مطالب آموزشی

لیست قیمت تابلو برق صنعتی [سفارش و ساخت تابلو برق]

لیست قیمت تابلو برق صنعتی ساخت تابلو برق

تابلوهای برق صنعتی، نقشی حیاتی در صنایع تولیدی و کارخانه‌ها ایفا می‌کنند. آن‌ها با برقراری ارتباط درست و منظم بین اجزای یک سیستم برقی، ایمنی محیط کار را تضمین می‌کنند. کاربردهای تابلوهای برق صنعتی بسیار گسترده است و در محیط‌هایی همچون پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های مبدل، کارخانه‌های صنعتی و ایستگاه‌های برق به‌کار می‌روند. عوامل متعددی تعیین‌کننده لیست قیمت تابلو برق صنعتی هستند. برای سفارش تابلو برق صنعتی، ابتدا باید نیازهای کاربر به‌دقت بررسی شوند.

کاربردهای تابلو برق صنعتی؛ قلب تپنده صنایع

تابلوهای برق صنعتی، نقشی حیاتی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند و کاربردهای گسترده‌ای دارند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

  • ایمنی افراد: تابلوهای برق صنعتی با محصور کردن تجهیزات برقی، خطرات شوک الکتریکی و برق‌گرفتگی را کاهش می‌دهند.
  • حفاظت از تجهیزات: این تابلوها از تجهیزات و قطعات داخلی در مقابل شرایط جوی نامناسب مانند باد، باران و برف محافظت می‌کنند.
  • توزیع برق: آن‌ها، برق را به‌طور مساوی بین اجزای مختلف سیستم توزیع می‌کنند.
  • مدیریت انرژی: تولید، توزیع و تبدیل انرژی برق بین تجهیزات مختلف توسط این تابلوها مدیریت می‌شود.
  • جلوگیری از نشتی جریان: تابلوهای برق صنعتی بااستفاده از فیوزها و قطع‌کننده‌های مدار از نشتی جریان برق جلوگیری می‌کنند.
  • تامین انرژی: انرژی الکتریکی مورد نیاز سیستم را تامین می‌کنند.

انواع تابلو برق صنعتی و مزایای آن

تابلو برق، به‌طورکلی فضایی است که در آن قطعات مختلف برای کنترل برق جای می‌گیرند، اجزای مختلف این تابلوها، بسته به کاربرد آن‌ها متفاوت هستند. طراحی صحیح تابلو برق صنعتی، به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی در محیط کار ضروری است. تابلو برق‌ها براساس فاکتورهای مختلفی مانند مکان نصب، نوع قرارگیری، ساختار، جنس محفظه، ولتاژ پایه و کاربرد دسته‌بندی می‌شوند. لیست قیمت تابلو برق صنعتی به نوع آن بستگی دارد.

انواع تابلو برق صنعتی و مزایای آن

دسته‌بندی تابلوهای برق صنعتی براساس محل نصب

تابلوهای برق صنعتی براساس محل نصب، معمولا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • تابلو برق محیط بسته: این نوع تابلوها، در مکان‌هایی مسقف مانند سوله‌ها، انبارها، سالن‌ها، کارگاه‌ها و محیط‌هایی که دیوارهای تقسیم‌کننده و ایستاده دارند، نصب می‌شوند.
  • تابلو برق محیط باز: آن‌ها برای محیط‌های باز به‌کار می‌روند و براساس ساختار تقسیم‌بندی می‌شوند. تابلوهای بیرونی و داخلی، ویژگی‌ها و استانداردهای یکسانی دارند، اما تابلوهای بیرونی علاوه‌بر این ویژگی‌ها، معمولا در برابر عوامل جوی نیز از اجزای داخل آن محافظت می‌کنند، زیرا درجه حفاظت (IP) آن‌ها بیشتر است.

دسته‌بندی تابلو برق‌های صنعتی براساس نوع قرارگیری

تابلوهای برق صنعتی براساس نوع قرارگیری در محل به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • تابلو برق ایستاده: این نوع تابلوها، به‌صورت ثابت و بدون نیاز به نصب بر روی دیوار یا قفسه دیگری عرضه می‌شوند.
  • تابلو برق چندمنظوره: این تابلوها نیز به‌صورت ثابت هستند، اما قابلیت نصب تجهیزات الکتریکی و غیره را دارند.
  • تابلو برق مدولار: آن‌ها به دو قسمت فیدر بالا و پایین تقسیم می‌شوند و قابلیت دسترسی از جلو و پشت را دارند.
  • تابلو برق دیواری: به دو بخش توکار و روکار تقسیم می‌شوند و بسته به نیاز، می‌توانند در داخل دیوار یا روی سطح آن نصب شوند.
  • تابلو برق رک یا قفسه‌ای: برای نصب تجهیزاتی اعم از محفظه‌های کنترل، مخابراتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تابلو برق Swing: این تابلوها نیز به دسته تابلوهای رک و فیکس تعلق دارند و قابلیت دسترسی به‌تجهیزات از پشت تابلو را دارند.

