تابلو برق UPS، دستگاهی است که جریان الکتریکی پایدار و کیفی تجهیزات حساس و ضروری را تامین می‌کند. تابلو برق UPS، در مکان‌هایی که نیاز به برق پایدار و بدون اختلال دارند، کاربردی است.

تابلو برق UPS چیست؟

تابلو برق صنعتی UPS، یک جعبه فلزی مجهزبه قطعات و سیستم‌های لازم برای کنترل و حفاظت از جریان خروجی UPS است. با استفاده از کلید‌ها، فیوز‌ها، ترمینال‌ها و سایر اجزا، تابلو برق UPS جریان خروجی را در بین تجهیزات مصرف‌‌کننده توزیع می‌کند.

تابلو برق یو پی اس

مشخصات فنی تابلو برق UPS

تابلو برق UPS، به‌عنوان یک واسطه بین برق شهری و تجهیزات الکتریکی، به دو روش اصلی، به تامین برق پایدار می‌پردازد.

اگر برق شهری دردسترس و محدوده ولتاژ مشخص باشد، تابلو برق UPS، برق شهری را مستقیما از طریق تجهیزات الکتریکی به بار متصل می‌‌کند. درصورت قطعی برق، این تابلو، به تامین برق از طریق باتری‌ها می‌پردازد. بلافاصله پس از قطعی برق، بدون تغییر ولتاژ، تابلو برق UPS با استفاده از باتری‌ها، ولتاژ لازم را به مصرف‌کننده می‌رساند.

انواع تابلو برق یو پی اس

تابلو برق UPS در انواع مختلفی عرضه می‌شود که به‌شرح زیر است:

UPS آفلاین

UPS آفلاین، پس از قطع منبع برق اصلی، به‌سرعت از باتری‌‌های داخلی خود برای تامین برق استفاده می‌‌کند. به‌طور معمول، باتری‌ها با وصل برق و نرمال شدن ولتاژ شارژ می‌شوند. این نوع UPS، مصرف خانگی دارد.

UPS آنلاین

UPS آنلاین، باتری‌‌ها را به‌طور مداوم در حال شارژ نگه می‌دارد و ولتاژ برق خروجی را با استفاده از تبدیل‌کننده‌ها و فیلترها تثبیت می‌‌کند. درحالت عادی، برق از باتری به تجهیزات منتقل می‌‌شود و برق شهری فقط برای شارژ باتری‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع UPS، برای کاربردهای صنعتی مناسب است.

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق یو پی اس

UPS آنلاین تکفاز و سه فاز

UPS آنلاین تک‌فاز و سه‌فاز، باتوجه‌به توان دستگاه‌‌های مورد استفاده عرضه می‌شود. UPS تک‌فاز توان کمتری دارد و معمولا مناسب منازل و کسب‌وکارهای کوچک است. در‌حالی‌که از UPS سه‌فاز، در صنعت و سازمان‌هایی با بار سنگین‌تر و تجهیزات حساس‌تر استفاده می‌شود.

UPS رک مونت

UPS رک مونت برای استفاده در محیط‌ سرور و دیتاسنترها طراحی شده است. این نوع UPS، در استندهای رک نصب می‌‌شود و به‌صورت افقی یا عمودی قابل مونتاژ است. UPS رک مونت، انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد توان و تنظیمات دارد.

قیمت تابلو برق UPS

قیمت تابلو برق UPS، به عوامل متعددی همچون نوع مصرف UPS،کیفیت قطعات آن و شرکت سازنده تابلو برق صنعتی بستگی دارد.

مزایای تابلو برق یو پی اس (UPS)

تابلو برق UPS، در صنایع مختلف کاربرد دارد و هنگام قطعی برق، ولتاژ مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌‌کنند. در مراکز اطلاعاتی و سازمان‌های دولتی، باتوجه‌به اهمیت نگهداری داده‌‌ها و اطلاعات حساس، قطعی برق می‌تواند سبب از دست رفتن داده‌‌های ارزشمند شود. بنابراین، استفاده از تابلو برق UPS در این مراکز، یک راهکار امنیتی محسوب می‌شود. تابلو برق UPS، از تجهیزات الکتریکی دربرابر نوسانات و اختلالات شبکه برق ولتاژ محافظت می‌کند.

