مطالب آموزشی

مقایسه تابلوهای برق فشار قوی و فشار ضعیف

تابلو برق فشار قوی فشار ضعیف

تابلو برق به محفظه فلزی گفته می‌شود که از تجهیزات برقی مختلفی تشکیل شده است. این تجهیزات برقی برای حفاظت از مدارهای الکتریکی در برابر اضافه بار، اضافه جریان یا حوادث غیر قابل پیش‌بینی درون تابلو برق نصب می‌شوند. به همین دلیل، استفاده از تابلو برق‌های استاندارد در صنایع کوچک و بزرگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تابلو برق‌ها با توجه به نوع کاربردی که دارند، در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

به طور کلی، تابلو برق را می‌توان بر اساس سطح ولتاژی که می‌تواند تحمل کند، به دو دسته تقسیم کرد: تابلو برق‌های فشار قوی و تابلو برق فشار ضعیف. تابلو برق‌های فشار قوی غالباً در ساختمان‌سازی، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و ایستگاه‌های برق به کار می‌روند. با این وجود، از تابلو برق‌های فشار ضعیف بیش‌تر در آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و منازل استفاده می‌شود. تفاوت اصلی بین تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف در سطح ولتاژ قابل تحمل است.

هر یک از این تابلو برق‌ها از اجزا مختلفی تشکیل می‌شوند. این اجزا وظیفه حفاظت از تجهیزات مدارهای الکتریکی را بر عهده دارند. از مهم‌ترین تجهیزات حفاظتی تابلو برق می‌توان به کنتاکتورها و فیوزها اشاره کرد. البته، کلیدهای مختلفی نیز برای افزایش ضریب ایمنی در تابلو برق‌ها تعبیه می‌شوند. در مجموع، اجزا تشکیل‌دهنده تابلو برق‌های فشار قوی با اجزا تابلو برق‌های فشار ضعیف تفاوت دارند.

تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف را می‌توان به صورت توکار یا روکار نصب کرد. قیمت تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف موجود در بازار بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شوند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تجهیزات مصرفی، نوع کاربری و سطح ایمنی تابلو برق اشاره کرد. کسب اطلاعات در مورد انواع تابلو برق، مشخصات فنی و قیمت آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.

مقایسه تابلو برق فشار قوی فشار ضعیف

تابلو برق چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در مدارهای الکتریکی، تابلو برق نام دارد. تابلو برق صنعتی، مجموعه‌ای از تجهیزات حفاظتی، کنترل‌کننده‌ها، قطعات نمایشگر، کابل و سیم است که درون یک محفظه قرار می‌گیرند. کاربرد اصلی تابلو برق در زمینه کلیدزنی، کنترل، تنظیم و حفاظت از قطعات مختلف در مدارهای الکتریکی است. تابلو برق بر اساس نوع کاربری، طراحی و ساخته می‌شود و در بخش‌های مختلف سیستم توزیع برق به کار می‌رود.

تابلو برق در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان در ایستگاه‌های برق، کارگاه‌های صنعتی، کارخانه‌های مرتبط با برق، پالایشگاه‌ها و ساختمان‌های بزرگ اشاره کرد. این تابلوها بسته به نوع کاربردی که دارند، به صورت توکار یا روکار نصب می‌شوند. به طور کلی، تابلوهای برق موجود در بازار را می‌توان بر اساس کاربرد، مشخصات فنی و سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • تابلو برق‌های فشار قوی (HV)
  • تابلو برق‌های فشار متوسط (MV)
  • تابلو برق‌های فشار ضعیف (LV)

هر یک از این تابلو برق‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برقستان بزرگترین سازنده تابلو برق، در ساخت انواع تابلو برق‌های صنعتی فعالیت دارد. شما می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و سفارشات خود را ثبت کنید.

ویژگی‌های تابلو برق صنعتی

منظور از تابلو برق فشار قوی چیست؟

تابلو برق‌های فشار قوی، تابلو برق‌هایی هستند که جریان فشار قوی را توزیع و منتقل می‌کنند. تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در صنایع بزرگ، بسیار پرقدرت هستند و با ولتاژ بالا کار می‌کنند. به عبارت دیگر، تجهیزات الکتریکی که با قدرت بیشتر از 1000 ولت کار می‌کنند را فشار قوی می‌گویند. تابلو برق‌های مورد استفاده برای تجهیزات الکتریکی فشار قوی نیز باید از نوع فشار قوی باشند.

