تابلو برق ساختمانی چیست؟

تابلو برق ساختمان اغلب به عنوان جعبه مدار یا تابلو توزیع نیز شناخته می‌شود. این تابلو، جعبه‌ای است که در آن مجموعه‌ای از قطع کننده‌های مدار و سایر اجزا قرار دارند. این قطع کننده‌ها میزان برق عبوری از هر مدار الکتریکی را در سراسر ساختمان تنظیم می‌کنند. این امر برای محافظت از مدارها هنگام ایجاد اضافه بار و همچنین کمک به جلوگیری از خطرات جدی مثل آتش‌سوزی انجام می‌شود. تابلو برق ساختمان‌ها برای تمام مدارهای الکتریکی به عنوان نقطه توزیع خواهد بود.

این بدان معنی است که آن‌ها مسئول توزیع برق در سراسر ساختمان‌های مسکونی و اداری خواهند بود. تابلو برق خانگی منبع تاسیسات الکتریکی است. در نتیجه، تمام کابل کشی‌ها به منبع تغذیه‌ها و کنترلرها از این قطعه آغاز می‌شوند.

زمان ساخت تابلو برق ساختمان باید از استاندارد IEC در آن استفاده کرد. این استاندارد به دلیل تامین ایمنی تعیین می‌شود به همین دلیل امری پیچیده خواهد بود که تمام پروتکل‌های ایمنی در آن باید در نظر گرفته شوند. استاندارد اروپایی کابل‌های EC را برای استفاده در تابلو برق‌ ساختمان مناسب می‌داند در حالی که در آمریکا کابل‌های UL برای تابلو برق ساختمان استفاده خواهند شد.

تابلو برق ساختمان‌ها اغلب دارای یک جعبه فلزی با درب هستند که معمولا درگوشه ای از ساختمان نصب می‌شوند. می‌توانید به وسیله سوئیچ‌ آن را قطع یا وصل کنید. آن‌ها زمانی که جریان الکتریکی بیش از حد از تابلو برق خانگی عبور می‌کند، به طور خودکار خاموش می‌شوند.

تابلو برق ساختمانی چیست؟

کاربرد تابلو برق ساختمان چیست؟

همه سازه‌ها دارای سیستم برق کشی و توزیع هستند که برق را به کل ساختمان می‌رسانند. این سیستم باید توسط قطعه‌ای محافظت شود. این امر شامل محافظت از مدارها، فرمان، کنترل و توزیع برق است. تمامی وظایف بر عهده قطعه‌ای به نام تابلو برق است که آن را می‌توانید در همه سازه‌ها مشاهده کنید. تابلو برق انواع مختلفی دارد و در هر ساختمان می‌تواند به صورت جداگانه به فعالیت بپردازد. تابلو برق ساختمان یکی از انواع تابلو برق است که بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی به کار می‌رود.

برای ساده‌تر شدن سیستم الکتریکی از تابلو برق خانگی استفاده می‌شود که می‌تواند کل قطعات الکتریکی را درون باکس خود جای دهد. اگر این تجهیزات در معرض دید قرار بگیرند و محافظت نشوند، ممکن است برای ساکنین، خطرات و مشکلات زیادی به وجود بیاورند و حتی باعث ایجاد نوسانات برقی و اتصالی نیز خواهد شد. به همین دلیل، استفاده از تابلو برق ساختمان می‌تواند خطرات احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهد.

سیستم‌های برق رسانی عمدتا از بخش‌های متعددی تشکیل می‌شوند و سیم کشی بزرگ‌ترین بخش آن‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر آن، قطعات دیگری هم دارند که با هم کار توزیع برق به ساختمان را انجام می‌دهند. به جز سیم کشی‌ها، بقیه اجزای سیستم توزیع برق در محفظه تابلو برق ساختمان قرار می‌گیرند.