مزایای تابلو برق یو پی اس

نقشه تابلو برق UPS

نقشه تابلو برق UPS، معمولا با استفاده از نماد‌های استاندارد الکترونیکی رسم می‌شود. به‌عنوان مثال، علامت دایره با یک خط عمودی در وسط آن، فیوز نشان داده می‌شود.

مهم‌ترین نقشه‌ها برای تابلو برق UPS عبارتند از:

  1. نقشه جانمایی: نمایش قطعه‌های مختلف UPS و روابط بین آن‌ها
  2. نقشه سیم کشی: نشان‌دهنده اتصالات الکتریکی و سیم‌کشی بین مولفه‌های تابلو برق صنعتی

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق UPS

اجزای مورد استفاده در تابلو برق UPS به نوع و طراحی آن بستگی دارد. به‌طور کلی، اجزای تابلو برق UPS شامل موارد زیر می‌شود:

برد قدرت

برد قدرت، برد اصلی UPS از رکتیفایر و اینورتر تشکیل شده است و سایر بردها و قطعات جانبی به این برد متصل می‌شوند.

  • رکتیفایر یا یکسوکننده، جریان متناوب یا AC را به جریان مستقیم یا DC تبدیل می‌کند.
  • وظیفه اینورتر، تبدیل جریان برق DC به AC است. اینورتر، انرژی باتری را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. در حالتی که برق شهر در مدار است، انرژی از رکتیفایر ورودی تامین می‌گردد. هنگام قطع برق، انرژی از طریق باتری‌های لینک DC و تبدیل به جریان AC فراهم می‌شود.

برد کنترل

برد کنترل، در اصل مغز کنترل‌کننده و مدیریت‌کننده یوپی‌اس است و براساس شرایط، فرامین لازم را برای بخش‌های دیگر صادر می‌کند.

برد کنترل، نظارت و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها‌ را برعهده دارد. درصورت قطع برق ورودی به UPS، این برد، عملکرد یوپی‌اس را به حالت باتری منتقل می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق یو پی اس

برد شارژر (در UPSهای باتری خارجی)

شارژر باتری UPS با تبدیل برق AC به DC، جریان موردنیاز شارژ باتری‌ها را فراهم می‌کند. همچنین در طول عمل شارژ، ولتاژ و جریان، به تامین شارژ بهینه باتری‌ها می‌پردازند. شارژر، دارای مدارهای حفاظتی است که از باتری دربرابر شارژ و تخلیه بیش از حد، دمای بالا و ولتاژ ناپایدار محافظت می‌کند.

باتری UPS

اغلب UPSها، فقط با باتری کار می‌کنند. باتری‌های UPS، انرژی بک‌آپ‌تایم تجهیزات در زمان قطع برق را تامین می‌کنند. اگر جریان برق تامین باشد، باتری‌ها شارژ می‌شوند و درصورت قطع برق، به فراهم‌سازی انرژی موردنیاز تجهیزات می‌پردازند. باتری‌های UPS، نقش خازن لینک DC را برعهده دارند که ولتاژ را تثبیت می‌کند. به‌همین دلیل، UPS قابلیت استفاده بدون باتری را ندارد.

