مطالب آموزشی

تابلو برق صنعتی چیست؟ کاربردها و انواع آن

تابلو برق صنعتی

استفاده از نیروی برق در دنیای مدرن امروزی، به شکلی کاملاً پیشرفته رسیده و زندگی ما بیش از هر زمان دیگری به این نیرو وابسته است. استفاده از برق اکنون صرفاً منوط به زندگی عادی انسان‌ها نبوده و تمامی کارخانه‌ها و شرکت‌های تأسیساتی با استفاده از برق، انرژی و کالا‌های مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند. یکی از روش‌های استفاده صحیح از این نیرو در مراکز بزرگ، استفاده از تابلو برق صنعتی است.

بالطبع، استفاده از برق نیازمند داشتن لوازم و ابزارهای خاص و متفاوتی است؛ ابزارهایی که هرکدام به نوعی چرخ زندگی ما را در حال حرکت نگاه می‌دارند. یکی از این ابزارها، تابلو برق صنعتی نام دارد. استفاده از این تابلو برق در بسیاری از مراکز تأسیساتی و کارخانه‌ها رایج بوده و کسب اطلاعات درباره آن‌ها برای بسیاری از افراد امری مهم تلقی می‌گردد.

تابلو برق صنعتی انواع بسیار گوناگونی داشته و می‌توان به شکل‌های بسیار متفاوتی از آن‌ها استفاده نمود. بر خلاف تصور عموم، استفاده از این وسیله مختص کارخانه‌ها نبوده و بسیاری از افراد در خانه‌ها و آپارتمان‌های خود نیز از تابلو برق صنعتی استفاده می‌کنند. استفاده از تابلو برق انجام امور مربوط به تعمیر یا بررسی سیم‌ها و اجزای مختلف را آسان کرده و انجام فعالیت توسط متصدیان را بسیار روان خواهد کرد.

همچنین، استفاده از این ابزار را می‌توان راهی برای منظم نمودن یک سیستم دانست. با وجود تابلو برق صنعتی، دیگر نیازی نیست به دنبال مکان یا موقعیت یک ابزار خاص در سیستم الکتریکی خود باشید. اگر قصد دارید اطلاعات خود را درباره تابلو برق صنعتی افزایش داده و ریز و درشت آن را کشف کنید، مطالعه این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات خود در زمینه تابلو برق‌های صنعتی، در شناخت آن‌ها پیشرفت کرده و حتی بتوانید عیب و ایرادهای آن را به شکل بهتری تشخیص دهید.

معرفی تابلو برق صنعتی

این تابلوها محفظه‌هایی هستند که درون آن‌ها تجهیزات و قطعات مختلفی در زمینه کنترل جریان برق وجود دارد. کشف مشکلات مربوط به برق امر ساده‌ای خواهد بود؛ اما تنها در صورتی که تمامی لوازم و قطعات ضروری در مکان مشخصی جای گرفته باشند. در داخل محفظه تابلو برق صنعتی می‌توان انواع سوئیچ‌ها، نمایشگرها، دستگیره‌ها و دیگر ابزار و قطعات لازم را پیدا کرد.

جنس این تابلوها در اغلب موارد از فلز، کامپوزیت و پلی کربنات ساخته می‌شود و مسئولین مربوطه باید جنس تابلو را بر اساس نوع قطعات و تجهیزات درون آن مشخص کنند. هر کدام از تجهیزات در درون جعبه برق صنعتی به صورت مرتب قرار دارند تا تعمیرکاران و اپراتورها بتوانند بدون گیج شدن، بخش مورد نظر خود را پیدا کرده و برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنند.

تابلو برق صنعتی و کاربردهای گوناگون آن

کاربرد تابلو برق صنعتی چیست؟

از تابلو برق‌های صنعتی می‌توان به دلایل و شیوه‌های مختلفی استفاده کرد. اصلی‌ترین و عمده‌ترین کاربرد تابلو برق صنعتی مرتب‌سازی و سازماندهی اجزای مختلف یک سیستم برقی است؛ اما این نکته تنها فایده این تابلوها نبوده و نیست. استفاده از انواع تابلو برق صنعتی می‌تواند امنیت یک محیط را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد؛ شما می‌توانید با نصب یک تابلو برق صنعتی در محیط کار یا حتی آپارتمان خود، از بروز شوک الکتریکی یا برق‌گرفتگی افراد مختلف جلوگیری نمایید. همچنین، استفاده از این ابزار از نشتی جریان برق تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهد نمود.

برخی از افراد نه تنها برای محافظت از پرسنل، بلکه برای محافظت بهتر از دستگاه‌ها و تجهیزات داخلی خود از تابلو برق صنعتی استفاده می‌کنند. قرار دادن تجهیزات در درون یک تابلو برق، می‌تواند از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کرده و احتمال بروز صدمات و مشکلات فیزیکی را تا حدود زیادی کاهش دهد. در ادامه بیشتر و بیشتر با تابلو برق صنعتی آشنا خواهیم شد.

معرفی انواع تابلو برق‌های صنعتی

تابلو برق‎های صنعتی را می‌توان از زوایای مختلفی دسته‌بندی نمود. دسته‌بندی آن‌ها بر اساس ساختار یکی از آسان‌ترین روش‌های دسته‌بندی بوده و می‌تواند به خریداران در تشخیص بهترین نوع تابلو برق، کمک‌رسانی کند. در ادامه، برخی از انواع این تابلوها را بررسی خواهیم کرد و نکات مثبت و منفی هرکدام را مطالعه می‌کنیم.

  • تابلوهای Metal Enclosed

تابلوهای متال انکلوزد همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، دارای یک محفظه کلیدی هستند که کلیدها و ترانس‌های مختلف در داخل این دستگاه قرار می‌گیرد. این تابلوها خود نیز به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شوند که افراد می‌توانند بر اساس نیاز خود، نوع مناسب را انتخاب نمایند.

  • تابلوهای Metal clad

اغلب محفظه‌ها و تابلوهای برق صنعتی، به صورت یک محفظه یا دریچه بزرگ هستند که تمامی قطعات و اجزای یک سیستم برقی در درون آن قرار می‌گیرند. متأسفانه در برخی از موارد آسیب دیدن یک قطعه در این تابلو، منجر به خرابی بخش‌های دیگری نیز شده و به تابلو آسیب می‌رساند. تابلوهای Metal clad محفظه‌های مختلف و جداگانه‌ای را در خود دارد که این مسئله می‌تواند امنیت یک تابلو برق صنعتی را افزایش داده و به ما در محافظت از آن کمک کند.

  • تابلوهای Rack

استفاده از تابلوهای رک بیشتر برای محفظه‌های مخابراتی و اندازه‌گیری الکترونیکی مناسب است و اغلب شرکت‎هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از تابلوهای رک استفاده می‌کنند. این تابلوها را می‌توان به شکل قفسه‌های مختلفی دانست که به ما فضای کافی برای نصب دستگاه‌های الکترونیکی را می‎دهد.