قبل از این که استفاده از تابلو برق ساختمان‌ها رایج شود، بسیاری از آن‌ها حوادثی مانند اتصال کوتاه یا آتش سوزی رخ می‌داد. تمامی اجزا در معرض دید بودند و هیچ محافظتی از آنان انجام نمی‌شد، اما با به وجود آمدن تابلوهای برق، وقوع این اتفاقات به صفر رسیده است. بهتر است کارکرد تابلو برق ساختمان به طور کامل بررسی شود تا برای خرید آن بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

قیمت تابلو برق ساختمانی (خانگی)

قیمت تابلو برق ساختمان می‌تواند به عوامل مشخصی بستگی داشته باشد. اگر شما تابلوهای فضای باز را انتخاب می‌کنید، معمولا قیمت بیشتری نسبت به تابلو برق ساختمان فضای بسته دارند. قیمت تابلو برق فشار متوسط از تابلو برق فشار ضعیف بالاتر خواهد بود و اگر بخواهید آن را به صورت ایستاده یا دیواری نصب کنید نیز در قیمت آن تاثیر خواهد گذاشت. اگر به اندازه‌ای روی سیستم تابلو برق ساختمان مسلط هستید که می‌توانید نصب آن را خودتان انجام دهید، روی هزینه‌ها صرفه جویی خواهید کرد.

قیمت تابلو برق ساختمانی

انواع تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمان از جهات مختلف می‌تواند به انواع متفاوتی دسته بندی شود. این تابلوها هر کدام برای رفع نیاز کاربر طراحی شده‌اند. انتخاب نوع تابلو برق ساختمان به عوامل مختلفی نظیر اندازه ساختمان، قدرت موردنیاز و مقررات ایمنی بستگی دارد. در ادامه انواع این تابلوها را از جهات مختلف شرح خواهیم داد:

انواع تابلو برق ساختمان از نظر طراحی

تابلوهای برق از نظر طراحی می‌توانند کارکردهای مختلفی داشته باشند که به شرح زیر هستند:

  • تابلوهای اصلی

بر خلاف تابلوهای قطع کننده، این تابلوها کلید قطع کننده اصلی ندارند. در مقابل، آن‌ها برق را از یک قطع کننده تابلو برق خارجی دریافت می‌کنند. این تابلوها اغلب به عنوان پنل فرعی در فاصله‌ای دورتر از تابلو برق ساختمان اصلی نصب می‌شوند.

  • تابلوهای قطع کننده اصلی

این تابلوها دارای یک قطع کننده اصلی هستند که منبع تغذیه کل تابلو را کنترل می‌کند. آن‌ها معمولا در مناطق مسکونی استفاده می‌شوند و راه حلی کارآمد برای قطع برق کل ساختمان، در موارد اضطراری خواهند بود.

  • تابلو برق‌های فرعی

ساب پنل‌ها تابلو برق‌های فرعی هستند که به تابلو برق ساختمان اصلی وصل می‌شوند. آن‌ها برای گسترش تعداد مدارهای موجود در یک ساختمان استفاده می‌شوند. این تابلوها زمانی بیشترین استفاده را دارند که ظرفیت تابلو برق اصلی به طور کامل پر شده باشد.

  • جعبه فیوز

این نوع تابلو برق ساختمان بیشتر در ساختمان‌های قدیمی رایج است. آن‌ها حاوی فیوزهایی هستند که هنگام بارگذاری بیش از حد ولتاژ، ذوب می‌شوند و مدار را می‌شکنند. به همین دلیل از سیستم الکتریکی محافظت می‌کنند. با این حال، هر بار که فیوز ذوب می‌شود، نیاز به تعویض دارد که در مقایسه با تابلو برق‌های امروزی اصلا به صرفه نیستند.

  • تابلو برق ساختمان سه فاز

تاسیسات صنعتی و تجاری، اغلب نیاز به منبع تغذیه سه فاز برای ماشین آلات و تجهیزات سنگین دارند. پانل‌های سه فاز دارای سه دسته سیم گرم هستند و توان خروجی ماندگارتری را برای چنین کاربردهایی فراهم می‌کنند.