کاربرد تابلو برق یو پی اس

تابلو برق UPS در موارد زیر کاربرد دارد:

  • جلوگیری از قطع شبکه و اختلال در عملکرد تجهیزات
  • فیلتر کردن برق شبکه و جلوگیری از انتقال اختلالات هم‌چون کاهش یا افزایش ولتاژ، نویز و اتصال‌کوتاه
  • حفاظت از تجهیزات دربرابر اضافه جریان، اضافه بار، اختلاف فاز و ولتاژ با استفاده از قطعات حفاظتی هم‌چون فیوز، کلید اتومات و گردان
  • بررسی وضعیت شبکه، باتری، اینورتر و تجهیزات به‌کمک سیستم کنترل، نشانگرها و سیگنال‌های مناسب
  • سرویس دوره‌ای، تعمیر و نگهداری تابلو برق UPS با استفاده از کلید دو طرفه تغییر حالت، تست و شارژ باتری، عیب‌‌یابی و تعویض قطعات

نحوه عملکرد تابلو برق UPS

زمانی که برق شبکه قطع می‌شود، سیستم UPS با استفاده از انرژی ذخیره‌شده در باتری‌های خود، به‌عنوان منبع پشتیبانی برق به دستگاه‌های متصل ارائه برق‌رسانی می‌کند.

سیستم UPS، دارای چندین ورودی است که از منابع مختلفی مثل شبکه برق شهری، پنل خورشیدی و ژنراتور برق تغذیه می‌شود. همچنین در این سیستم، باتری انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند.

درصورتی‌که برق شبکه قطع شود، سیستم UPS به‌طور خودکار، با ارسال فرمان به اینورتر، با استفاده از انرژی ذخیره‌شده در باتری، به‌عنوان منبع پشتیبانی برق عمل می‌کند. سپس اینورتر، با تبدیل انرژی DC ذخیره‌شده در باتری را به انرژی AC، به تامین برق مورد نیاز دستگاه‌های متصل به UPS، می‌پردازد.

برای ساخت تابلو برق، به شرکت پرشین تکنیک، سازنده انواع تابلو برق و تجهیزات مورد استفاده آن‌ها مراجعه کنید.

نحوه عملکرد تابلو برق UPS

تفاوت تابلو برق UPS با تابلو برق عادی چیست؟

برخی از تفاوت‌های تابلو برق UPS با تابلو برق عادی شامل موارد زیر هستند:

تابلو برق UPS دارای باتری است که درصورت قطع یا نوسان برق شبکه، جریان الکتریکی را به تجهیزات مصرف‌‌کننده منتقل می‌کند. اما تابلو برق عادی، با انتقال جریان شبکه به تجهیزات درصورت قطعی برق، به قطعی جریان منجر می‌شود.

تابلو برق UPS، مجهز به اینورتر است و جریان مستقیم را به جریان متناوب با ولتاژ و فرکانس بالاتر تبدیل می‌کند. درنتیجه، جریان خروجی UPS کیفیت بالاتر و پایدارتری دارد؛ اما تابلو برق عادی، انتقال جریان شبکه به تجهیزات انتقال می‌دهد و با قطع برق، جریانی ندارد.

تابلو برق UPS، یک سیستم کنترل و نظارت بر وضعیت شبکه، باتری، اینورتر و تجهیزات دارد. درصورت هرگونه خطا، سیستم کنترل سیگنال‌های مناسب را نمایش می‌دهد. این قابلیت، در تابلو برق عادی دیده نمی‌شود.

تابلو برق UPS، دارای قطعات حفاظتی و ایمنی بیشتری است که از آن دربرابر اضافه جریان، اضافه بار، اتصال کوتاه، اختلاف فاز و اختلاف ولتاژ محافظت می‌کنند؛ اما تابلو برق عادی، فقط دارای قطعات حفاظتی ساده‌ است.

سفارش تابلو برق یو پی اس به برقستان

شرکت فنی مهندسی برقستان با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه ساخت و سفارش انواع تابلو برق‌های صنعتی، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد.برای سفارش و ساخت تابلو برق یو پی اس با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و مشخصات فنی مورد نیاز خود را اعلام نمایید؛ سپس کارشناسان برقستان سفارش شما را ثبت نموده و در زمان قول داده شده تحویل می‌دهند.