تابلو برق ستاره مثلث، یکی از اجزای بسیار مهم در صنعت برق و الکترونیک است که برای راه‌اندازی موتورهای الکتریکی با توان بالا به کار می‌رود. این تابلوها، با استفاده از سیم‌کشی و تجهیزات متناسب، جریان را به موتورها ارسال می‌کنند و از طریق کنترل مدار فرمان، به عملکرد صحیح آن‌ها می‌انجامند.

تابلو برق ستاره مثلث چیست؟

استفاده از تابلوی ستاره مثلث، یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها برای کاهش جریان راه‌اندازی به‌شمار می‌رود. استفاده از تابلو ستاره مثلث، روشی بهینه و مقرون‌به‌صرفه برای کاهش جریان راه‌اندازی الکتروموتورهای با توان 7.5 کیلووات و بالاتر به‌شمار می‌رود.

این تابلوها، با تجهیز به اجزای مختلف و کارآمد، فرآیند راه‌اندازی موتور را به‌نحوی ایمن و اقتصادی انجام می‌دهند. در ساختار الکتریکی تابلو ستاره مثلث، انرژی الکتریکی توسط مدار کنترل فرمان دو قسمت دارد. این امر، سبب دریافت جریان کمتری از شبکه برق در زمان استارت موتور می‌شود.

تابلو برق مثلث

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق ستاره مثلث

  • کنتاکتورها، شامل کنتاکتورهای اصلی، ستاره‌ای و دلتایی هستند
  • رله‌های زمانی یا تایمرهای تاخیری
  • رله‌های جریانی حرارتی، مانند رله بی‌متال یا رله حرارتی برای حفاظت از موتور
  • کلید اصلی اتوماتیک یا مینیاتوری برای قطع مدار
  • فیوزهای مینیاتوری برای حفاظت و قطع مدار فرمان

نحوه عملکرد تابلو برق ستاره مثلث

نحوه عملکرد تابلو برق ستاره مثلث، به‌ این صورت است که در ابتدا موتور به‌صورت ستاره راه‌اندازی می‌شود. در این حالت، جریان راه‌اندازی کمتری از شبکه برق مصرف می‌شود. پس از رسیدن موتور به‌سرعت نامی و حالت عادی خود، اتصال تابلو برق از حالت ستاره به حالت مثلث تغییر می‌کند.

در این حالت، توان موتور، به سه برابر حالت ستاره افزایش می‌یابد. این نوع تابلو برق، امکان راه‌اندازی به دو حالت ستاره و مثلث را به موتور می‌دهد که سبب بهینه‌سازی مصرف انرژی و عملکرد بهتر آن خواهد شد.

قیمت تابلو برق ستاره مثلث

برای تهیه و نصب تابلو برق ستاره مثلث، می‌توانید از طریق شرکت‌های تولیدکننده معتبر این محصولات اقدام کنید. قیمت این تابلوها، به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر تولیدکننده‌ای در فرآیند ساخت از آن استفاده می‌کند. جهت استعلام دقیق قیمت این تابلو، می‌توانید با شرکت برقستان تماس حاصل فرمایید. برای تهیه محصولات مرتبط با قطعات الکتریکی از قبیل ماینر و سفارش تابلو برق صنعتی، می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

قیمت تابلو برق مثلث

نحوه سیم کشی تابلو برق ستاره مثلث

در نصب و سیم‌کشی تابلوی ستاره مثلث، چهار سیم به‌کار می‌رود که شامل سه سیم فاز و یک سیم خنثی است. این سیم خنثی، از نقطه ستاره گرفته می‌شود. به‌دلیل خنثی بودن نقطه ستاره، از اتصال ستاره برای انتقال برق از راه دور استفاده می‌شود. وقتی جریان مساوی از طریق هر سه فاز ایجاد می‌شود، به آن جریان متعادل می‌گویند و اگر جریان‌ها در سه فاز با یکدیگر مساوی نباشند، آن جریان، جریان نامتعادل خوانده خواهد شد.

در حالت متعادل، خط خنثی هیچ جریانی وجود ندارد و ترمینال خنثی غیرفعال است. اما، زمانی که در مدار سه‌فاز جریان نامتعادل وجود دارد، نقش خط خنثی بسیار اساسی و حیاتی می‌شود. علت این امر این است که خط خنثی، می‌تواند جریان نامتعادل را به زمین انتقال دهد و ترانسفورماتور را دربرابر اثرات جریان نامتعادل حفاظت کند. در اتصال ستاره مثلث، جریان بر روی خط فازها یکسان است؛ اما، ولتاژ خطی سه برابر ولتاژ فاز است. در سیم‌کشی، باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • راه‌اندازی هر موتور آسنکرون سه‌فاز، با استفاده از اتصال ستاره مثلث امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • موتوری که با ستاره مثلث راه‌اندازی شده است، هرگز نباید درحالت اتصال ستاره زیر بار قرار داده نشود.
  • قبل از راه‌اندازی، اطمینان حاصل کنید که سیم‌پیچ‌های پلاک الکتروموتور برای ولتاژ خطی موردنظر طراحی شده‌اند.