به طور کلی، ولتاژ ارائه شده در تابلو برق‌های فشار قوی بین 1000 ولت تا 4160 ولت است. در تابلو برق‌های فشار قوی از تجهیزات حفاظتی مختلف، ازجمله مدارشکن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل، ضریب ایمنی در این نوع از تابلو برق‌ها بسیار بالاست. به این نکته توجه داشته باشید که تابلو برق‌های فشار قوی در برابر زمین‌لرزه و آتش‌سوزی مقاومت بسیار بالایی دارند. هزینه تعمیر و نگهداری تابلو برق‌های فشار قوی بسیار کم است. جهت آشنایی بیشتر با تابلو برق‌ها، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله با انواع تابلو برق صنعتی و مشخصات آن‌ها آشنا شوید را مطالعه کنید.

تابلو برق‌های فشار قوی

تابلو برق فشار قوی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

به منظور مقایسه تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف، آشنایی با اجزا سازنده هر یک از این تابلو برق‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تابلو برق‌های فشار قوی از اجزا مختلفی تشکیل می‌شوند. از آنجایی که از این تابلو برق‌ها برای حفاظت از سیستم‌ها استفاده می‌شود، به کار بردن قطعات باکیفیت، نقش بسیار مهمی در حفاظت از مدارهای الکتریکی دارد. برخی از مهم‌ترین اجزا تشکیل‌دهنده تابلو برق‌های فشار قوی، عبارتند از:

  • کابل‌ها
  • کلید عایق
  • ترانس
  • بریکرها
  • کنتاکتور
  • فیوز
  • کلید قطع بار

علاوه بر این، تجهیزات حفاظت از جریان گذرا نیز در تابلو برق‌های فشار قوی وجود دارند. وظیفه اصلی این تجهیزات، محافظت از مدار در برابر اضافه ولتاژ گذراست. از دیگر تجهیزات تابلو برق‌های فشار قوی می‌توان به ابزارهای اندازه‌گیری اشاره کرد. این ابزارها برای اندازه‌گیری ولتاژ خط، ولتاژ فاز، جریان خط، توان کل و ضریب توان به کار می‌روند.

اجزای تابلو برق فشار قوی

کابل‌ها

استفاده از کابل‌ها در تمام مدارهای الکتریکی ضروری است. از کابل‌ها معمولاً برای اتصال تجهیزات الکتریکی به یکدیگر استفاده می‌شود. کابل‌هایی که در تابلو برق‌های فشار قوی استفاده می‌شوند، معمولاً از جنس مس و آلومینیوم هستند. از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به کابل‌های EPR یا XLPE اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که کابل‌های فشار قوی درون محفظه‌ای به نام باس بار قرار می‌گیرند.

کابل در تابلو برق فشار قوی

کلید عایق

کلید عایق از دیگر اجزا تشکیل‌دهنده تابلو برق‌های فشار قوی به شمار می‌رود. این کلید می‌تواند، جریان اتصال کوتاه را به مدت یک ثانیه تحمل کند. کاربرد اصلی کلید عایق در تعمیر و نگهداری تابلو برق است.

ترانس

یکی از مهم‌ترین اجزا به کار رفته در تابلو برق‌های فشار قوی، ترانس نام دارد. وظیفه اصلی ترانس در تابلو برق، اندازه‌گیری و محافظت از بخش‌های مختلف مدار در برابر جریان عبوری است. از رایج‌ترین ترانس‌های به کار رفته در تابلو برق‌های فشار قوی می‌توان به ترانسفورماتور، ترانس تغذیه‌کننده و ترانس صفر (یا ترانس زمین) اشاره کرد.

بریکرها

بریکرها یا مدارشکن‌ها از دیگر اجزا مهم تابلو برق‌های فشار قوی محسوب می‌شوند. وظیفه اصلی بریکرها در تابلو برق، کنترل جریان الکتریکی است. با این وجود، از بریکرها به منظور حفاظت از سیستم و قطع جریان برق استفاده می‌شود. از دیگر موارد استفاده از بریکرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل از راه دور مدار
  • انتقال جریان اضافی به زمین
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات داخلی تابلو برق در هنگام رخ دادن حوادث طبیعی

از رایج‌ترین انواع بریکرها می‌توان به روغنی، هوایی و گاز SF2 اشاره کرد. انتخاب بهترین بریکر، بسته به نوع کاربری تابلو برق‌های فشار قوی، انجام می‌شود.