  • تابلو برق کشویی

استفاده از تابلو برق‌های کشویی امری بسیار رایج بوده و امروزه عده زیادی از مردم به دنبال استفاده از این تابلو برق‌ها هستند. استفاده از تابلو برق کشویی فضای کمتری را نسبت به تابلو برق‌های دیگر اشغال خواهد نمود و از سوی دیگر، ایمنی بیشتری را برای ما به همراه خواهد داشت. استفاده از تابلو برق کشویی و تعمیرات آن در مناطقی که فضای کمی دارند، بسیار آسان خواهد بود.

  • تابلو برق swing

تابلو برق‌های سویینگ به دلیل درب شیشه‌ای خود که به حالت تاب مانند باز و بسته می‌شود، به این نام شناخته می‌شوند. اگر قصد دارید تا از تابلو برق خود در نقاطی از ساختمان استفاده کنید که در مقابل دید افراد قرار دارد، بهتر است تا به سراغ تابلو برق‌های سویینگ بروید. این تابلوها برای مکان‌هایی که به صورت مداوم و اقدام به باز و بسته کردن درب محفظه خود می‌کنند نیز مناسب خواهد بود.

  • تابلو برق compartment type

اگر به دنبال تابلو برقی مشابه با تابلو برق‌های Metal Enclosed هستید اما دوست ندارید که محفظه‌های آن از یکدیگر جدا باشند، می‌توانید این تابلوها را انتخاب کنید. محفظه‌های درونی این تابلو برق به یکدیگر متصل هستند و می‌توان به راحتی اقدام به سیم‌کشی از میان محافظ مختلف نمود.

  • دیگر دسته‌ بندی‌های تابلو برق صنعتی

گروه‌های مختلفی که از تابلو برق در بخش بالایی ارائه شد، تابلوها را از نظر ساختاری به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده بودند. این تابلوها را می‌توان بر اساس مؤلفه‌ها و شاخصه‌های دیگری نیز دسته‌بندی نمود که بهتر است تا نگاه مختصری به این مسائل نیز داشته باشیم. این تابلوها از نظر ولتاژ به چند بخش تقسیم می‌شوند. همچنین، می‌توان این تابلوها را از نظر محل نصب به دو دسته داخلی و بیرونی تقسیم‌بندی کرد. استفاده از تابلو برق بیرونی می‌تواند مقاومت بیشتری را به محفظه تابلو داده و از خراب شدن زود هنگام آن به دلیل مشکلات فیزیکی و طبیعی، جلوگیری نمود.

ساخت تابلو برق صنعتی و تجهیزات آن

هنگام ساخت تابلو برق از تجهیزات زیادی استفاده می‌شود. در حقیقت، تابلوهای برق را می‌توان یک مجموعه بزرگ از تجهیزات و لوازم مختلف الکترونیکی دانست که کنار هم قرار گرفتن آن‌ها در این محفظه، آشنایی با این تجهیزات را آسان‌تر خواهد کرد. نمی‌توان به راحتی تمامی تجهیزات موجود در یک تابلو برق صنعتی را نام برد؛ زیرا این تجهیزات بر اساس نوع تابلو برق استفاده‌شده می‎توانند متفاوت باشند.

تجهیزات استفاده‌‌ شده در یک تابلو برق ولتاژ قوی با تجهیزات استفاده‌شده در تابلو برق‌های فشار ضعیف بسیار متفاوت خواهد بود و این نوع تابلو است که تجهیزات درون آن را مشخص خواهد کرد. از جمله لوازم استفاده شده در تابلو برق می‌توان به ترانس‌ها، سوئیچ‌های گوناگون، بی‌متال‌های مختلف و کلیدهای اتوماتیک اشاره نمود. این موارد را می‌توان تقریباً در تمامی تابلو برق‌ها یافت اما اینکه با کدام نوع از آن‌ها مواجه شویم، کاملاً بستگی به نوع تابلو برق دارد.

تجهیزات تابلو برق صنعتی

تجهیزات داخلی تابلو برق‌های صنعتی

همانطور که بارها در این مطلب به این موضوع اشاره نمودیم، تابلو برق‌های صنعتی از تجهیزات بسیار زیادی بهره‌مند هستند که این تجهیزات به شکل‌ها و گونه‌های مختلف به کمک سیستم الکتریکی می‌آیند. در ادامه، اطلاعاتی کلی و اجمالی درباره برخی از اجزای این سیستم را مطالعه می‌کنیم تا در صورت بروز هرگونه مشکل یا ناهنجاری بدانیم که چگونه باید با آن بخش از دستگاه رفتار کنیم.

  • کلیدها

کلیدهای بسیار زیاد و تقریباً بی‎شماری در درون یک تابلو برق وجود دارد. از کلید‎های سکتوری، غلتکی، بوش باتون، فلوتر و غیره گرفته تا کلید‌های فرعی دیگر. هر کدام از این کلیدها تعریف مشخصی دارند و در مواقعی که مدار باز باشد، طبق تعریف خود عمل خواهند کرد. از کلیدهای گفته‌شده نمی‌توان در زمانی که دستگاه در حال فعالیت است، استفاده نمود.

  • کنتاکتور

کنتاکتورها می‌توانند به صورت الکتریکی مدار را قطع و وصل کنند و این مسئله آن‌ها را به یکی از قطعات مهم در زمینه کلیدزنی الکتریکی تبدیل کرده است. کنتاکتورها به یکدیگر متصل هستند و ساختاری کاملاً یکدست و یکپارچه دارا هستند. از کنتاکتور در دستگاه‌هایی که ولتاژ بالایی دارد، استفاده می‌شود و برای دستگاه‌هایی با ولتاژ پایین، بیشتر مواقع می‌توان رله را جایگزین کنتاکتورها نمود.

  • رله

رله‌ها عملکردی مشابه با کنتاکتورها دارند. این دستگاه زمان بروز مشکل، جریان را قطع کرده و از رسیدن آسیب به بخش‌های مختلف یک سیستم الکتریکی جلوگیری می‌کند. رله‌ها انواع مختلفی دارند که شامل رله کنترل بار، رله کنترل فاز یا رله زمانی می‌شود. کاربرد اصلی رله‌ها در دستگاه‌هایی با ولتاژ پایین است اما می‌توان از آن‌ها در دیگر تابلو‌های برق صنعتی نیز به خوبی استفاده نمود.

  • لوازم ارتباطی

تمامی لوازم و ابزارها مانند کابل‌ها، سیم‌ها و شینه را می‌توان در زمره لوازم ارتباطی قرار داد. به طور خلاصه، تمامی ابزاری که بخش‌های مختلف دستگاه را به یکدیگر متصل می‌کنند، لوازم ارتباطی به شمار می‌روند و حضور آن‌ها در یک تابلو برق، حتمی خواهد بود.

  • لوازم اندازه‌گیری

وجود تجهیزات و دستگاه‌های مختلف در جعبه برق، سبب می‌شود تا ما با پارامترها و مقیاس‌های مختلفی نیز روبه‌رو شویم. این مقیاس‌ها هر کدام به نحوی می‌توانند بر روی عملکرد کلی سیستم تأثیرگذار باشند. لوازم مختلفی نیز برای اندازه‌گیری این پارامترها در درون یک جعبه برق وجود دارد؛ اجزایی مثل آمپرمتر، ولت‌متر، فرکانس‌متر و غیره که بسته به تجهیزات دیگر درون یک تابلو برق قرار خواهند گرفت.