چگونگی عیب‌یابی تابلو برق ستاره مثلث

تابلو برق ستاره مثلث، یکی از اجزای اساسی در سیستم‌های الکتریکی است که استفاده گسترده‌ای در صنایع و کارخانجات دارد. این تابلوها، به‌منظور راه‌اندازی موتورهای الکتریکی با توان بالا و استفاده از جریان کمتر در زمان راه‌اندازی طراحی شده‌اند. بااین‌حال، همان‌طور که در هر سامانه‌ الکتریکی دیگری وجود دارد، عیب‌یابی و رفع مشکلات، امری ضروری خواهد بود. قطعی در مدار، اتصالات نادرست، خرابی قطعات، یا اتصالات کوتاه از جمله عیوب این تابلوها هستند. برای عیب‌یابی این تابلو‌ها، روش‌های زیر را دنبال کنید:

عدم جذب کنتاکتور

اگر جذب کنتاکتور با مشکل مواجه شود، مسائل مختلفی در مدار فرمان به وجود می‌آید که علت آن می‌تواند قطع‌شدگی در مدار فرمان باشد. راه‌حل این مسئله، شامل کنترل مدار فرمان و بررسی سیم‌های رابط و درصورت لزوم، تعویض آن‌ها است؛ همچنین، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، باید کلید حرارتی موتور پروتکشن یا بی‌متال را نیز کنترل کنید. در مواجهه با عدم عملکرد کنتاکت‌های شستی یا میکروسوئیچ، راه‌حل مناسب تمیزکردن کنتاکت‌ها یا تعویض آن‌ها خواهد بود.

درصورت کمبود ولتاژ در تغذیه کنتاکتور، بهتر است از بوبین با ولتاژ مناسب استفاده کنید تا این مشکل رفع شود. وقوع مشکل در عملکرد تایمر یا کلید اتوماتیک دیگر، نیازمند کنترل مدار تغذیه تایمر و کنتاکت‌های مربوطه است.

عیب یابی تابلو برق مثلث

جذب و قطع موقت کنتاکتور

در برخی موارد، ممکن است شاهد قطع و وصل شدن ناگهانی کنتاکتور باشیم. این مشکل، می‌تواند ناشی از عدم عملکرد صحیح کنتاکت کمکی در مدار نگهدارنده یا خرابی مقاومت پیش‌گذار باشد. برای حل این مشکل، ابتدا کنتاکت را تمیز و سپس اتصالات را کنترل کنید. درصورتی‌که مقاومت پیش‌گذار در کنتاکتور جریان مستقیم قطع شده باشد، بهتر است پس از تعمیر مقاومت پیش‌گذار درصورت لزوم، قطعه را تعویض کنید.

قطع مدار فرمان در هنگام اتصال فیوز

اگر بعد از اتصال فیوز، مدار فرمان قطع شد، در مدار فرمان یا کنتاکت‌ها اتصال کوتاه ایجاد شده است. برای حل این مشکل، ابتدا بایستی اتصال کوتاه را رفع کنید. علت دیگر نیز می‌تواند سوختگی سیم‌پیچ کنتاکتور باشد. با تعویض بوبین کنتاکتور به رفع این مشکل بپردازید.

گرم‌شدن بیش از حد و سوختگی بوبین کنتاکتور

گرم شدن بیش از حد و سوختن بوبین کنتاکتور، مشکلی رایج است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای حل این مشکل، بهتر است از بوبین مناسب برای کنتاکتور استفاده کنید. از دلایل این امر، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مدار هسته بسته نشده است و فاصله هوایی وجود دارد.

راه‌حل این مسئله، شامل کنترل مسیر حرکت هسته و سطح قطب‌ها است؛ همچنین، با استفاده از تری‌کلراتیلن یا بنزین، می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید. ممکن است در جریان مستقیم، کنتاکت کمکی مقاومت پیش‌گذار باز نشود؛ راه‌حل این مشکل شامل کنترل، تعمیر یا تعویض کنتاکت کمکی خواهد بود.

جذب کنتاکتور اتفاق افتاده است؛ ولی صدایی ندارد

برای این مشکل سه حالت وجود دارد:

  • مدار هسته بسته نشده است: برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود سطح قطب‌ها و مسیر حرکت هسته را کنترل کنید و با استفاده از تری‌کلراتیلن یا بنزین، به تمیز کردن آن بپردازید.
  • حلقه اتصال کوتاه روی سطح قطب‌ها در هنگام مونتاژ اشتباه گذاشته شده است: برای رفع این مشکل، بهتر است هسته را بیرون بکشید؛ آن را کنترل کنید و مجددا در محل خود قراردهید.
  • حلقه اتصال کوتاه، روی هسته قطع شده است: برای رفع این مشکل، پیشنهاد می‌شود حلقه اتصال کوتاه روی هسته را تعمیر یا تعویض کنید.

