مطالب آموزشی

بررسی تفاوت میان تابلو برق ساده و هوشمند

تفاوت میان تابلو برق ساده و هوشمند

تابلو برق، قلب سیستم الکتریکی هر ساختمان و صنعت است. این تابلو، وظیفه‌ توزیع برق به بخش‌های مختلف را برعهده دارد. تابلو برق‌های ساده، از دیرباز برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با ظهور تکنولوژی، تابلو برق‌های هوشمند به بازار عرضه شدند که مزایای بسیاری نسبت به انواع ساده آن دارند. با بررسی تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند، به‌راحتی می‌توان هنگام سفارش، بهترین گزینه را انتخاب کرد.

تابلو برق هوشمند چیست؟

تابلو برق هوشمند، راهکاری کارآمد و دارای قابلیت اتصال به اینترنت است که برای مدیریت ساده و کارآمد توزیع برق در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. با سفارش این تابلو به سازنده تابلو برق، می‌توان مصرف انرژی تجهیزات الکترونیکی را به‌طور دقیق رصد کرد. استفاده از تلفن همراه به رصد دقیق مصرف این تجهیزات کمک می‌کند. این امر، سبب پیشگیری از بروز مشکلات می‌شود.

با توجه به نیاز ساختمان، می‌توان تابلو برق مناسب را با درنظر گرفتن مقدار آمپر هر واحد تهیه کرد. معمولا برای ساختمان‌های کوچک از برق تک‌فاز و در ساختمان‌های بزرگ و تجاری از برق سه‌فاز استفاده می‌شود. بنابراین در ساختمان‌های مسکونی، برق با استفاده از سه رشته سیم به تابلو برق انتقال می‌یابد.

پس از ورود سیم‌ها به تابلو برق، نوبت به اتصال آن‌ها به کلیدهای مینیاتوری و سپس کلیدهای محافظ جان می‌رسد. این اتصالات ظریف، نقشی حیاتی در ایمنی و کارکرد صحیح سیستم الکتریکی ایفا می‌کنند. کلیدهای مینیاتوری به سه دسته تقسیم‌ می‌شوند که شامل کلید برق‌ کار، کلید برق انبار و هوشمند هستند.

در این ‌تابلو، کلیدها به رله متصل می‌شوند. هر رله با شش کلید مینیاتوری فازبندی خواهد شد که امکان کنترل دستی را دارد. عملکرد این تابلو به‌گونه‌ای است که برق از کلید مینیاتوری، ابتدا به رله و سپس به ترمینال‌ها کشیده می‌شود. سفارش تابلو برق صنعتی به‌شکل هوشمند نیز امکان‌پذیر است.

تابلو برق هوشمند چیست

مزایای استفاده از تابلو برق هوشمند

برای درک بهتر تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند، در این بخش به بررسی مزایای استفاده از تابلو برق‌های هوشمند پرداخته‌ می‌شود. تابلو برق هوشمند با ارائه مزایای فراوان، به بهبود عملکرد و ایمنی سیستم الکتریکی ساختمان‌ها کمک می‌کند. این تکنولوژی پیشرفته، امکاناتی چندگانه را برای کاربران فراهم می‌سازد.

امکان کنترل از راه دور

یکی از مزایای اصلی تابلو برق هوشمند، امکان کنترل از راه دور است که به کاربران، امکان دسترسی‌به عملکرد تابلو برق و کنترل میزان مصرف انرژی را می‌دهد. این کنترل از راه دور، همچنین به کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق کمک می‌کند.

سادگی بررسی عملکرد و کنترل سیستم‌های مختلف

بااستفاده از تابلو برق هوشمند، کنترل سیستم‌های روشنایی، گرمایشی، سرمایشی و وسایل الکتریکی به‌آسانی انجام می‌شود. این امر، سبب افزایش راحتی و کارایی در مدیریت سیستم‌های الکتریکی ساختمان نیز می‌شود.

افزایش امنیت ساختمان

یکی دیگر از مزایای تابلو برق هوشمند، افزایش امنیت ساختمان است. این سیستم، با کاهش خطراتی مانند آتش‌سوزی و بروز نقص در سیستم الکتریکی، امکان ایجاد محیطی ایمن‌ را برای ساکنان فراهم می‌کند.