  • کلیدهای اتوماتیک

کلید کامپکت را می‌توان در زمره مهم‌ترین اجزای یک تابلو برق صنعتی قرار داد. این کلید جریان را در هر حالتی که باشد، بسته به میزان خطر آن قطع خواهد کرد و وجود آن به عنوان یک وسیله محافظتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

  • کلیدهای مینیاتوری

وظیفه اصلی این کلیدها این است که دستگاه را از خطرات ناشی از اتصال کوتاه یا جریان اضافی به دور نگاه دارند. عملکرد کلیدهای مینیاتوری به شکل خودکار بوده و این کلیدها مانند کلیدهای اتوماتیک، در صورت بروز مشکل جریان را به نفع سلامت کلی سیستم قطع خواهند کرد.

  • کلیدهای محافظ جان

این کلیدها را می‌توان زیرشاخه کلید‌های اتوماتیک دانست و عملکرد آن‌ها نیز درست به همین شکل خواهد بود. این کلیدها از بروز مشکلات فیزیکی برای افراد جلوگیری می‌کند و با قطع جریان برق، از رسیدن هرگونه آسیب به افراد مختلف جلوگیری خواهد نمود.

  • فیوزها

زمانی که جریان در یک سیستم افزایش پیدا کند، مدار نمی‌تواند تمامی این جریان را تحمل نماید. چنین اتفاقی می‌تواند برای کل سیستم خطرناک بوده و موجب رسیدن آسیب‌های زیادی به دیگران شود. وجود فیوز سبب می‌شود تا ترسی از افزایش جریان نداشته باشیم. زمانی که جریان در درون مدار افزایش پیدا کند، فیوزها با ذوب کردن خود چند بخش مختلف را آزاد خواهند کرد و فضای بیشتری ایجاد می‌کنند.

  • سنسورها

وظیفه اصلی یک سنسور این است که اطلاعات مختلف را جمع‌آوری کرده و وضعیت کلی یک سیستم الکتریکی را به ما اطلاع دهد. سنسورها به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از: سنسورهای نوری، خازنی، القایی، شمارش، رنگ و… .

  • کلید ارت

وجود کلید و کابل ارت برای هر سیستم برقی و الکتریکی امری واجب بوده و نمی‌توان از این مسئله چشم‌پوشی نمود. کلید ارت قطعات و سیم‌های فلزی را که به زمین متصل هستند، فعال کرده و بدین شکل از جان افرادی که در حال کار با وسایل هستند، محافظت می‌‎کند.

تقسیم بندی تابلو برق صنعتی براساس ولتاژ

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره نمودیم که یکی از تقسیم‌بندی‌های استاندارد و بسیار پرکاربرد در دنیای تابلو برق‌ها، تقسیم‌بندی بر اساس ولتاژ است. تابلوهای برق صنعتی را براساس ولتاژ می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی نمود. این سه دسته شامل تابلو‌های فشار قوی، متوسط و ضعیف می‌شود که در ادامه به بررسی اجمالی هر کدام می‌پردازیم.

تجهیزات تابلو برق صنعتی

تابلو برق HV یا فشار قوی

ولتاژ مصرفی مد نظر برای این تابلو برق‌ها ولتاژ 36 هزار تا 40 هزار ولت است و برای استفاده از تابلو برق‌های فشار قوی، چنین میزان ولتاژی در نظر گرفته شده است. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید برای نگهداری از این نوع تابلو برق از گاز SF6 استفاده می‌شود که گازی واکنش‌ناپذیر محسوب می‌شود و اینگونه می‌توان ریسک بروز هرگونه اختلال یا آتش‌سوزی را کاهش داد.

تابلو برق MV یا فشار متوسط

اگر ولتاژ مصرفی شما بین هزار تا 36 هزار ولت است، پس تابلو برق صنعتی مناسب شما تابلوهای متوسط خواهد بود. تابلو برق‌های متوسط خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و استفاده از آن‌ها نیز درست به اندازه تابلو برق‌های فشار قوی رایج است.

این تابلوها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • تابلو برق فشار متوسط فیکس یا ثابت
  • تابلو برق فشار متوسط کشویی

تابلو برق LV یا فشار ضعیف

این تابلوها برای ولتاژ مصرفی کمتر از هزار ولت مناسب خواهند بود. عموماً از این تابلوها در ساختمان‌های مسکونی، آپارتمان‌ها و کارگاه‌های کوچک استفاده می‌شود. این تابلوها نیز به بخش‌های مختلف و گوناگونی تقسیم می‌شوند و انواع گوناگونی از این تابلوها در دنیا وجود دارد.

تابلوهای فشار ضعیف را می‌توان به سه دسته مختلف تقسیم نمود:

  • تابلو برق فشار ضعیف ایستاده کشویی
  • تابلو برق فشار ضعیف ایستاده ثابت
  • تابلو برق فشار ضعیف دیواری

بررسی مدارهای تابلو برق صنعتی

مدارهای تابلو برق صنعتی نیز به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

  • مدار اصلی: به تمامی بخش‌های موجود در تابلو برق صنعتی که انرژی اصلی را منتقل می‌کنند، مدار اصلی گفته می‌شود. مدار اصلی عموماً هادی است و بدین شکل می‌توان به وسیله آن‌ها انرژی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل نمود.
  • مدار فرعی: تمامی بخش‌های هادی را که در مدار اصلی قرار نمی‌گیرند، مدار فرعی می‌نامیم. از مدارهای فرعی عموماً برای تنظیم جریان، اندازه‌گیری، حفاظت از آن یا کنترل جریان استفاده می‌شود.

تقسیم‌بندی تابلو برق‌های موجود در بازار بر اساس ولتاژ

معرفی تایمرهای تابلو برق صنعتی و انواع آن

کسب اطلاعات درباره انواع تایمرهای استفاده‌شده در تابلو برق صنعتی امری بسیار مهم و ضروری تلقی می‌شود؛ اما قبل از آن بهتر است تا با تعریف دقیق تایمر آشنا شویم و بدانیم که کاربرد تایمرها در یک تابلو برق صنعتی به چه شکلی است. در تعریف ساده، تایمرها را می‌توان مجموعه‌ای از کلیدهای کنتاکت باز و بسته دانست. این کلیدها بعد از آن که به منبع متصل شدند، شروع به فعالیت خواهند کرد. استفاده از تایمر امری حفاطتی بوده و ایمنی تابلو برق شما را به بهترین شکل ممکن برقرار خواهد کرد. اکنون زمان آن است تا انواع تایمرهای مختلف مورد استفاده در تابلو برق صنعتی را بررسی کرده و آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهیم.

