده و در نهایت نیز تست می‌شود.

در تابلوهای ایستاده، ستون‌ها و درب جلو از ورق روغنی ساخته شده و سوراخ‌ها با فواصل استاندارد اعمال می‌گردند. با استفاده از دستگاه مناسب، برش‌ها همگی بدون لبه تیز و پلیسه صورت می‌گیرند. در ضمن، درب تابلو به کمک فوم تزریقی کاملا عایق‌بندی شده و حین باز و بسته‌کردن هیچگونه لرزش و تاب‌خوردگی ندارد.

استاندارد مشخصات فنی بدنه و اسکلت تابلو برق چنج اور

قیمت تابلو برق چنج اور

فاکتورهای مختلفی می‌توانند بر قیمت تابلوهای چنج اور تاثیر بگذارند. از جمله این موارد می‌توانیم به ظرفیت، سرعت، پیکربندی و مقیاس‌پذیری اشاره کنیم. منظور از ظرفیت، تعداد پورت‌های سوئیچ می‌باشد. اگر قصد دارید دستگاه‌های زیادی را به هم وصل کنید، باید به دنبال تابلویی باشید که پورت‌های زیادی دارد و به دنبال آن هزینه بیشتری نیز می‌بایست بپردازید.

پیکربندی نیز مسئله مهمی است که در طراحی سیستم و رفع نیازهای آن نقش اساسی ایفا می‌کند. با در نظرگرفتن نیازهای کاربری خود می‌توانید برآورد مناسبی از قیمت تابلو برق چنج اور داشته باشید و هزینه‌ها را تخمین بزنید.

قیمت تابلو برق چنج اور

سفارش تابلو برق چنج اور

تابلوهای چنج اور از چندین حالت عملیاتی و انواع انتقال پشتیبانی می‌کنند و دارای طیف وسیعی از مکانیسم‌های سوئیچینگ هستند. برای تعیین بهترین تناسب برای تاسیسات خود و سفارش تابلو، باید تمام جنبه‌های پیکربندی را درک کرده و بر اساس نیازهای کسب‌وکارتان انتخاب صحیحی داشته باشید. با درک تنظیمات موجود و انتخاب سوئیچ مناسب برای نیازهای خاص، مهندسان می‌توانند به درستی تاسیسات شما را راه‌اندازی کنند و به کسب‌وکار شما در صورت قطعی برق کمک کنند.

سفارش تابلو برق چنج اور

خرید تابلو برق چنج اور از شرکت فنی مهندسی برقستان

شرکت فنی مهندسی برقستان با بهره‌گیری از تخصص و تجربه مهندسان مجرب، در راستای تامین، طراحی و ساخت تابلوهای برق و پیاده‌سازی اتوماسیون صنعتی قدم برداشته‌ است. همه تابلو برق‌های ارائه‌شده در مجموعه ما می‌توانند به‌صورت توکار، روکار، ایستاده، دیواری و در طرحهای بارانی و آیپی‌دار اجرا شوند. تمامی این موارد بسته به نظر کارفرما و طراحی خاص هر تابلو ارائه می‌گردند. به‌عنوان مثال تابلو برق طرح ریتال از نوع روکار و بارانی به ابعاد 30×80×120 سانتیمتر از جمله تاسیسات قابل انجام می‌باشد.

اجرا و ارسال سریع، کیفیت و کارایی بالای تابلوها در کنار قیمت‌های منصفانه از جمله مزیت‌ها و تمایزات مجموعه برقستان است. پس تعلل نکنید و برای سفارش و خرید تابلو برق چنج اور درخواست خود را در وبسایت ما ثبت کنید تا از مشاوره رایگان و تخصصی برخوردار شوید.

5/5 - (3 امتیاز)