بریکرها در تابلو برق فشار قوی

کنتاکتور

کنتاکتورها از تجهیزاتی به شمار می‌روند که در تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف به کار می‌روند. کنتاکتورهای مورد استفاده در تابلو برق‌های فشار قوی از نوع کنتاکت‌های کمکی نرمال بسته (NC) و نرمال باز (NO) هستند. از این کنتاکتورها به منظور راه‌اندازی موتور یا تغییر خازن در مدار استفاده می‌شود.

فیوز

فیوزها از دیگر تجهیزات مشترک بین تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف به شمار می‌روند. این تجهیزات وظیفه حفاظت از قطعات داخلی تابلو برق در برابر ولتاژ گذرا را بر عهده دارند. فیوزهای مورد استفاده در تابلو برق‌های فشار قوی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و کاربرد گسترده‌ای دارند. به این نکته توجه داشته باشید که فیوزها در ترکیب با کلیدهای اضافه بار در تابلو برق‌های فشار قوی به کار می‌روند.

فیوز تابلو برق فشار قوی

کلید قطع بار

برخلاف تصور، کلید قطع بار برای حفاظت از مدار و قطعات تابلو برق به کار نمی‌رود. این نوع کلیدها قابلیت قطع و وصل جریان برق حداکثر 600 مرتبه در ساعت را دارند. با این وجود، نمی‌توان از کلیدهای قطع بار برای اهداف حفاظتی استفاده کرد. این نوع کلیدها هم به صورت دستی و هم اتوماتیک در بازار به فروش می‌رسند.

عواملی که منجر به انفجار تابلو برق فشار قوی می‌شود؟

انفجار تابلو برق‌های فشار قوی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند با پیامدهای جانی و مالی متعددی همراه باشد. عوامل بسیار زیادی منجر به انفجار تابلو برق‌های فشار قوی می‌شوند. با این وجود، وجود قوس الکتریکی به عنوان یکی از دلایل اصلی انفجار در این نوع تابلو برق‌ها شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، حرارت ناشی از وجود قوس الکتریکی در تابلو برق‌های فشار قوی منجر به انفجار و آتش‌سوزی می‌شود.

انفجار تابلو برق‌های فشار قوی می‌تواند به قطعات داخلی تابلو، تجهیزات الکتریکی اطراف و حتی کارکنان آسیب بزند. از آنجایی که این آسیب‌ها غالباً جبران‌ناپذیر هستند، رعایت نکات ایمنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر این، واکنش سریع کارکنان و ارزیابی قطعات داخلی می‌تواند، از انفجار تابلو برق‌های فشار قوی به میزان قابل توجهی جلوگیری کند.

انفجار در تابلو برق‌های فشار قوی

چه عواملی روی قیمت تابلو برق فشار قوی تاثیر می‌گذارد؟

تابلو برق‌های فشار قوی با قیمت‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند. قیمت به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در مقایسه تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف به شمار می‌رود. عوامل بسیار زیادی بر قیمت تابلو برق صنعتی تاثیر می‌گذارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت قطعات به کار رفته در تابلو برق
  • سطح ایمنی و میزان رعایت استانداردها
  • فناوری‌های به کار رفته در هنگام تولید
  • نوع بریکرها (مدارشکن‌ها) مورد استفاده در تابلو برق
  • امکانات و نوع کاربری

با این وجود، نوع مدارشکن مصرفی در تابلو برق‌های فشار قوی به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت شناخته می‌شود. همانطور که گفته شد، از مدارشکن‌های مختلفی در تابلو برق‌های فشار قوی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مدارشکن گاز
  • بریکر گاز SF6
  • روغنی
  • مدارشکن وکیوم یا فضای خلا

به طور کلی، تجهیزات و قطعات الکتریکی به کار رفته در تابلو برق‌های فشار قوی، باعث گران شدن آن‌ها می‌شوند. البته، ثابت نبودن قیمت‌ها غالباً به دلیل شرایط بازار و نوسان ارز است. استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان فنی می‌تواند به شما در داشتن یک انتخاب مناسب کمک کند.