  • تایمرهای آنالوگ

تایمرهای آنالوگ یکی از پراستفاده‎ترین تایمرهای تابلو برق صنعتی به شمار می‌رود. این تایمرها به دلیل آنالوگ بودن نمی‌توانند زمان سپری‌شده را نمایش دهند اما اپراتور را از زمان باقیمانده به صورت لحظه‌ای مطلع خواهند کرد.

  • تایمر دیجیتال

تایمرهای دیجیتال را می‌توان تایمرهای نسل دو در زمینه تابلوهای برق صنعتی دانست. این تایمرها می‌توانند زمان سپری‌شده را به ما نشان دهند و علاوه بر آن، از دقت و عملکرد بالاتر و بهتری نسبت به گونه‌های آنالوگ برخوردار هستند. شایان ذکر است که این تایمرها قابل تنظیم هم هستند.

  • تایمرهای چپ گرد و راست گرد

براساس اینکه موتور دستگاه مد نظر شما راست‌گرد یا چپ‌گرد باشد، می‌توانید از این تایمرها استفاده نمایید. این تایمرها با استفاده از رله خروجی می‌توانند حرکت موتور را کنترل کرده و به آن فرمان دهند.

  • تایمرهای ساعت فرمان

این تایمرها می‌توانند یک رفتار مشخص و ثابت را در فواصل زمانی تعیین‌شده، انجام دهند. شما می‌توانید با استفاده از این تایمرها دستگاه‌های خود را برای روشن یا خاموش شدن در روز و ساعت مقرر، تنظیم نمایید.

  • تایمر استارت مجدد

استفاده از تایمرهای استارت مجدد به عنوان یک عمل محافظتی محسوب می‌شود. این تایمرها همانطور که از نامشان پیداست، می‌توانند اتصال را براساس زمان تعیین‌شده آغاز کنند و پس از گذشت چند ثانیه، آن را قطع نمایند. تایمرهای استارت مجدد در دو حالت وقفه و تاخیر در اتصال کار خواهند کرد.

  • تایمر ستاره مثلث

از این تایمرها برای فعال‌سازی و راه‌اندازی موتورهای حالت ستاره به مثلث مناسب هستند.

  • تایمرهای همه‌کاره

تایمرهای همه‌کاره را می‌توان به نوعی کامل‌ترین نوع تایمر دانست. اگر نیاز به چند نمونه از تایمرهای بالا دارید و یا به دنبال قابلیتی خاص هستید که این تایمرها نمی‌توانند آن را برای شما مهیا کنند، می‌توانید از تایمر همه‌کاره استفاده کرده و بدین شکل خیال خود را از بابت مسائل و مشکلات اینچنینی راحت سازید.

معرفی ترمینال تابلو برق صنعتی و انواع آن

استفاده از ترمینال در تابلو برق صنعتی، دسترسی به سیم‌های مختلف را آسان کرده و باعث می‌شود تا بتوانیم در آینده تعداد بیشتری انشعاب از سیم‌ها و دستگاه‌ها را در تابلو نصب کنیم. ترمینال‌ها می‌توانند سیم‌های مختلف را به یکدیگر وصل کرده یا در کنار هم قرار دهند و بدین شکل می‌توان نظم مناسبی را در درون یک تابلو برق ایجاد نمود.

برخی از انواع ترمینال‌ها به شرح زیر هستند:

  • ترمینال پیچی

ترمینال پیچی می‌تواند در انتقال سیم‌ها و همچنین عایق‌کاری آن‌ها در درون تابلو برق صنعتی به ما کمک نماید. استفاده از این ترمینال سبب می‌شود تا دیگر نیازی به استفاده از سر سیم نداشته باشیم.

  • ترمینال شاخه‌ای

ترمینال‌های شاخه‌ای که به آن‌ها ترمینال بین راهی نیز گفته می‌شود، می‌توانند دو یا چند سیم را به یکدیگر متصل کنند. همچنین، استفاده از این ترمینال می‌تواند به انشعاب‌گیری درست از سیم‌ها نیز کمک کرده و این امر را برای ما ممکن سازد.

  • ترمینال ریلی

نصب این نوع از ترمینال درون تابلو برق صنعتی، به انشعاب‌گیری بهتر کمک خواهد کرد. شما می‌توانید بسته به تعداد سیم‌های موجود در درون جعبه، به هر تعدادی که علاقه دارید، ترمینال ریلی نصب کرده و از آن استفاده کنید.

شینه و مقره در تابلو برق صنعتی چه کاربردی دارد؟

اغلب افرادی که به تازگی با تابلو برق‌های صنعتی آشنا شده‌اند، اطلاعات زیادی درباره شینه و مقره ندارند و این مسئله می‌تواند تبدیل به یک پاشنه آشیل شده و افراد را با مشکلات مختلفی در زمینه تعمیر تابلو برق صنعتی مواجه سازد. شینه وسیله‌ای است که از آن در تابلو برق صنعتی برای اتصال میان تجهیزات ولتاژ بالا و ولتاژ پایین استفاده می‌شود. در درون هر تابلو، می‌توان انواع مختلفی از لوازم و تجهیزات را مشاهده نمود و برای برقرار کردن اتصال میان این دو دسته، باید از شینه استفاده کنیم. این وسیله برای تقسیم فاز در جعبه کاربرد بسیار زیادی داشته و به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم نیرو را به بهترین شکل ممکن در جعبه پخش کنیم. مقره بخشی است که بدنه شینه را به جعبه متصل کرده و به نوعی با عایق کردن آن از بروز هرگونه اتصالی و مشکل در دستگاه جلوگیری می‌کند. شینه‌ها در دو گونه نول و ارت تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

شینه و مقره در تابلو برق صنعتی چه کاربردی دارد؟

عملکرد چراغ‌ها در تابلو برق صنعتی به چه شکل است؟

چراغ‌های سیگنال یکی از بخش‌های اصلی تابلو برق صنعتی را تشکیل می‌دهند. رنگ این چراغ‌ها می‌تواند نشان از مشکلات به وجود آمده در دستگاه باشد و به ما نشان دهد که این مشکل از کدام بخش آغاز گشته است. در ادامه، اصول کلی رنگ‌های استفاده‌شده در چراغ‌های سیگنال را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

رنگ سبزحالت نرمال و آماده به کار دستگاه
رنگ زردنشانگر احتیاط: این چراغ هنگام رسیدن جریان درون تابلو به میزان مشخص‌شده روشن می‌شود.
رنگ سفیدولتاژ عادی و نرمال سیستم و روند کاری عادی
رنگ قرمزوجود مشکل در سیستم؛ درخواست خاموش کردن سیستم از اپراتور و بررسی مشکل ایجادشده
رنگ آبینشان‌دهنده مشکلات و موارد خاصی که در گزینه‌های بالا وجود ندارد.

علاوه بر گزینه‌های یادشده، چراغ‌های دیگری به نام چراغ هشدار نیز در تابلوهای برق صنعتی استفاده می‌شوند. این چراغ‌ها بر روی تابلو قرار نداشته و معمولاً بر روی دستگاه‌های مختلف یا پنل‌های متفاوت استفاده می‌شوند. کاربرد اصلی این چراغ‌ها این است که ما را نسبت به وضعیت تابلو برق از فاصله دور نیز آگاه کنند.