انواع تابلو برق ساختمان

انواع تابلو برق خانگی از نظر سطح ولتاژ

علاوه بر نوع طراحی، این تابلو ها می‌توانند از نظر سطح ولتاژ نیز دسته بندی شوند که بدین شرح هستند:

  • تابلو برق فشار ضعیف

این نوع تابلوها بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و کوچک استفاده می‌شوند که بسیار رایج هستند. با استفاده از تابلو برق ساختمان فشار ضعیف می‌توانید تجهیزات خود را در امان نگه دارید و کیفیت آن‌ها را حفظ کنید. زمانی که تجهیزات سیستم الکتریکی خود را از خرابی و آتش سوزی محافظت می‌کنید، امکان صرفه جویی نیز خواهید داشت و دیگر مجبور به تهیه قطعات جدید تابلو برق ساختمان نیستید.

در تابلوهای فشار ضعیف تجهیزات کنترلی، حفاظتی و اندازه گیری وجود دارند که به همراه یک نشانگر در تابلو قرار می‌گیرند. معمولا ولتاژ در این تابلو برق‌ها کمتر از هزار ولت است که خودشان نیز به تابلوهای ترمینال، دیماندی و کنتوری تقسیم می‌شوند.

  • تابلو برق ساختمان فشار متوسط

جریان در این تابلوها می‌تواند از یک تا سی و شش کیلوولت تغییر کند. در هنگام تولید، آن‌ها را به صورت چند سلول در نظر می‌گیرند. ساختار تابلو برق ساختمان فشار متوسط، متفاوت‌تر است و دارای تجهیزاتی از جمله باس بار، ترانسفورماتور اندازه گیری جریان و کلیدهای قدرت است. آن‌ها را می‌توانید به صورت تابلوهای کشویی، کمپکت و سنتی تهیه کنید.

قیمت تابلو برق خانگی

انواع تابلو برق ساختمان از نظر محل نصب

همان طور که می‌دانید، این تابلوها را می‌توانید در محل‌های مختلفی نصب کنید که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • تابلو برق مناسب فضای بسته

این تابلو مناسب فضاهای سر بسته است و می‌تواند تجهیزات را از مشکلات مربوط به اتصالی حفاظت کند. شما قادر هستید که تابلو برق ساختمان فضای باز را در حالت ایستاده یا دیواری انتخاب کنید. این امر بستگی به فضای ساختمان دارد. اگر فضای در دسترس بیشتر باشد، می‌توانید نوع ایستاده را انتخاب کنید. اگر آن را انتخاب کنید، باید از یک نبشی هم برای اتصال آن به دیوار استفاده کنید. برای تابلوهای دیواری معمولا ضخامت 1.25 تا 1.50 در نظر گرفته می‌شود.

  • تابلو برق ساختمان مناسب فضای باز

همان طور که از نام آن مشخص است در فضای بیرون ساختمان نصب می‌شوند و کاربرد دارند. از آن جایی که در فضای آزاد راه اندازی می‌شود، باید مقاومت کافی در برابر شرایط محیطی مانند برف و باران را داشته باشند. به همین دلیل، ضخامت ورقه آن‌ها باید بیشتر تعیین شود که معمولا بیشتر از دو میلی متر خواهد بود. ارتفاع آن‌ها به یک متر و بیست سانتی متر می‌رسد و برای نصب آن‌ها لازم است نکاتی را رعایت کنید. چون این تابلو برق ساختمان در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد، محفظه آن باید رنگ ضد آفتاب داشته باشد.

درزهایی که در قسمت‌های مختلف تابلو وجود دارند باید به طور کامل آب بندی شوند. چون در فضای باز قرار دارند و احتمال هر گونه سرقت وجود دارد، بهتر است برای آن یک قفل نیز تهیه کنید.

اجزا تابلو برق ساختمان

ضرورت استفاده از تابلو برق ساختمانی

در داخل تابلو برق ساختمان، یک مدار شکن اصلی خواهید دید که برق کل ساختمان را کنترل می‌کند. همچنین قطع کننده‌های جداگانه‌ای وجود دارند که هر کدام مسئول تامین برق نقطه‌ای مخصوص از خانه خواهند بود. هر مدار شکن باید برچسبی داشته باشد که منطقه تحت کنترل را مشخص کند. بنابراین، اگر ساختمان دارای تجهیزاتی برای کنترل برق نباشد، قطعی‌های مکرر و امکان ایجاد آتش سوزی وجود خواهد داشت. برخی از ساختمان‌های قدیمی هیچ مدار شکنی ندارند و در عوض از جعبه فیوز استفاده می‌کنند.