قیمت تابلو برق صنعتی

تابلو برق فشار ضعیف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تابلو برق‌های فشار قوی به دلیل حساسیت بالا در زمینه‌های مهم به کار می‌روند. با این وجود، استفاده از تابلو برق‌های فشار ضعیف گسترده‌تر و رایج‌تر است. از این نوع تابلو برق‌ها در پروژه های صنعتی، ساختمان‌سازی، محیط های آموزشی و حتی منازل مسکونی استفاده می‌شود. تابلو برق‌های فشار ضعیف می‌توانند، سطح ولتاژ تا 1000 ولت را تحمل کنند. ولتاژ بیش تر از 1000 ولت به قطعات داخلی تابلو برق آسیب می‌زند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های تابلو برق فشار ضعیف می‌توان به افزایش طول عمر تجهیزات الکتریکی و بهبود عملکرد آن‌ها در مدار اشاره کرد. علاوه بر این، تابلو برق‌های فشار ضعیف، فضای کم تری در مقایسه با تابلو برق‌های فشار قوی اشغال می‌کنند. در نتیجه، نصب آن‌ها در مکان‌های مختلف آسان‌تر است. تابلو برق‌های فشار ضعیف را می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • تابلو برق ایستاده
  • رک
  • رومیزی
  • تابلو برق دیواری

طراحی هر یک از این تابلوها به گونه‌ای است که امکان نصب آن‌ها در مکان های مختلف وجود داشته باشد.

تابلو برق فشار ضعیف از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف در اجزا تشکیل‌دهنده آن‌هاست. تابلو برق‌های فشار ضعیف از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی به شمار می‌روند. این تابلوها از اجزا مختلفی ساخته شده‌اند که هر یک از آن‌ها مانند یک سیستم مجزا عمل می‌کنند. از تابلو برق فشار ضعیف، عموماً برای حفاظت در برابر عوامل محیطی و نوسان جریان الکتریکی استفاده می‌شود.
به طور کلی، تابلو برق‌های فشار ضعیف از اجزا زیر تشکیل می‌شوند:

  • فیوز
  • کنتاکتور
  • کلید اتوماتیک MCB
  • کنترل فاز سه فاز دیجیتال
  • بی‌متال‌های تک فاز و سه فاز
  • کلید MPCB
  • لیمیت سوئیچ
  • شستی دوبل
  • میکرو سوئیچ
  • تامیر
  • محافظ ولتاژ

در ادامه، توضیح مختصری در رابطه با هر یک از این اجزا و کاربرد آن‌ها در تابلو برق فشار ضعیف ارائه می‌شود.

تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف

فیوز

فیوز به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزا تابلو برق‌های فشار ضعیف شناخته می‌شود. وظیفه اصلی فیوز، حفاظت از سایر اجزا تابلو برق از طریق قطع جریان مدار است. به عبارت دیگر، فیوز هنگامی عمل می‌کند که جریانی بیش¬تر از جریان مجاز از مدار عبور کند. فیوز شامل رشته سیم‌هایی است که با عبور جریان زیاد ذوب می‌شوند. به این ترتیب، اجازه عبور جریان غیرمجاز از سایر قطعات داخلی تابلو برق داده نمی‌شود.

کنتاکتور

کنتاکتورها از تجهیزات مشترک میان تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف به شمار می‌روند. از کنتاکتورها در تابلو برق‌های فشار ضعیف به منظور قطع و وصل تجهیزات تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود. در نتیجه، وجود این قطعات در تابلو برق ضروری است.

کلید اتوماتیک MCB

یکی دیگر از اجزا مهم تابلو برق‌های فشار ضعیف، کلید اتوماتیک MCB نام دارد. این کلید نیز مانند فیوز وظیفه حفاظت از سایر قطعات داخلی تابلو برق را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، کلید اتوماتیک MCB زمانی عمل می‌کند که اضافه بار در مدار ایجاد شود. به این ترتیب، جریان برق در مدار قطع می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این کلیدها می‌توان به عملکرد حرارتی بالا اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که حساسیت کلیدهای اتوماتیک MCB از فیوزها بیشتر است. بنابراین، استفاده از آن‌ها در تابلو برق‌های فشار ضعیف، باعث افزایش قابلیت اطمینان می‌شود.