تابلو برق های صنعتی چه استانداردهایی دارند؟

استفاده از تابلو برق صنعتی نیز درست مانند تمامی ابزار و لوازم الکتریکی دیگر، مستلزم رعایت برخی استانداردهای خاص خواهد بود و برای داشتن محیط کاری ایمن، باید نسبت به تمامی این استانداردها اطمینان حاصل کرده و آن‌ها را بررسی کنیم. این استانداردها در بخش‌های مختلفی تعریف شده‌اند و می‌توان قواعد بسیار مناسبی را درباره نصب، راه‌اندازی، طراحی، تعمیر و یا موارد دیگر از درون آن‌ها کشف نمود. بهترین و کامل‌ترین استاندارد موجود درباره تابلوهای برق صنعتی استاندارد IEC بوده و اغلب براساس آن رفتار مناسب را ارزیابی می‌کنند. در ادامه، به برخی از قوانین استاندارد جهانی درباره تابلو برق صنعتی می‌پردازیم:

  • روش حمل و نقل تابلو باید دقیقاً براساس قواعد ذکرشده باشد.
  • فروشندگان موظف هستند تا اطلاعات مربوطه را به خریداران اعلام نمایند.
  • جعبه برق باید براساس نیازها و درخواست‌های مشتریان ساخته شود.
  • رعایت اصول مربوط به ولتاژ تابلو برق‌ها و استفاده از تابلو برق مناسب، امری ضروری است.
  • در زمینه نصب و نگهداری از تابلو برق باید تمامی استانداردهای ذکرشده رعایت شوند.
  • انجام تست‌های مختلف امری ضروری بوده و پس از خرید تابلو صنعتی باید نسبت به انجام این مهم اقدام کنیم.

استانداردهای مختلف تابلو برق صنعتی

مواردی که در بالا گفته شد، برخی از استانداردهای کلی تابلو برق‌های صنعتی بود و رعایت این استانداردها از جمله مواردی است که اغلب افراد نسبت به آن اطلاع دارند؛ اما استانداردهایی نیز وجود دارند که اغلب نسبت به آن‌ها بی‌اطلاع بوده و نمی‌دانند که چگونه باید آن‌ها را رعایت کنند. در ادامه، به بررسی این استانداردها خواهیم پرداخت و آن‌ها را با یکدیگر موشکافی خواهیم کرد:

  • استاندارد مربوط به کلید قدرت

کلیدهای قدرت ممکن است بیشتر از باقی قطعات نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند و به همین دلیل باید محل نصب آن‌ها، به راحتی قابل دسترسی باشد.

  • استاندارد مربوط به محل نصب

نکته بسیار مهم در زمینه نصب تابلو برق صنعتی، این است که این تابلو نباید در محل پر از خاک یا چربی نصب شود. همچنین، بهتر است تا از قرار دادن این دستگاه در نزدیکی مواد اشتعال‌زا خودداری کنیم تا بدین شکل از بروز وقایع غیرمترقبه تا حد امکان جلوگیری شود.

  • استاندارد بدنه تابلو

نس بدنه تابلو برق می‌تواند از مواد گوناگونی باشد و این مسئله بسته به مکانی که از تابلو برق استفاده می‌کنید و تجهیزات درونی آن تعیین خواهد شد. نصب اصولی قفل‌ها و لولاهای درب نیز امری بسیار مهم و حیاتی بوده و رعایت نکردن اینگونه استانداردها، گاهی می‌تواند ریسک و احتمال وقوع حوادث را دوچندان سازد.

محل نصب تابلو برق صنعتی باید چگونه باشد؟

تابلو برق می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کرده و سبب بهبود ایمنی محیط کاری باشد؛ اما از سوی دیگر این تابلوها نمی‌توانند معجزه کنند و با وجود آن‌ها، باز هم مسئولیت اصلی کار بر روی دوش نیروی انسانی خواهد بود و متصدیان و اپراتورها باید هنگام کار با دستگاه، به نکات ایمنی مختلف آن توجه کافی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند امنیت تابلو را بالا برده یا آن را کاهش دهد، مربوط به مکان نصب تابلو خواهد بود. قبل از انتخاب بهترین مکان برای نصب تابلو باید به این نکته توجه داشت که ابعاد تابلو چقدر است. آیا تابلوی ما به صورت دیواری نصب خواهد شد یا به شکل کشویی؟ دقت به تمامی این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. محل نصب تابلو باید قابل دسترسی باشد تا افراد بتوانند به آسانی به تابلو دسترسی داشته باشند. همچنین، تمیز بودن و خشک بودن آن نیز بسیار مهم است. استفاده از تابلویی با جنس مناسب می‌تواند احتمال بروز مشکلات محیطی را کاهش دهد و توجه به این مسئله بر روی محل نصب تابلو تأثیرگذار خواهد بود.

محل نصب تابلو برق صنعتی باید چگونه باشد؟

از تابلو برق صنعتی در چه مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از تابلو برق صنعتی عموماً در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اتفاق می‌افتد، اما بسیاری از منازل مسکونی نیز از این ابزار استفاده می‌کنند. استفاده از تابلو‌های کوچک اغلب در کارگاه‌ها و تأسیسات نه چندان بزرگ کاربرد دارد. استفاده از این تابلوها در مواردی که جریان برق زیادی از تابلو عبور نمی‌کند، بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. اندازه تابلو برق، میزان عبور جریان را مشخص خواهد نمود و هنگام خرید دستگاه باید به این نکته توجه خاصی داشته باشید.

مزایای تابلو برق صنعتی

مطالعه و بررسی مزایای تابلو برق‌های صنعتی، به ما در خرید بهترین نسخه کمک کرده و سبب می‌شود تا بتوانیم بدون هرگونه مشکل، تابلو برق مناسب را تشخیص دهیم. به دلیل فراوانی گونه‌های مختلف تابلو برق، نمی‌توان نکاتی کلی را درباره آن‌ها گفت و بهتر است تا به هر دسته از تابلوهای برق صنعتی به صورت جداگانه بپردازیم و مزایای آن‌ها را مطالعه کنیم.

بهتر است این نکته را مد نظر داشته باشید که در این بخش تنها مزایای چند نمونه از تابلوهای برق صنعتی هستند و شما می‌توانید بنا به خواست و سلیقه خود، از انواع دیگر این تابلوها نیز استفاده کرده و نکات مثبت و منفی آن‌ها را کشف کنید.

  • تابلوهای ایستاده

اولین نکته‌ای که درباره تابلو برق‌های ایستاده نظر افراد را جلب کرده و سبب می‌شود تا برای خرید آن‌ها اقدام نمایند، این است که این تابلو برق‌ها نیازی به تکیه‌گاه ندارند و شما‌ می‌توانید در هر نقطه‌ای از محیط آن را قرار داده و از آن استفاده نمایید. از سوی دیگر، دسترسی به تابلوهای ایستاده آسان‌تر از انواع دیگر بوده و تعمیرکاران و حتی اپراتورها، می‌توانند بدون هیچگونه مشکلی به بخش‌های مختلف آن دسترسی داشته باشند.