اگر ساختمان دارای جعبه فیوز باشد، هیچ کلیدی روی تابلوی برق نخواهید دید. برق خانه شما از طریق یک کنتور برق در بیرون به داخل ساختمان می‌آید که آن را به تابلو برق ساختمان می‌رساند. شما می‌توانید تغذیه برق را با استفاده از قطع کننده اصلی در تابلو برق ساختمان خود قطع کنید. قطع کننده مدار اصلی می‌تواند میزان ولتاژ برق را نشان دهد. به همین دلیل، سازه‌ها باید از تابلو برق ساختمان استفاده کنند.

فاکتورهای لازم برای خرید تابلو برق ساختمانی

در هنگام انتخاب و خرید تابلو برق ساختمان لازم است که به نکات مهمی توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • در ابتدا، نیازهای ساختمان خود را ارزیابی کنید. ساختمان‌های مسکونی در مقابل با ساختمان‌های اداری و تجاری به فضا و ظرفیت کمتری در جهت نصب تابلو برق ساختمان نیاز دارند.
  • می‌توانید برای قرار دادن چراغ‌ها، پریزها و وسایل دیگر تعداد مدارهایی که نیاز دارید را مشخص کنید. اگر قصد اضافه کردن این پریزها را داشتید، باید مطمئن شوید که فضای کافی برای تابلو برق ساختمان قرار می‌دهید و امکان اضافه کردن تابلوهای فرعی را خواهید داشت.
  • در هنگام نصب تابلو برق ساختمان باید دقت کنید که همه ویژگی‌های ایمنی را به کار برده و آن‌ها را رعایت کرده باشید.
  • صرف نظر از نوع تابلویی که انتخاب می‌کنید، همیشه از یک متخصص کمک بگیرید تا به همه سیستم الکتریکی ساختمان تسلط داشته باشد.

فاکتورهای خرید تابلو برق ساختمان

راهنمای خرید تابلو برق ساختمان مسکونی

زمانی که می‌خواهید تابلو برق ساختمان مسکونی را خریداری کنید، باید به چند مورد توجه کنید. در ابتدا سعی کنید از تابلوهای فشار ضعیف استفاده کنید، چرا که ولتاژ برق در این ساختمان‌ها بیش از حد بالا نمی‌رود. تابلو برق ساختمان را در فضای داخل نصب کنید تا بررسی مداوم و تعمیر آن راحت‌تر باشد.

انواع نقشه تابلو برق ساختمان

برای نصب تابلو برق ساختمان می‌توانید، انواع نقشه‌های سیم کشی را پیاده سازی کنید که به شرح زیر هستند:

  • نقشه فرمان

در این نقشه بخش قدرت طراحی می‌شود و نحوه کنترل مدار مشخص خواهد شد.

  • نقشه تک خطی

از نظر فنی، در این نوع نقشه تابلو برق ساختمان از علائم اختصاری استفاده می‌شود تا برآورد هزینه انجام شود.

  • نقشه مسیر جریان

از این نقشه بیشتر برای مشخص کردن عیب یابی مدار و تشریح اتصالات در تابلو برق ساختمان استفاده می‌شود.

  • نقشه مونتاژ

زمانی که تابلو برق ساختمان را نصب می‌کنید، باید بدانید کدام قطعه را در کجای تابلو می‌خواهید قرار دهید. این نقشه نحوه و مکان جایگذاری همه قطعات در تابلو برق ساختمان را مشخص می‌کند.

  • نقشه ترمینال

این نوع نقشه‌ها جایگزینی برای استفاده از نقشه‌های مونتاژ و خارجی برای تابلو برق ساختمان خواهند بود.