کنترل فاز سه فاز دیجیتال

الکتروموتورها از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی به شمار می‌روند. در نتیجه، حفاظت از آن‌ها باید به بهترین شکل ممکن انجام شود. کنترل فاز سه فاز دیجیتال از تجهیزاتی به شمار می‌رود که برای حفاظت از الکتروموتورها در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنترل فاز سه فاز دیجیتال

بی‌متال‌های تک فاز و سه فاز

از دیگر اجزا تشکیل‌دهنده تابلو برق‌های فشار ضعیف می‌توان به بی‌متال‌های تک فاز و سه فاز اشاره کرد. بی‌متال¬های تک فاز و سه فاز وظیفه حفاظت از موتورهای سه فاز در برابر اضافه بار را بر عهده دارند. در ساختار بی‌متال‌ها معمولاً دو فلز با جنس متفاوت، استفاده می‌شود. زمانی که اضافه بار در مدار رخ می‌دهد، یکی از فلزها خم می‌شود. به این ترتیب، جریان برق در مدار به طور کامل قطع می‌شود.

کلید MPCB

تمامی تابلو برق‌های فشار ضعیف دارای کلید MPCB هستند. این کلید وظیفه حفاظت از خطا مغناطیسی را بر عهده دارد. علاوه بر این، کلیدهای MPCB از قطعات داخلی تابلو برق فشار ضعیف در برابر اضافه بار نیز حفاظت می‌کنند.

لیمیت سوئیچ

از لیمیت سوئیچ به منظور کنترل سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود. لیمیت سوئیچ‌ها به عنوان قفل ایمنی در تابلو برق‌های فشار ضعیف شناخته می‌شوند.

شستی دوبل

یکی دیگر از اجزا تابلو برق فشار ضعیف، شستی دوبل است. این قطعه در تابلو برق‌های فشار ضعیف وظیفه قطع و وصل جریان برق موتور را بر عهده دارد.

میکرو سوئیچ

میکرو سوئیچ‌ها نیز از دیگر اجزا تابلو برق‌های فشار ضعیف به شمار می‌روند که وظیفه قطع و وصل جریان الکتریکی در مدار را بر عهده دارند. میکرو سوئیچ‌ها دارای ساختمان و عملکرد بسیار ساده‌ای هستند. اما وجود آن‌ها در تابلو برق‌های فشار ضعیف ضروری است.

تایمر

تایمر یکی دیگر از اجزا تشکیل‌دهنده تابلوهای برق فشار ضعیف به حساب می‌آید. از تایمرها در تابلو برق‌های فشار ضعیف در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. با این وجود، اندازه‌گیری زمان برای یک هدف خاص و تنظیم زمان عملکرد تجهیزات مختلف از مهم‌ترین وظایف تایمرها در تابلو برق‌های فشار ضعیف محسوب می‌شوند.

محافظ ولتاژ

از دیگر اجزا تشکیل‌دهنده تابلو برق فشار ضعیف می‌توان به محافظ ولتاژ اشاره کرد. این وسیله، وظیفه حفاظت از مدار در برابر ولتاژ بیش از اندازه را بر عهده دارد. عملکرد محافظ ولتاژ بسیار ساده است. هنگام افزایش ولتاژ بیشتر از مقدار مجاز، جریان برق اضافی ازطریق سیم به زمین منتقل می‌شود.

خرید تابلو برق‌های فشار قوی

تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف چه تفاوتی با هم دارند؟

اکنون که با اجزا و ویژگی‌های تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف آشنا شدید، نوبت به توضیح تفاوت‌های اصلی بین آن‌ها می‌رسد. تفاوت اصلی تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف در سطح ولتاژی است که می‌توانند، تحمل کنند. همانطور که گفته شد، تابلو‌های فشار قوی قابلیت تحمل ولتاژ از 1000 ولت تا 4190 ولت را دارند. این در حالی است که تابلوهای فشار ضعیف برای تحمل سطح ولتاژ تا 1000 ولت طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، تجهیزات به کار رفته در تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف با یکدیگر تفاوت دارند. تابلو برق‌های فشار قوی در صنایع بزرگ و حساس به کار می‌روند. در نتیجه، اجزا تشکیل‌دهنده آن‌ها باید کیفیت و میزان ایمنی بالاتری داشته باشند. به عبارت دیگر، حساسیت قطعات مورد استفاده در تابلو برق‌های فشار قوی بیشتر است. ناگفته نماند که برخی از تجهیزات الکتریکی ازجمله: کنتاکتور و فیوز در هر دو نوع از تابلو برق استفاده می‌شوند.