  • تابلوهای کشویی

اگر به دنبال تابلویی هستید تا به واسطه آن بتوان تقسیم‌بندی مدارها را به بهترین شکل انجام داد، تابلو‌های کشویی بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. نظم موجود در این تابلوها مثال‌زدنی است و افراد بسیاری می‌توانند با استفاده از این تابلوها، محیط کاری خود را منظم‌تر از قبل نمایند. قرارگیری این تابلو‌ها به صورت کشویی سبب می‌شود تا فضای بسیار کمتری را نسبت به دیگر تابلوهای برق صنعتی اشغال کنند و شما می‌توانید از این تابلو در محیط‌های کوچک نیز به راحتی استفاده نمایید.

  • تابلوهای دیواری

استفاده از تابلو‌های دیواری به دلیل نمای مناسب و ظاهر زیبا، در بسیاری از مناطق رواج داشته و اغلب از این تابلوها در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. متصدیان می‌توانند تابلوهای دیواری را به دو شکل روکار و توکار نصب کنند. همچنین، داشتن قدرت انتخاب را نیز می‌توان یکی از ویژگی‌های مثبت این تابلوها تلقی نمود. شما می‌توانید نوع محیط کاری خود را مشخص کرده و بر اساس میزان فضایی که در اختیار دارید، از تابلوهای دیواری در اندازه و گونه مناسب استفاده کنید.

  • تابلو سوئینگ

درب شیشه‌ای استفاده‌شده در این تابلو به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم تجهیزات را از بیرون مشاهده کنیم و مشکلات فیزیکی را به شکلی ساده‌تر حل نماییم. از سوی دیگر، این تابلو‌ها از معدود تابلوهایی هستند که می‌توانید از بخش پشتی آن تجهیزات را تعمیر یا تعویض نمایید. استفاده از تابلو سوئینگ در مواقعی که می‌خواهید دسترسی به تجهیزات از هر زمانی آسان‌تر باشد، بسیار پرکاربرد خواهد بود.

  • تابلوهای درونی

تابلوهای درونی را می‌توان در فضای داخلی یک ساختمان، سوله یا هر مکان دیگری نصب نمود. این تابلوها قیمت نسبتاً کمی داشته و از سوی دیگر، امکان دسترسی به تمامی بخش‌ها را برای متصدیان فراهم می‌کند.

  • تابلوهای بیرونی

استفاده از تابلو بیرونی سبب می‌شود تا بتوانیم از امکانات و تجهیزات خود در برابر خورشید، باران و مشکلات اینچنینی محافظت نماییم و این مسئله مهم‎ترین نکته در این تابلوها محسوب می‌شود. علاوه بر این، تابلو‌های بیرونی باعث می‌شوند تا بتوانیم تجهیزات خود را در فضایی خارج از فضای کارگاه نصب کنیم و بدین ترتیب در کنار رعایت هر چه بیشتر ایمنی، فضای بیشتری برای دستگاه‌ها در اختیار خواهیم داشت.

  • تابلوهای فشار قوی

استفاده از این تابلوها سبب ایمنی بالاتر می‌شود؛ زیرا بالا بودن ولتاژ ضرورت استفاده از تجهیزات ایمنی را بیشتر خواهد کرد. این تابلوها تا حد زیادی در برابر آسیب‌های محیطی مقاوم هستند و می‌توان از این تابلو‌ها در اغلب مناطق استفاده نمود.

  • تابلو فشار ضعیف

اگر به دنبال خرید تابلو فشار ضعیف برای خود هستید، پس احتمالاً از قیمت پایین آن نسبت به دیگر تابلوها باخبر هستید. استفاده از این تابلو همچنین به طول عمر تجهیزات کمک کرده و سبب می‌شود تا نیاز کمتری به تعمیر قطعات مختلف خود داشته باشید.

معایب تابلو برق صنعتی

اهمیت شناخت و بررسی نکات منفی در یک دستگاه، اگر بیشتر از اهمیت بررسی نکات مثبت نباشد، از آن کمتر نیست. شناخت معایب هر دستگاه به ما کمک می‌کند تا از چیزی که نمی‌خواهیم، دور شده و خود را بیش از قبل به نسخه ایده‌آل خود از یک تابلو برق صنعتی نزدیک سازیم. معایب یادشده درباره هر کدام از تابلو برق‌های صنعتی، تنها بخشی از ویژگی‌های آنان بوده و به معنای تأیید یا رد استفاده از آن‌ها نخواهد بود. در ادامه، برخی از نکات منفی مهم درباره هر کدام از انواع تابلو برق‌ها را با یکدیگر بررسی و مرور می‌کنیم:

  • تابلوهای ایستاده

متأسفانه تابلوهای برق صنعتی ایستاده، تابلوهای بسیار سنگینی هستند و اغلب استفاده آنان به شکل صنعتی است. نکته مثبت این تابلوها این بود که می‌توانستیم آن را در هر نقطه از کارگاه خود قرار دهیم، اما از سوی دیگر سنگین بودن آن سبب می‌شود تا جا به جا کردن این تابلو برق به کاری غیرممکن بدل شود و نتوانیم به سادگی مکان آن را تغییر دهیم.

  • تابلوهای کشویی

شاید باور این نکته برای شما آسان نباشد، اما تابلوهای کشویی از معایب بسیار کمی برخوردار هستند و اغلب افراد هیچگونه مشکلی با این تابلوها نخواهند داشت. ممکن است برخی از افراد درباره مکان قرارگیری این تابلو با مشکلاتی مواجه شوند اما بدون در نظر گرفتن این نکته، استفاده از تابلوهای کشویی کاملاً بدون ایراد بوده و شما می‌توانید بدون نگرانی برای خرید آن‌ها اقدام نمایید.

  • تابلوهای دیواری

بزرگترین مشکل تابلو‌های دیواری این است که نمی‌توانیم به راحتی به بخش‌ پشتی آن دسترسی داشته باشیم و استفاده از این تابلوها، دسترسی به پشت تابلو را از ما سلب خواهد نمود. همچنین، اندازه این تابلوها بسیار بزرگ بوده و تنها می‌توان در صنایع گسترده و پیشرفته از این تابلوها استفاده نمود.

  • تابلوهای سوئینگ

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، شما می‌توانید تجهیزات درون یک تابلو سوئینگ را مشاهده کنید و این نکته از ویژگی‌های مثبت آن قلمداد می‌شود؛ اما متأسفانه استفاده از این نوع تابلو، هزینه زیادی را بر روی دست افراد خواهد گذاشت و بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند تا با هزینه کمتر، تابلویی دیگر را برای خود خریداری کنند. گران بودن این تابلو خرید آن برای صنایع و استفاده‌های کوچک را تبدیل به امری غیراقتصادی خواهد کرد.