انواع نقشه تابلو برق ساختمان

خرید تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمان یک سیستم برقی است که برای توزیع برق در ساختمان‌ها استفاده خواهد شد. این نوع تابلو برق با نام تابلو برق خانگی شناخته می‌شود. تابلو برق شامل کنتور و تجهیزات حفاظتی است که از تجهیزات و سیستم‌های برقی در ساختمان محافظت می‌کنند. تابلو برق در اول انشعاب ساختمان قرار می‌گیرد و هر گونه نوسان جریان را خیلی سریع تشخیص داده و با قطع مدار، مانع آسیب سیستم برق و مدار خواهد شد. انواع تابلو برق معمولاً به صورت تک فاز و سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تابلو شامل قطعات و مجموعه‌های مختلفی است که برای کنترل و مدیریت برق مورد نیاز ساختمان استفاده می‌شوند. تابلو برق ساختمان عموماً دارای سه بخش اصلی است:

  1. بخش اندازه‌گیری و کنترل: در این بخش، سنسور‌ها وجود دارند که برای اندازه‌گیری و کنترل جریان، ولتاژ، قدرت و سایر مشخصات برق مورد نیاز ساختمان استفاده می‌شوند.
  2. بخش قطع و وصل: در این بخش، قطعات اصلی برقی مثل مدار‌های قابل کنترل، فیوز‌های برقی، کلید‌های محافظتی و ماژول‌های حفاظتی قرار دارند. این قطعات برای قطع و وصل برق مورد استفاده قرار می‌گیرند و تضمین می‌کنند که ایمنی سیستم حفظ می‌شود.
  3. بخش توزیع برق: در این بخش، سیم‌ها و کابل‌ها برای توزیع برق به انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ساختمان استفاده می‌شوند. تابلو برق مجموعه‌ای از سوئیچ‌ها و محافظت‌کننده‌ها است که برق را به نقاط مختلف ساختمان توزیع می‌کند.

تابلو برق ساختمان نقش مهمی در عملکرد و ایمنی سیستم برق ساختمان دارد. طراحی و نصب صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با استاندارد‌های ایمنی و قوانین مربوطه کاملاً سازگار باشد. بهتر است هرگونه تعمیر و نگهداری از تابلو برق توسط نیرو‌های متخصص و مجرب انجام شود. به طور معمول یک تابلو برق با کیفیت، باید در مدت زمان طولانی کارایی مناسبی از خود نشان بدهد.

ما در مجموعه برقستان بهترین تابلو برق را در اختیار شما قرار می‌دهیم. این تابلو‌ها در مجموعه ما تولید و با بهترین کیفیت به فروش می‌رسند. در این مقاله به بررسی محل نصب تابلو برق ساختمان، اجزا و نحوه خرید آن به طور کامل خواهیم پرداخت. در ادامه با برقستان همراه باشید تا به طور کامل تابلو برق را بشناسید.

خرید تابلو برق خانگی

محل نصب و ارتفاع تابلو برق ساختمان

تعیین محل نصب مناسب برای تابلو برق ساختمان بستگی به عوامل زیادی دارد که باید قبل از نصب مورد بررسی قرار بگیرند. مهمترین عامل در نصب تابلو برق، دسترسی آسان به آن است. بنابراین، معمولاً تابلو برق در محلی قرار داده می‌شود که عموم افراد به راحتی بتوانند آن را مشاهده کرده و برای معاینه‌های فنی به راحتی به تابلو دسترسی داشته باشند.

در نظر داشته باشید که نوع ساختمان نیز می‌تواند تأثیری در انتخاب محل نصب تابلو برق داشته باشد. برای ساختمان‌های مسکونی، تابلو برق معمولاً در نزدیکی ورودی ساختمان یا درب قرار می‌گیرد. در مجتمع‌های تجاری و اداری نیز، ممکن است تابلو برق در نزدیکی لابی یا در محل اطلاع‌رسانی قرار داده شود.