سومین تفاوت میان تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف در نوع کاربری آن‌هاست. تابلو‌های فشار قوی به دلیل قابلیت تحمل ولتاژ بالا در ایستگاه‌های برق، کارگاه‌ها و کارخانه¬های صنعتی، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های مسکونی بزرگ و غیره به کار می‌روند. این در حالی است که استفاده از تابلو برق‌های فشار ضعیف بیشتر در پست‌های فشار ضعیف و محیط‌های آموزشی رواج دارد. تفاوت این دو نوع تابلو برق در جدول زیر آورده شده است.

تفاوت‌هاتابلو برق‌های فشار قویتابلو برق‌های فشار ضعیف
سطح ولتاژ قابل تحمل1000 تا 4160 ولتکمتر از 1000 ولت
اجزای تشکیل‌دهندهکابل، کلید عایق، ترانس، بریکر، کنتاکتور، فیوز، کلید قطع بارفیوز، کنتاکتور، کلید اتوماتیک MCB، کلید MPCB، بی‌متال، تایمر، لیمیت سوئیچ، میکرو سوئیچ، محافظ ولتاژ، کنترل فاز سه فاز دیجیتال
نوع کاربریکارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی، مزارع، بیمارستان‌ها، پروژه‌های ساختمان‌سازی بزرگمحیط‌های آموزشی، منازل مسکونی کوچک

جمع‌بندی

کاربرد انواع تابلو برق در صنایع کوچک و بزرگ، روز به روز افزایش می‌یابد. این تابلوها (صرف‌نظر از فشار قوی یا فشار ضعیف بودن) از مهم‌ترین تجهیزات سیستم‌های توزیع برق به شمار می‌روند. تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف دارای ساختار مشابهی هستند. وظیفه اصلی هر دو تابلو برق، حفاظت از تجهیزات در برابر اضافه بار و اضافه جریان است. در نتیجه، رعایت استانداردهای کیفی و ایمنی در ساخت آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

با این وجود، تفاوت اصلی بین تابلو برق فشار قوی و فشار ضعیف در تجهیزات مصرفی، سطح ولتاژ قابل تحمل و نوع کاربری است. این تفاوت‌ها باعث شده‌اند تا بتوان از تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. برای اطمینان از انتخاب بهترین تابلو برق باید به مراکز معتبر مراجعه کنید. شرکت فنی مهندسی برقستان با سابقه طولانی در طراحی و ساخت انواع تابلو برق صنعتی می‌تواند، به شما در خریدی مطمئن کمک کند.

به نظر شما، چه تفاوت‌های دیگری بین تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف وجود دارند؟ لطفاً نظر خود را با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

تابلو برق‌های صنعتی بر اساس سطح ولتاژ به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تابلو برق‌ها را می‌توان بر اساس سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم کرد: تابلو برق‌های فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف.

از تابلو برق‌های فشار قوی در چه زمینه‌ای استفاده می‌شود؟

تابلو برق‌های فشار قوی غالباً در ایستگاه‌های برق، کارگاه‌ها و کارخانه های صنعتی، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های مسکونی بزرگ به کار می‌روند.

سطح ولتاژ قابل تحمل در تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف چقدر است؟

تابلو برق‌هایی که می‌توانند، ولتاژ 1000 تا 4160 ولت را تحمل کنند، فشار قوی نامیده می‌شوند در حالی که حداکثر ولتاژ در تابلو برق فشار ضعیف تا 1000 ولت است.

دلیل اصلی انفجار در تابلو برق‌های فشار قوی چیست؟

حرارت ناشی از وجود قوس الکتریکی در تابلو برق‌های فشار قوی می‌تواند، منجر به ایجاد انفجار شود.

چه عواملی بر قیمت تابلو برق‌های صنعتی تاثیر می‌گذارند؟

عواملی از قبیل سطح ایمنی، نوع تجهیزات مصرفی، امکانات و فناوری‌های به کار رفته بر قیمت نهایی تابلو برق تاثیر می‌گذارند. البته، نوسانات بازار و ارز نیز بر قیمت تابلو برق‌های فشار قوی و فشار ضعیف، تاثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.