  • تابلوهای درونی

استفاده از تابلوهای درونی هزینه بسیار زیادی را در زمینه تعمیرات و چکاپ‌های منظم بر روی دست ما خواهد گذاشت. اگر به دنبال خرید تابلویی کم هزینه هستید و نمی‌خواهید مبلغ زیادی را برای تعمیرات مربوطه هزینه کنید، بهتر است تا به سراغ تابلوهای برق صنعتی درونی نرفته و دور این محصول را تا جای ممکن، خط بکشید.

  • تابلوهای بیرونی

تابلوهای بیرونی برای قرار گرفتن در محیط‌های خارجی ساخته شده‌اند؛ اما این مسئله سبب جاودانه بودن آن‌ها نخواهد شد. این تابلوها نیز درست مانند تمامی تابلوهای دیگر می‌توانند در برابر مشکلاتی مانند فرسودگی شکننده عمل کرده و به راحتی خراب شوند. متأسفانه بسیاری از افراد از تابلوهای بیرونی مراقبت نمی‌کنند و همین مسئله سبب بروز مشکلات بیشتری برای تابلو خواهد شد.

  • تابلوهای فشار قوی

تنها نکته منفی درباره تابلوهای فشار قوی گران بودن آن‌ها نسبت به انواع دیگر است و نمی‌توان به راحتی مشکل خاصی را درباره این تابلوها پیدا نمود.

  • تابلوهای فشار ضعیف

از این تابلوها همانطور که از اسم آن هم مشخص است، نمی‌توان انتظار انتقال ولتاژ بیشتر از هزار ولت را داشت. افرادی که برای آینده شرکت خود برنامه‌های وسیعی دارند و می‌خواهند که شرکت خود را ارتقا دهند، بهتر است تا به دنبال این مدل از تابلو‌ها نباشند.

تابلو برق صنعتی از چه جنسی ساخته می‌شود؟

از جمله موادی که می‌توان با آن‌ها تابلو برق‌های صنعتی را ساخت، می‌توان به پلاستیک، کامپوزیت و فایبرگلاس اشاره کرد. خریداران باید بر اساس محیط مد نظر، بهترین تابلو را انتخاب کرده و از آن استفاده کنند. هر کدام از مواد گفته‌شده نکات مثبت و منفی مختلفی را بر روی تابلو اعمال می‌کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • تابلوهایی با جنس فلزی

فلزها رسانای برق هستند و این مسئله می‌تواند سبب بروز مشکلات مختلفی از جمله برق‌گرفتگی باشد؛ اما به غیر از این نکته، استفاده از تابلوهای فلزی می‌تواند انتخاب مناسبی بوده و امنیت تابلو را تأمین کند.

  • تابلوهای کامپوزیت

استفاده از تابلو کامپوزیتی ایمنی و دوام بالایی را به محیط کار اضافه خواهد کرد. این بدنه‌ها ضد اشعه UV بوده و دچار مشکلاتی مانند زنگ‌زدگی نخواهند شد.

  • تابلوهای پلی کربنات

تنها مشکلات این تابلوها این است که در برابر اشعه خورشید به راحتی دچار شکنندگی می‌شوند. همچنین، مقاومت این تابلوها در برابر حریق مناسب نیست و بهتر است در صورتی که ریسک وقوع آتش‌سوزی در کارگاه یا کارخانه شما زیاد است، از تابلوهای فلزی استفاده نمایید. استفاده از تابلوهای پلی کربنات در محیط‌هایی با احتمال برق‌گرفتگی توصیه می‌شود و این تابلوها می‌توانند تا حدی از بروز این مشکل جلوگیری نمایند.

بررسی مشخصات تابلو برق صنعتی

یکی از سؤالات اصلی در زمینه تابلو برق‌های صنعتی این است که یک تابلو برق مناسب باید از چه ویژگی‌هایی بهره‌مند باشد و چگونه می‌توان یک تابلو برق را به حداکثر استانداردهای ممکن نزدیک و نزدیک‌تر نمود. اولین قدم برای بررسی مشخصات یک تابلو برق صنعتی این است که ویژگی‌های مختلف تابلو را دسته‌بندی کرده و بر اساس ویژگی‌های مختلف، اقدام به بررسی آن کنیم. در ادامه، مشخصات و ویژگی‌های مهم هر بخش از تابلو را به صورت جداگانه موشکافی خواهیم نمود تا بدین وسیله بتوانیم نسبت به کیفیت دستگاه خود اطمینان حاصل کرده و حتی کیفیت آن را بهبود ببخشیم.

  • مواد ساخت

موارد بی‌شماری بوده که در آن افراد اهمیتی به جنس تابلو نداده و بدون توجه به این نکته برای خرید تابلو اقدام کرده‌اند. اگر می‌خواهید تا خریدی مطمئن را تجربه کنید و در آینده، نسبت به انتخاب خود پشیمان نشوید، بهتر است تا جنس تابلوی خود را با دقت بررسی کرده و بهترین جنس را برای خود انتخاب کنید. هر چه مواد تشکیل‌دهنده جعبه برق مقاوم‌تر و بهتر باشند، عمر تابلوی شما بیشتر خواهد بود و با مشکلات کمتری در طول دوران استفاده خود از این تابلو مواجه می‌شوید. مواد باکیفیت می‌توانند از بروز مشکلاتی مانند برق‌گرفتگی نیز تا حد زیادی جلوگیری کرده و جان افراد را حفظ نمایند.

  • پوشش

اغلب کارگاه‌ها و مراکز تأسیساتی محیط‌هایی آلوده محسوب می‌شوند و وجود گرد و خاک در آن‌ها، طبیعی است. استفاده از پوشش مناسب برای تابلو برق صنعتی سبب می‌شود تا این مواد نتوانند آسیب زیادی را به دستگاه‌های درونی وارد کنند و نگرانی افراد در این زمینه، کاهش پیدا خواهد کرد. پوشش مناسب برای جعبه، می‌تواند از بروز مشکلاتی که به سبب اشعه فرابنفش و تغییرات دمایی به وجود می‌آید نیز جلوگیری کند.

  • ابعاد تابلو

شما باید ابعاد تابلوی خود را بسته به تحهیزات و دستگاه‌هایی که درون آن قرار دارد، انتخاب کنید. هرچه انشعابات و تجهیزات بیشتری در سیستم الکتریکی شما وجود داشته باشد، جعبه شما نیز بزرگتر خواهد شد. استفاده از جعبه‌ کوچک سبب سخت شدن دسترسی به قطعات مختلف خواهد شد و جعبه‌های بزرگ نیز فضای زیادی را اشغال خواهند کرد؛ در نتیجه تشخیص اندازه درست امری به‌شدت مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

  • قابلیت دسترسی

تنها اندازه تابلو نیست که می‌تواند بر روی دسترسی ما تأثیرگذار باشد، بلکه محل قرارگیری تجهیزات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در اغلب موارد لوازمی که نیاز به تعویض و یا بررسی زودهنگام دارند، در بخش‌های جلویی تابلو قرار می‌گیرند تا بتوان به سرعت نسبت به تعمیر یا تعویض آن‌ها، اقدام نمود.