قوانین و مقرراتی که به صورت استاندارد نصب شناخته می‌شوند، در نصب تابلو برق نقش مهمی دارند. برخی از مقررات، ارتفاع مجاز تابلو برق را محدود یا محل نصب را تعیین می‌کنند. ارتفاع مناسب تأثیر زیادی در عملکرد درست تابلو دارد و باید طبق استاندارد تعیین شود. در جدول زیر استاندارد ارتفاع با توجه به تنوع تابلو آورده شده است:

نوع تابلو برق

ارتفاع استاندارد از زمین

کنتور برق تک فاز

بین 180 سانتی­متر تا دو متر

تابلو برق مجتمع تجاری بزرگ

ارتفاع نصب 220 سانتی­متر و ارتفاع زیر نسبت به کف حدود 1 متر

تابلو برق روشنایی برای محیط باز

ارتفاع از روی سکو 25 سانتی­متر از کف

تابلو دیواری

210 سانتی­متر از بالای تابلو تا کف

تابلو فیوز

ارتفاع نصب از کف 170 سانتی­متر

تابلو برق روکار

حداقل ارتفاع از محور افقی 160 سانتی­متر

جعبه تقسیم روکار و توکار

حداقل ارتفاع 220 سانتی­متر

برای مشخص کردن محل نصب باید به فاصله تابلو با کنتور آب و برق توجه داشته باشید. تابلو باید فاصله حداقل ۶۰ سانتی‌متر با کنتور آب و حدود ۱۳۰ سانتی‌متر با کنتور گاز داشته باشد تا مشکلی به وجود نیاید.

مهمترین اجزای تابلو برق ساختمان

تابلو برق مورد استفاده در ساختمان از اجزای بسیار مختلفی ساخته می‌شود. در اینجا این اجزا را به طور کامل بررسی می‌کنیم:

کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC)

این کنترل‌کننده شبیه به CPU در کامپیوتر است و تمام اعمال تابلو را مورد بررسی قرار داده و فرماندهی می‌کند. این قطعه روی تمام تجهیزات موجود در تابلو، کنترل دارد و نحوه کار آن‌ها را مشخص می‌کند. این قطعه در تابلوهای بزرگ اهمیت خیلی زیادی دارد و تابلو برق ساختمان بدون آن نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

سوئیچ

سوئیچ موجود در تابلو با نام پوش باتن شناخته می‌شود که قطع و وصل برق در مدار را انجام می‌دهد. با استفاده از سوئیچ می‌توان به صورت مستقیم مدار را راه‌اندازی نمود.

سوئیچ جدا‌کننده

برای حفظ امنیت استفاده از تابلو باید از سوئیچ‌های جدا‌کننده استفاده نمایید. این سوئیچ از کنتاکت‌های متحرک ساخته شده و در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با قرار‌گیری این نوع سوئیچ عملکرد قطع جریان سرعت بالاتری پیدا می‌کند. با بالا رفتن جریان در مدار، سوئیچ جدا‌کننده می‌تواند این جریان را کنترل کرده و وضعیت مدار را به حالت عادی برگرداند. وجود این نوع سوئیچ در مدار کنترل ضروری است و یک جزء امنیتی مهم محسوب می‌شود. سوئیچ جدا‌کننده مدل‌های مختلف با کارایی متفاوت دارد.

کنتاکتور

کنتاکتور نوعی کلید برق است که در مدار و تابلو‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کنتاکتور در روشن و خاموش کردن مدار نقش مهمی دارد و اطلاعات اولیه را از مدار فرمان دریافت می‌کند. عملکرد کنتاکتور در تابلو برق به صورت اتوماتیک است و تیغه‌های مخصوصی برای قطع جریان برق دارد. شباهت کنتاکتور به رله بسیار زیاد می‌باشد و در مدار‌هایی با جریان و ولتاژ بالا کارایی خوبی از خود نشان می‌دهد.

در کنتاکتور دو هسته قرار گرفته که به حالت ثابت و متحرک طراحی شده‌اند. بویین قرار گرفته در هسته ثابت به جریان متصل شده و در نهایت باعث باز شدن کنتاکت‌ها در مدار می‌شود. با قطع مدار کنتاکتور به حالت قبل خود باز می‌گردد و در صورت افزایش جریان این عملیات تکرار می‌شود. کنتاکتور را می‌توان از راه دور کنترل کرده و محدود به یک محل نیست. سرعت بالای این کلید در قطع و وصل برق باعث کارایی بالای آن شده و بسیار مطمئن عمل می‌کند.