کاهش خطر آتش‌سوزی

همچنین، با کنترل دقیق تابلو برق هوشمند، خطر آتش‌سوزی به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و درنتیجه، طول عمر وسایل الکتریکی نیز افزایش پیدا می‌کند. این امر، به کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات سیستم الکتریکی منجر می‌شود.

سایر امکانات…

امکانات دیگری همچون خاموش و روشن کردن کنتاکتورها و اعلام قطعی تابلو برق از طریق تلفن، از دیگر مزایای قابل‌توجه این سیستم هوشمند است که به‌بهبود کارایی و افزایش کاربرد آن کمک می‌کند.

باتوجه به این مزایا، برای بررسی قیمت تابلو برق هوشمند و همچنین ثبت سفارش آن، با کارشناسان برقستان در ارتباط باشید. حال، نکات مهم‌تری را در رابطه با تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از تابلو برق هوشمند

بررسی ساختار تابلو برق هوشمند

تابلو برق هوشمند، با تجهیزات ورودی متنوعی ازجمله کلیدها و حسگرهای کنترل و فرمان ارائه می‌شود. این تجهیزات ورودی، برای کاربران امکان کنترل و مدیریت سیستم الکتریکی را ازطریق رابط‌های مختلف فراهم می‌کنند.

علاوه‌بر‌این، قطعات تابلوهای مرکزی این سیستم شامل ماژول‌های مختلفی است که وظیفه فعال‌سازی و کنترل اجزای مختلف آن را برعهده دارند. این ماژول‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ماژول فعال‌ساز رله
  • ماژول منبع تغذیه
  • ماژول کنترل پرده
  • ماژول سرمایش و گرمایش
  • ماژول دیمر
  • ماژول درگاه ارتباط USB
  • ماژول رابط یونیورسال “Universal” و نرم‌افزارهای کاربردی

به‌علاوه، تجهیزات خروجی این سیستم شامل لامپ‌های LED با قابلیت کنترل شدت نور، لامپ‌های هالوژن 220 ولت و RGB است. این تجهیزات خروجی برای کاربران، امکان مدیریت و کنترل نورپردازی و روشنایی در ساختمان را، از طریق تابلو برق هوشمند فراهم می‌کنند.

باتوجه‌به این تجهیزات و قطعات مختلف، تابلو برق هوشمند به کاربران امکانات گسترده‌ای برای کنترل و مدیریت سیستم الکتریکی ساختمان ارائه می‌دهد و به بهبود کارایی و ایمنی آن کمک می‌کند. سازنده تابلو برق باید شرکتی باشد که به‌درستی و از قطعات مناسب در ساختار تابلو استفاده کند. هنگام ثبت سفارش، به اعتبار و اصالت مجموعه توجه داشته باشید.

دلیل کاهش استفاده از تابلو برق ساده (رله‌ای)

درحال‌حاضر، با گسترش و استفاده از تابلو برق‌های هوشمند با PLC، استفاده از تابلو برق‌های ساده و معمولی که مبتنی‌بر رله‌ها هستند، به‌شدت کاهش یافته است. تفاوت‌های بسیاری، بین این دو نوع تابلو برق وجود دارد که در این بخش، به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود، اما قبل از بررسی تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند، به سراغ علت کاهش استفاده از این تابلو برق‌ها می‌رویم.

وزن بالای رله‌ها / کار سیم‌کشی سخت / خاموش بودن به مدت طولانی برای به‌روز رسانی

تابلو برق ساده، اغلب با استفاده از رله‌های الکترومکانیکی کنترل می‌شود که وزن بالایی دارند. همچنین، کار سیم‌کشی در این نوع تابلوها بسیار زیاد است که باعث پیچیده شدن سیستم و بروز مشکل در عیب‌یابی می‌شود. هر سال، برای به‌روزرسانی و انجام تغییرات بر روی این تابلوها، باید دستگاه را به‌مدت طولانی خاموش کرد که مقرون‌به‌صرفه نیست.

با توجه به این تفاوت‌ها، استفاده از تابلو برق هوشمند با PLC به‌جای تابلوهای ساده، به‌عنوان گزینه‌ای پیشنهادی برای بهبود عملکرد و کارایی سیستم‌های الکتریکی در ساختمان‌ها مطرح می‌شود.