  • سیستم خنک‌کننده

تابلوهای صنعتی بدون شک حرارت بسیار بالایی دارند و این حرارت می‌تواند برای اجزای مختلف تابلو، مضر بوده و به آن آسیب برساند. سیستم خنک‌کننده مناسب می‌تواند دمای دستگاه را در هر شرایطی کاهش داده و عمر تابلو برق صنعتی ما را افزایش دهد.

  • بهره‌وری انرژی

انرژی بسیار زیادی توسط تابلو برق صنعتی از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شود. استفاده از تجهیزات نامناسب، عدم رعایت نکات مهم در نصب و راه‌اندازی دستگاه و مشکلات اینچنینی می‌توانند سبب کاهش بهره‌وری انرژی شده و بخشی از انرژی را تلف کنند. شما می‌توانید با انجام اصولی مراحل نصب، به راحتی بهره‌وری خود را افزایش داده و بیشترین استفاده را از تابلو برق خود داشته باشید.

تابلو برق های صنعتی را چگونه می‌توان عیب یابی کرد؟

بررسی مشکلات و مسائل مختلف درباره تابلو برق صنعتی، امری بسیار مهم و حیاتی است و باید اطلاعات مناسبی را درباره این مسئله کسب کنیم. تماس با اپراتورها و متصدیان اولین راه برای بررسی مشکلات به وجود آمده برای تابلو برق خواهد بود. این عیب‌یابی می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود؛ اما مراحل آن معمولاً یکسان است.

 در اولین مرحله، افراد به بررسی منبع مشکل می‌پردازند و پس از کشف آن، نسبت به تعمیر بخش مربوطه اقدام می‌کنند. پس از انجام تعمیرات، متصدیان باید نسبت به انجام یک بررسی کلی اقدام نمایند؛ زیرا ممکن است در برخی از موارد، تعمیر یا تعویض یک قطعه، عملکرد دیگر بخش‌های دستگاه را دچار اختلال کند.

تابلو برق های صنعتی را چگونه می توان عیب یابی کرد؟

نحوه نصب و راه اندازی تابلو برق صنعتی

نصب تابلو برق‌های صنعتی امری آسان نبوده و برای انجام آن نیاز به کمک گرفتن از افراد خبره و حرفه‌ای خواهیم داشت. انجام مراحل نصب توسط افراد ناوارد، می‌تواند خطرات بسیار بالایی را برای ما ایجاد کند و سبب بروز مشکل در سیستم الکتریکی ما شود.
مراحل مختلف نصب تابلو برق صنعتی به شرح زیر است:

  1. نصب بدنه تابلو
  2. نصب و راه‌اندازی تجهیزات صنعتی
  3. نصب و راه‌اندازی سیم‌ها و تجهیزات ارتباطی
  4. نصب و راه‌اندازی لوازم اندازه‌گیری و محاسباتی
  5. نصب سیستم هشدار

نکات مهم هنگام خرید تابلو برق صنعتی

اگر قصد دارید تا برای خرید تابلو برق صنعتی اقدام کنید، مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته این است که تابلو برق خود را متناسب با محیط و شرایط کاری خود انتخاب نمایید. استفاده از تابلو برق مناسب می‌تواند تجربه بسیار شیرینی را به شما منتقل کرده و سبب راحت شدن فعالیت‌های کاری مختلف شما می‌شود. علاوه بر این مسئله، دقت به قطعات و تجهیزات استفاده شده در سیستم الکتریکی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ شما باید به جنس فیوز، کنتاکتور، رله و تمامی بخش‌های دیگر داخل دستگاه دقت نمایید و بهترین جنس ممکن را برای خود خریداری کنید.

مشورت گرفتن از افراد متخصص و کاربلد در زمینه تابلو برق صنعتی می‌تواند خریدی مطمئن و ایمن را به همراه داشته باشد و بیشتر نگرانی‌هایی را که در این زمینه وجود دارند، از بین ببرد.

برقستان بزرگترین سازنده تابلو برق، با داشتن متخصصین حرفه‌ای و سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت تابلو برق‌های صنعتی، بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

هزینه ساخت تابلو برق صنعتی

تعیین قیمتی مشخص یا بازه‌ عددی ثابت برای تابلو برق صنعتی، امری غیرممکن است و همین مسئله خرید تابلو برق صنعتی را به یک ماجراجویی کوتاه شبیه می‌کند. عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی هستند که بر روی قیمت نهایی یک تابلو تأثیرگذار بوده و سبب افزایش یا کاهش آن می‌شوند.

از جنس بدنه دستگاه گرفته تا تمامی تجهیزاتی که در آن استفاده می‌شود، همه و همه می‌توانند نرخ و قیمت یک تابلو برق صنعتی را مشخص کنند. هزینه راه‌اندازی این دستگاه‌ها نیز متفاوت خواهد بود. متصدیان و افرادی که برای نصب دستگاه اقدام می‌کنند، می‌توانند بر اساس محیط و مکانی که قرار است دستگاه در آن نصب شود، مبالغ متفاوتی را برای شما در نظر بگیرند.

شما می‌توانید مبالغ مد نظر را از شرکت‌های مربوطه سؤال کرده و اینگونه بودجه خود را از قبل برای نصب و خرید دستگاه، مشخص کنید.

جمع بندی

تمامی نکات گفته‌شده و مباحث بیان‌شده در این مطلب، در راستای شناخت بیشتر تابلو برق صنعتی بوده و هدف ما از کسب این اطلاعات، استفاده هر چه بهتر از تابلو برق صنعتی است. تمامی موارد از اولین تصمیم‌های افراد درباره این وسایل که شامل خرید و انتخاب نوع مناسب بوده تا آخرین مراحل که مربوط به چگونگی خرید و درگاه‌های مختلف است، بر روی کیفیت تابلو برق صنعتی ما تأثیرگذار خواهند بود.

ممکن است شما برای کارگاه خود به دنبال یک تابلو برق مناسب باشید، یا بخواهید سیستم الکتریکی کارخانه‌ای بزرگ و بسیار پیشرفته را با استفاده از تابلو برق صنعتی مدیریت کرده و تعمیرات آن را آسان سازید؛ در هر حالتی استفاده از تابلو برق صنعتی امری حیاتی بوده و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تابلو‌ برق صنعتی از سایت برقستان کمک بگیرید و پس از بررسی تمامی نکات مختلف درباره این لوازم، بهترین تابلو برق ممکن را برای خود خریداری کنید. مقایسه قیمت‌ها و مدل‎های مختلف، به مشتریان در داشتن خریدی مطمئن و به صرفه کمک شایانی خواهد نمود.

سؤالات متداول

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلو برق صنعتی به جعبه‌ای گفته می‌شود که تمامی لوازم و ابزار مختلف یک سیستم الکتریکی درون آن قرار می‌گیرد.

چرا باید از تابلو برق صنعتی استفاده کنیم؟

استفاده از تابلو برق انجام امور تعمیراتی را آسان ساخته و همچنین سبب رعایت نظم در محیط کاری خواهد شد.

انواع تابلو برق صنعتی کدامند؟

تابلو برق فشار قوی، متوسط و ضعیف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.