انواع تابلو برق صنعتی براساس جنس

جنس محفظه تابلو برق صنعتی، یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب آن است. تابلوهای برق صنعتی بر این اساس، به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • تابلو برق صنعتی فولاد ضد زنگ و فولاد کربن: از ویژگی‌های مهم این تابلوها، می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، مواد شیمیایی، رطوبت، قارچ و باکتری اشاره کرد که باعث می‌شود از آن‌ها در ساخت تابلو برق صنعتی به‌طورگسترده استفاده شود.
  • تابلو برق صنعتی آلومینیومی: این تابلوها به دلیل وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی، ضربه و قدرت انعطاف‌پذیری بالا برای محیط‌های با شرایط جوی نامساعد، مناسب هستند و از ایجاد تداخلات الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کنند.
  • تابلو برق صنعتی پلی کربنات: از جنس پلی‌کربنات ساخته می‌شود که در برابر خوردگی و محیط‌های اسیدی مقاومت بالایی دارد، اما به مواد پاک‌کننده حساس هستد.
  • تابلو برق صنعتی فایبرگلاس: در محیط‌های مرطوب قابل استفاده هستند و مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی دارند، همچنین محدوده دمایی خاصی ندارند.

انواع تابلو برق صنعتی براساس جنس

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس ساختار

تابلوهای برق طبق ساختار، تقسیمات مختلفی دارند که از انواع آن می‌توان به تابلوهای متال (که به دو بخش تقسیم می‌شوند)، کشویی کنترل موتورها و کشویی مرکز قدرت اشاره کرد. تابلوهای قدرت و فرمان، مجموعه‌ای از تابلوها بودده که دارای پوشش خارجی از جنس فلز هستند و اتصال زمین دارند. این تابلوها انواع زیر را شامل می‌شوند:

  • تابلوهای برق نوع Compartment: در این مدل، محفظه‌ها از هم جدا نشده‌اند. بنابراین، برای نصب آن‌ها، باید تمام جوانب از جمله شرایط محیطی و حفاظتی را سنجید.
  • تابلوهای برق متال کلد: محفظه‌ها در این مدل از هم جدا شده‌اند که در صورت آسیب‌دیدن یکی از آن‌ها، سایر محفظه‌ها آسیب جدی نخواهند دید. این ویژگی، باعث افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان این تابلوها می‌شود.

بررسی انواع تابلو برق صنعتی از نظر ولتاژ

تابلو برق‌های صنعتی، براساس معیارهای خاصی طراحی و تولید شده که این امر، سبب متفاوت شدن تجهیزات مورد استفاده در آن‌ها می‌شود. لیست قیمت تابلو برق صنعتی به تجهیزات آن بستگی دارد. تابلوها می‌توانند دارای سه ولتاژ مختلف قوی، متوسط و ضعیف باشند، اما اغلب از دو ولتاژ متوسط و ضعیف استفاده می‌شود.

تابلو برق فشار قوی (HV)

این نوع تابلوها، ولتاژ مصرفی بین 36000 تا 40000 ولت را دارند و نیازمند دقت بیشتر در نگهداری هستند. برای این منظور، تجهیزاتی که استانداردهای مهم دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از موارد مهم در مبحث تابلوهای برق، کنترل دما است که به‌دلیل عدم واکنش‌پذیری، گاز SF6 به‌عنوان ماده خنک‌کننده استفاده قرار می‌گیرد.

تابلو برق فشار متوسط (MV)

ولتاژ مصرفی این نوع تابلوها بین 1000 تا 36000 ولت است و انواع مختلفی از تابلو برق‌ها را شامل می‌شود که هرکدام براساس استانداردهای مختلفی ساخته می‌شوند. از انواع این تابلو می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

تابلوهای فشار متوسط زیر سطحی، پد شده، متال اینکلوزد، عایق گاز، فشار متوسط متال کلد و فشار متوسط کشویی

تابلو برق فشار ضعیف (LV)

این نوع تابلوها، ولتاژ مصرفی کمتر از 1000 ولت دارند و براساس ساختارشان به تابلوهای ایستاده، رک، میزی و دیواری تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی‌ براساس عوامل مختلفی مانند جریان، سطح ولتاژ مصرفی و محل نصب انجام می‌شود.

مراحل نصب تابلو برق صنعتی

نصب و راه‌اندازی تابلو برق صنعتی نیازمند تخصص و آموزش است و باید توسط افراد ماهر و مهندسانی که با تجهیزات برقی آشنا هستند، انجام شود. تابلوهای برق صنعتی را در انواع مختلفی مانند ایستاده و دیواری نصب می‌کنند که براساس نوع ولتاژ، نحوه نصب و بستن آن‌ها متفاوت هستند. به‌طورکلی، نصب تابلو برق صنعتی شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: نصب بدنه و راه‌اندازی تابلو برق‌های صنعتی
  • مرحله دوم: نصب و راه‌اندازی تجهیزات صنعتی مانند فیوزها و رله‌ها
  • مرحله سوم: نصب و راه‌اندازی سیم‌ها
  • مرحله چهارم: نصب تجهیزات اندازه‌گیری
  • مرحله پنجم: نصب سیستم‌های هشدار

مراحل نصب تابلو برق صنعتی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تابلو برق صنعتی

تابلو برق‌ها با ایجاد محفظه‌ای ایمن، به سلامت تجهیزات الکتریکی کمک می‌کنند و محافظ آن‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی هستند. این امر، باعث می‌شود که در زمینه تاسیسات ساختمانی، تابلو برق‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار باشند. علاوه‌بر‌این، استفاده از تابلو برق منجر به بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی محیطی می‌شود. بااین‌حال، عوامل متعددی بر لیست قیمت تابلو برق صنعتی تاثیر می‌گذارند.