دلیل کاهش استفاده از تابلو برق ساده

تفاوت اصلی تابلو برق هوشمند و ساده

حال، نوبت به بررسی تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند می‌رسد. استفاده از سیستم‌های کنترلی PLC به‌دلیل مزایای بسیاری که دارند، به‌طور چشمگیری افزایش یافته‌است و به‌تدریج جایگزین تابلو برق‌های معمولی شده اند. در این بخش، به تفاوت‌های این دو نوع تابلو برق اشاره می‌شود.

کاهش نیاز به سیم‌کشی و توان مصرفی

یکی از مزایای مهم سیستم‌ها یا تابلو برق هوشمند مجهز به PLC، کاهش نیاز به سیم‌کشی است که تا حدود 80 درصد محاسبه می‌شود. همچنین، به‌دلیل توان کمی که PLC مصرف می‌کند، توان مصرفی نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

توابع عیب‌یابی داخلی

سیستم PLC، به توابع عیب‌یابی داخلی مجهز است که عملیات عیب‌یابی تابلو برق را سریع و آسان می‌کند.

نبود نیاز به تغییرات یا سیم‌کشی دوباره برای به‌روزرسانی

در دنیای مدرن امروزی، سیستم‌های هوشمند در تار و پود زندگی بشر رخنه کرده‌اند و تاسیسات الکتریکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تابلو برق هوشمند، طلوعی نو در دنیای تاسیسات است که با اتکا به قدرت هوش مصنوعی، سبب افزایش کارایی آن می‌شود

کاهش در استفاده از قطعات کمکی

استفاده از قطعات کمکی مانند رله، کانتر، تایمر و مبدل‌های A/D در تابلو برق هوشمند مبتنی‌بر PLC کاهش یافته است که سبب کاهش وزن تابلو برق و پیچیدگی سیم‌کشی در این سیستم‌ها می‌شود.

سرعت عملکرد

سرعت عملکرد و پاسخ‌دهی PLC در تابلو برق هوشمند، در محدوده میکرو‌ثانیه یا میلی‌ثانیه است که باعث کاهش زمان لازم برای انجام هر سیکل کاری ماشین و افزایش تولید و بازدهی دستگاه می‌شود.

ضریب اطمینان و درجه حفاظت بالاتر

تابلو برق هوشمند نسبت به تابلو برق ساده، دارای ضریب اطمینان و درجه حفاظت بسیار بالاتری است که از اهمیت و اعتماد بسیاری برخوردار است.

به‌طورکلی، استفاده از سیستم‌ها و تابلو برق هوشمند مجهز به PLC نسبت به تابلوهای ساده، بهبود‌ چشمگیری در کارایی، ایمنی و راندمان سیستم‌های الکتریکی ایجاد کرده است.

سخن پایانی

تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند این است که تابلو برق هوشمند با استفاده از PLC و تکنولوژی پیشرفته، نیاز کمتری به سیم‌کشی دارد و قابلیت عیب‌یابی، کنترل دقیق و انعطاف پذیری بیشتری دارد. علاوه‌بر‌ این، تابلو برق هوشمند دارای مصرف انرژی کمتر، عملکرد سریع‌تر و قابلیت اتصال به شبکه‌های دیگر است. در مقابل، تابلو برق ساده با رله‌های الکترومکانیکی کار می‌کند و با نیاز به سیم‌کشی بیشتر، عملکرد کندتر و قابلیت کنترل محدودتری دارد. با توجه به اطلاعات ذکر شده در داخل متن، به‌راحتی می‌توان انواع تابلوبرق را در مجموعه برقستان سفارش داد.

سوالات متداول

تابلو برق ساده و هوشمند چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت اصلی این دو، در استفاده از تکنولوژی متفاوت است. تابلو برق ساده با رله‌های الکترومکانیکی کار می‌کند، درحالی‌که تابلو برق هوشمند از PLC و تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کند.

چه مزایایی در استفاده از تابلو برق هوشمند وجود دارد؟

تابلو برق هوشمند قابلیت عیب‌یابی آسانتر، کنترل دقیق‌تر، مصرف انرژی کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت‌به تابلو برق ساده است.

چگونه تابلو برق هوشمند از تابلو برق ساده متمایز می‌شود؟

تابلو برق هوشمند، دارای توابع پیشرفته‌تری برای کنترل و مدیریت، قابلیت عیب‌یابی داخلی، اتصال به شبکه‌های دیگر و تغییرات بدون نیاز به سیم‌کشی مجدد است که در تابلو برق ساده وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.