عدم قطع کنتاکتور

اگر قطع جریان در کنتاکتور رخ نمی‌دهد:

  • قطعات اتصال کنتاکتور به یکدیگر جوش‌خورده‌اند: برای حل این مشکل، بهتر است کنتاکتور را باز و کنتاکت‌ها را تعویض کنید.
  • در سیم‌های رابط المان‌های مدار فرمان، اتصال کوتاه وجود دارد: برای حل این مشکل، باید به کنترل سیم‌ها بپردازید و هر اتصال مشکل‌زایی را برطرف کنید.
  • کنتاکت‌های تایمر به یکدیگر اتصالی دارند و باز نمی‌شوند: راه‌حل این موضوع، شامل تعمیر یا تعویض کنتاکت‌های تایمر است.

اهمیت استفاده از تابلو برق ستاره مثلث

برای کاهش گشتاور در موتور سه‌فاز، از مدار ستاره مثلث بهره می‌بریم. جریان راه‌اندازی در این نوع موتورها، شش یا هفت‌برابر جریان نامی موتور است. با استفاده از ستاره مثلث، این جریان به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد که از وقوع صدمات جلوگیری می‌کند. این صدمات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش ناگهانی تقاضا که موجب بروز مشکلات در سیستم الکتریکی ساختمان می‌شود.
  • افزایش دما در زیرساخت‌های الکتریکی که خطر خرابی قطعات و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.
  • افت ولتاژ که ناشی از افزایش تقاضای ناگهانی است و سبب خاموش‌شدن چراغ‌ها می‌شود.
  • احتمال بروز مشکلات قابل‌توجهی برای رایانه‌ها و سرورها نیز وجود دارد.

اهمیت استفاده از تابلو برق مثلث

نقشه تابلو برق ستاره مثلث

برای راه‌اندازی موتور سه‌فاز از طریق مدار ستاره مثلث و مدار فرمان، نیاز به سه کنتاکتور برای برق نرمال شهر، اتصال مثلث و اتصال ستاره وجود دارد. برای نمایش سیم‌بندی‌های فازهای مختلف در یک موتور سه‌فاز، از علائم U، V، W برای ابتدای سیم‌بندی و از حروف X، Y، Z برای انتهای سیم‌بندی استفاده می‌شود.

نحوه مونتاژ تابلو برق ستاره مثلث

روی تمامی موتورهای سه‌فاز، یک جعبه حاوی شش ترمینال U1، V1، W1 و U2، V2، W2 وجود دارد. این ترمینال‌ها، با حروف و اعداد مشخص شده‌اند؛ به‌طوری‌که ترمینال‌های U به فاز ۱، ترمینال‌های V به فاز ۲ و ترمینال‌های W به فاز ۳ متصل می‌شوند.

درنحوه مونتاژ و اتصال این ترمینال‌ها در اتصال ستاره مثلث، ترمینال‌های U2، W2 و V2 به‌ترتیب به ترمینال‌های W1، V1 و U1 متصل می‌شوند. برای ایجاد تغییر از حالت ستاره به حالت مثلث در مدار، ابتدا باید تغذیه برق را به‌صورت کامل قطع کرد. سپس سیم‌بندی مدار تغییر یابد و در انتها، تغذیه مجددا به مدار وصل شود؛ اما این عملیات در عمل قابل انجام نیست و راه‌حل آن استفاده از راه‌انداز ستاره مثلث است.

با استفاده از سه کنتاکتور و یک تایمر، راه‌انداز ستاره مثلث شروع به کار می‌کند، به‌طوری که موتور با این مدار به حالت ستاره راه‌اندازی می‌شود که سبب کاهش جریان راه‌اندازی خواهد شد. پس از گذشت مدت‌زمان معین، تایمر، دستور تغییر مدار به‌حالت مثلث را صادر می‌کند.

خرید تابلو برق ستاره مثلث از برقستان

اگر به‌دنبال خرید تابلو برق ستاره مثلث هستید، به برقستان مراجعه کنید. برقستان باتجربه خود در زمینه‌ تولید و عرضه‌ تجهیزات الکتریکی و ساخت تابلو برق، تابلوهای برق ستاره مثلث باکیفیت و استاندارد را ارائه می‌دهد. از انتخاب محصولات برقستان مطمئن باشید؛ زیرا همواره به ارائه‌ محصولات باکیفیت و خدمات مناسب به مشتریان خود متعهد است. با دریافت مشاوره از کارشناسان ما، می‌توانید بهترین تابلو برق ستاره مثلث را براساس نیازهای خود انتخاب کنید.