اطلاع از لیست قیمت تابلو برق صنعتی و هزینه‌های مربوط به خرید، نصب و راه‌اندازی این تابلوها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عواملی که بر آن تأثیرگذار هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نوع و ویژگی‌های تابلو برق: نوع و ویژگی‌های تابلو برق، مستقیما بر لیست قیمت تابلو برق صنعتی تأثیر می‌گذارد.
  • نوع تجهیزات: استفاده از تجهیزات باکیفیت و برند معتبر ممکن است هزینه نصب را افزایش دهد.
  • محل نصب: محل نصب تابلو برق نیز بر لیست قیمت تابلو برق صنعتی و هزینه نصب آن تأثیرگذار است.

باتوجه‌به این عوامل، تخمین هزینه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و اطلاع از این موارد به کارفرمایان کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری درخصوص نصب و راه‌اندازی تابلو برق خود بگیرند.

نکاتی که هنگام خرید تابلو برق صنعتی باید به آن‌ها دقت کنید

تابلوهای برق، در مدیریت و کنترل توزیع برق در ساختمان‌ها، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این دستگاه‌ها تضمین می‌کنند که برق به‌دلیل نوسانات یا اختلالات ممکن، قطع نشود و درصورت شناسایی بار اضافی، به‌سرعت واکنش نشان دهد. نگهداری و کنترل این تابلوها، بسیار آسان است و با وقوع خطایی در شبکه توزیع برق، از آلارم‌های مخصوص استفاده می‌کند. با رجوع به بخش مربوطه، به رفع مشکلات می‌پردازد و درنتیجه، از خطراتی مانند آتش‌سوزی جلوگیری می‌شود. برای انتخاب بهترین تابلو برق، سه مشخصه مهم قبل از خرید وجود دارد که به ما کمک می‌کند:

  • مشخصات و ویژگی‌های شبکه توزیع برق
  • مشخصات محیطی
  • مطالعات و محاسبات الکتریکی
  • مشخصات بارهای متصل به تابلو برق

نحوه ساخت تابلو برق صنعتی

به‌طورکلی، فرآیند تبدیل یک تابلو برق صنعتی در کارگاه ساخت تابلو برق شامل شش مرحله می‌شود. این مراحل به‌ترتیب عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی و طراحی نقشه ایزومتریک و جانمایی
  • جوشکاری، برش‌کاری، خم و سوراخ‌کاری بدنه
  • رنگ‌کاری بدنه
  • مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق
  • نصب قطعات و تجهیزات الکتریکی و سیم‌کشی
  • تست و کنترل کیفیت

سخن پایانی

تابلو برق‌های صنعتی، برای ارسال برق به انواع تجهیزات صنعتی مانند موتورها، پمپ‌ها، ساختمان‌ها (شامل مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی) و تجهیزات بی‌شماری که از نیروی برق استفاده می‌کنند، به‌کار می‌روند. لیست قیمت تابلو برق صنعتی به نوع تجهیزات، نوع تابلو برق و محل نصب آن بستگی دارد. شرکت تجهیز بنا گستر برقستان، سازنده تابلو برق هستند.

سوالات متداول

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلو برق صنعتی، یک سیستم برقی است که برای کنترل و مدیریت تجهیزات الکتریکی در صنایع و کارخانه‌ها استفاده می‌شود.

تابلو برق‌های صنعتی چه کاربردهایی دارند؟

تابلوهای برق صنعتی، در انواع صنایع از جمله تولیدی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، ایستگاه‌های مبدل و ایستگاه‌های برق استفاده می‌شوند.

تابلو برق صنعتی چگونه طراحی و تولید می‌شود؟

تولید یک تابلو برق صنعتی، شامل مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن می‌شود. در این فرآیند، ابتدا نیازمندی‌ها و مشخصات مشتری دریافت می‌شود و سپس طراحی تابلو برق صورت می‌گیرد.

چگونه می‌توانم تابلو برق صنعتی را انتخاب کنم؟

برای انتخاب تابلو برق، باید مشخصات فنی و نیازهای کاربری خود را به‌دقت بررسی کنید. همچنین، می‌توانید از مشاوره متخصصان در این زمینه بهره بگیرید تا بهترین دستگاه را براساس نیازهای خود برگزینید.

چگونه می‌توانم از تابلو برق صنعتی استفاده صحیح داشته باشم؟

برای استفاده صحیح از تابلو برق صنعتی، نیاز به آموزش و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی دارید. همچنین، تعمیر و نگهداری منظم از تابلو برق نیز بسیار مهم است تا از کارکرد بهینه و ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.