ترانسفورماتور

وظیفه ترانسفورماتور انتقال بار بین مدار‌های مختلف موجود در تابلو برق است. ساختار اولیه این قطعه از انواع سیم پیچ تشکیل شده که جریان را بدون هیچ تغییری به مدار بعدی منتقل می‌کنند. این قطعات الکتریکی در مدار قرار گرفته و کار تغییر ولتاژ را به انجام می‌رسانند. در صورت بالا رفتن ولتاژ، مدار دچار آسیب می‌شود که در این بین ترانسفورماتور‌ها محیط ایمنی را به وجود می‌آورند.

تایمر

برای مشخص کردن زمانبندی‌ها در تابلو از تایمر استفاده می‌شود. تایمر زمان دقیق ارسال هر سیگنال به دستگاه‌های مختلف در مدار را ممکن می‌سازد.

کلید نشتی جریان

با نشت جریان در تابلو و سیستم، جان انسان‌های نزدیک به محل نصب تابلو به خطر می‌افتد. وجود این کلید در تابلو باعث شناسایی نشت جریان و جلوگیری از آسیب به افراد و سایر قطعات می‌شود. این کلید به سرعت جریان را قطع کرده تا به حالت عادی برگردد.

فیوز

فیوز یک وسیله محافظت از مدار در برابر اتصالات کوتاه سیستم است. در برخی موارد جریان دچار اتصال کوتاه و قطع و وصل می‌شود. فیوز در این مواقع جریان ورودی را کنترل کرده و شدت آن را بررسی می‌کند. وجود فیوز برای درست کار کردن هر سیتسمی بسیار ضروری است و مانع سوختگی مدار داخل تابلو برق می‌شود.

ابعاد طراحی تابلو برق ساختمان

یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی تابلو برق ساختمان انتخاب ابعاد مناسب است. یک تابلو برق باید اندازه مناسبی داشته باشد تا تمام اجزا، درون آن جای گرفته و در عین حال نصب کردن آن آسان باشد. اگر ابعاد بیش از اندازه بزرگ در نظر گرفته شود تابلو فضای زیاد اشغال کرده و نصب آن بسیار سخت می‌شود. استاندارد‌های مناسبی برای طراحی تابلو برق با ابعاد درست تعیین شده است. ابعاد نهایی با توجه به انواع تابلو برق و کاربرد‌های آن‌ها مشخص خواهد شد.

ابعاد تابلو برق ساختمان

مراحل نصب تابلو برق ساختمان

مراحل نصب تابلو برق ساختمان باید با دقت بالا و توسط افراد متخصص انجام شود. اگر در زمینه نصب این نوع تابلو‌ها تخصصی ندارید، نباید این کار را به انجام برسانید. به طور کلی مراحل نصب تابلو برق مورد استفاده در ساختمان شامل:

  • در مرحله اول باید محل نصب را مشخص کنید. با توجه به مواردی که بیان شد، محل نصب اهمیت زیادی دارد. با توجه به استاندار‌های موجود محل نصب را مشخص نمایید.
  • با توجه به دیوار و فضای موجود می‌توانید از تابلو‌های توکار یا روکار استفاده کنید. برای نصب تابلو توکار به ارتفاع آن تا کف و محل مناسب دقت داشته باشید.
  • در نصب به جهت باز شدن درب تابلو برق دقت کنید که بتوان به راحتی آن را باز کرد.

نکات مهم در هنگام خرید تابلو برق خانگی

نوع تابلو برق ساختمان را باید با توجه به نیاز‌های خود مشخص کنید و بهترین تابلو را خریداری نمایید. موارد زیر اهمیت زیادی در خرید دارد، پس به آن‌ها توجه نمایید:

  • با توجه به محیط خود نوع تابلو به صورت ‌ایستاده، توکار، روکار، جعبه‌ای و رک را انتخاب نمایید.
  • باید با توجه به ساختمان میزان ولتاژ، جریان ورودی و خروجی به تابلو را مشخص کنید.
  • تعیین نمایید که کدام جنس تابلو یعنی فولاد، استیل و آلومینیوم برای استفاده در ساختمان شما انتخاب بهتری است.
  • محل نصب را قبل از خرید مشخص کنید که در داخل ساختمان یا بیرون از آن باشد.
  • در خرید دقت کنید تابلو با توجه به استاندارد‌ها ساخته شده و هیچ خطری برای جان انسان نداشته باشد.
  • به ساختار تابلو نگاه کنید، باید به گونه‌ای باشد که خاک و آب به درون آن وارد نشود.
  • رنگ تابلو را به دقت بررسی کنید که کامل تمام سطح تابلو را پوشانده باشد.
  • در خرید به برند تابلو و همچنین برند تجهیزات مورد استفاده در آن توجه نمایید که از بهترین‌ها استفاده کرده باشند.
  • شرکت تولید‌کننده تابلو برق خریداری شده باید ضمانت و خدمات بعد از خرید ارائه دهد.
  • دفترچه راهنمای فنی تابلو را گرفته و آن را به دقت بخوانید.

نکات مهم در خرید تابلو برق خانگی

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق ساختمانی

تابلو برق ساختمان دارای اجزای متفاوتی است که با توجه به نوع تابلو می‌توانند متفاوت باشند. برای آشنایی شما با این اجزا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سوئیچ جدا‌کننده
  • بلوک‌های ترمینال
  • سوئیچ
  • رله
  • مدار قدرت
  • کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی
  • مدار کنترل
  • کنتاکتور
  • ترانسفورماتور
  • بی متال
  • فیوز
  • درایو‌های موتور
  • تایمر
  • تجهیزات اندازه‌گیری
  • قطع‌کننده مدار
  • سیم کشی و کابل
  • کلید نشتی جریان
  • پنل‌های پشتی
  • پنل‌های زمین

مشخصات فنی تابلو برق خانگی

جریان از طریق یک کابل به تابلو برق خانگی وارد شده و در آن جا با توجه به تجهیزات محافظتی، جریان کنترل شده و در نهایت خارج و به بخش‌های مختلف ساختمان ارسال می‌شود. در تابلو‌های برق امکان استفاده از انواع کنتور‌های سه فاز و تک فاز فراهم شده است. با توجه به حجم جریان می‌توان یک مورد از کنتورها را انتخاب نمود. از مشخصه‌های مهم تابلو برق، ساخت آن‌ها به صورت ‌ایستاده، توکار و روکار است که امکان نصب در مکان‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مشخصه فنی دیگر جنس تابلو برق است که باید از مواد مقاوم ساخته شده باشد. جنس تابلو به طور معمول از کامپوزیت، فلز، استیل، فولاد، فایبرگلس و پلاستیک است که همگی استحکام و مقاومت خوبی در شرایط مختلف دارند. ابعاد و اندازه تابلو برق هم اهمیت دارد که شما می‌توانید با توجه به نیاز‌های خود این ابعاد را مشخص نمایید.

فروش انواع تابلو برق در برقستان

اینجا در مجموعه برقستان می‌توانید انواع تابلو برق ساختمان را مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود یک خرید مطمئن و عالی داشته باشید. مجموعه ما انواع تابلو برق را با بهترین تجهیزات تولید کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. تجهیز بنا گستر برقستان انواع تابلو برق فشار ضعیف و متوسط را با استاندارد جهانی تولید و عرضه می‌کند. برای ارتباط با تیم پشتیبانی ما همین الان با شماره تماس‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

فروش انواع تابلو برق در برقستان

برقستان؛ از بهترین شرکت‌ها برای خرید و سفارش تابلو برق ساختمانی

تابلو برق ساختمان را می‌توان مهم‌ترین بخش هر سیستم الکتریکی دانست که توزیع برق در هر قسمت از ساختمان را انجام می‌دهد. از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا مجتمع‌های صنعتی، این تابلوها در انواع مختلفی برای پاسخگویی به نیازهای مخصوص وجود دارند. این که بدانید تابلو برق ساختمان به چه علت و برای ایفای چه نقشی در ساختمان نصب می‌شود، بسیار ضروری است.

اگر مطمئن نیستید که کدام نوع تابلو برای شما مناسب است، می‌توانید از یک متخصص مشورت بگیرید. برای تهیه انواع تابلو برق خانگی و تابلو برق صنعتی می‌توانید از شرکت فنی مهندسی برقستان کمک بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)