مطالب آموزشی

تابلو برق بانک خازنی چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

تابلو برق بانک خازنی و عملکرد آن

تابلوهای برق نقش بسیار مهم و حیاتی را در صنایع مختلف ایفا می کنند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این دستگاه ها، امروزه انواع مختلفی از آن ها طراحی و تولید می شود تا افراد بتوانند، مطابق با نیاز خود یک دستگاه تابلو برق مناسب تهیه کنند. یکی از پر کاربرد ترین نوع تابلو برق ها، تابلو برق بانک خازنی (خرید تابلو برق بانک خازنی) است. اگر اطلاعاتی در مورد این دستگاه ها ندارید جای هیچ گونه نگرانی نیست؛ چرا که ما در این مقاله به بررسی کامل نحوه عملکرد تابلو بانک خازنی پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

 

تابلو برق بانک خازنی

 

چگونگی عملکرد تابلو برق

تابلو برق ها انواع مختلفی دارند که یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین آن ها تابلو برق بانک خازن است. به طور کلی همه تابلو برق ها از عمکرد تقریبا مشابه ای برخوردار هستند. به طوری که این دستگاه ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در صورتی که جریان برق غیر عادی با میزان ولتاژ غیر استاندارد وارد مدار شود، سریعا مدار را قطع می کنند تا جریان برق مخرب به سایر تجهیزات وارد نشود. در واقع تابلو برق ها با انجام این کار از خراب شدن تجهیزات و سوختن قطعات آن ها جلوگیری می کنند.

با قطع جریان برق غیر عادی توسط دستگاه های تابلو برق، خطر برق گرفتی و آتش سوزی نیز از بین می رود. در واقع تابلو برق ها یکی از بهترین دستگاه ها برای حفظ ایمنی کارکنان و حفاظت از تجهیزات مختلف موجود در صنایع شناخته می شوند.

 

نحوه عملکرد تابلو بانک خازنی و سایر تابلو بانک ها

 

بانک خازن چیست؟

بانک خازنی به دستگاهی گفته می شود که با هدف کمک به شبکه برق و برای کنترل عملکرد اکتیو و راکتیو آن مورد استفاده قرار می گیرد. بانک خازن نقش بسیار موثری در صرفه جویی از انرژی برق و کاهش هزینه های مصرف برق دارد. جبران افت ولتاژ و همچنین تلاش برای ثابت نگه داشتن آن از دیگر کاربرد های این قطعه است که باعث استفاده از آن در تابلو برق ها می شود.

بانک خازنی با توجه به نوع و مدلی که دارد از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل می شود. مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک بانک خازنی عبارت اند از:

  • تابلو برق
  • خازن سه فاز
  • کلید ورودی
  • کنتاکتورخازنی
  • رگلاتور
  • فیلتر هارمونیک
  • شینه
  • کلید گردان

 

بانک خازنی و اجزای سازنده آن

بررسی نحوه طراحی و ساخت تابلو بانک خازنی

تابلو برق های خازنی عموما به صورت سفارشی طراحی و ساخته می شوند. به این صورت که کارفرما آن چه را که از یک تابلو برق احتیاج دارد به شرکت بازگو می‌کند. سپس شرکت نیز با توجه به خواسته های متری قطعات و تجهیزات لازم را تهیه کرده و بر روی بدنه یا همان محفظه نصب می‌کند. تابلو برق ها به دلیل ساختار و طراحی سفارشی که دارند، می توانند بهترین عملکرد را از خود نشان داده و موجب رضایت فرد شوند.

شرکت فنی مهندسی برقستان، بزرگترین مرکز ساخت تابلو برق است؛ این شرکت سفارشات مشتریان خود را با دقت و جزئیات کامل می‌سازد. در صورت تمایل می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید.

نحوه طراحی و ساخت تابلو بانک خازنی

 

کاربردهای بانک خازنی

بانک خازنی در زمینه های مختلف و برای پاسخ گویی به نیاز های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین کاربرد های بانک خازنی عبارت اند از:

  • کنترل و پایش ولتاژ
  • کنترل جریان برق
  • محافظت از تجهیزات و قطعات مختلف
  • حفظ ایمنی در محیط های کاری
  • جلوگیری از وقوع آتش سوزی در هنگام مواجه با جریان برق نامتعارف
  • و…

همان طور که مشاهده کردید، بانک خازنی یکی از قطعات بسیار مهم و پر فروش است. شما هم ممکن است بسته به نیاز خود، به خرید و استفاده از آن اقدام کنید.

 

کاربردهای بانک خازنی

 

خازن چیست و چگونه عمل می کند؟

خازن یکی از قطعات بسیار مهم در تابلو برق ها است. نحوه عملکرد تابلو برق خازنی به طور مستقیم به عملکرد خازن آن بستگی دارد. از این رو اگر می خواهید، که تابلو برق شما کارکرد درستی داشته باشد و بتواند انتظارات شما را برآورد سازد، حتما لازم است تا از یک خازن مناسب برای آن استفاده کنید. شایان ذکر است که خازن ها انواع مختلفی داشته و شما می توانید با توجه به نیاز خود یک خازن مناسب را تهیه کنید.

خازن ها در داخل تابلو برق ها وظیفه تنظیم جریان انرژی را بر عهده دارند. همچنین این قطعات برای ذخیره انرژی الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع خازن ها جریان برق ورودی را ابتدا در خود ذخیره کرده و پس از آن به سایر قطعات مد نظر انتقال می دهند. با توجه به نوع تابلو برق و کاربردی که دارد، می توان خازن ها را به صورت تکی، چند تایی در داخل تابلو برق ها تعبیه کرد. همچنین این قطعات به دو صورت سری و موازی قابل نصب هستند.

 

انواع خازن برای تابلو برق خازنی

 

از چه خازن‌هایی در تابلو برق بانک خازنی استفاده می گردد؟

خازن ها انواع و اقسام بسیار زیادی دارند. شما نمی توانید، هر نوع از خازنی را در تابلو برق ها استفاده کنید. برای آن که بتوانید، از یک خازن در ساختار تابلو برق ها استفاده کنید، بایستی خازن مد نظرتان چندین ویژگی مختلف را داشته باشد. در ادامه به صورت کامل برایتان توضیح داده ایم که از چه خازن هایی در تابلو برق بانک خازنی استفاده می گردد.

  • خازن هایی که در تابلو برق ها مورد استفاده قرار می گیرند، بایستی قابلیت تبادل متناوب و زیاد جریان بین خود و سلف را داشته باشند.
  • خازن ها بایستی از مقاومت دمایی بالایی برخوردار باشند و بتوانند در برابر دما های خیلی بالا و دما های خیلی پایین مقاومت داشته باشند.
  • خازن ها بایستی بتوانند که در شرایط ولتاژ ضعیف نیز عملکرد مطلوب خود را به نمایش بگذارند.

پس در انتخاب یک خازن برای تابلو صنعتی بایستی سه شرط گفته شده را در نظر بگیرید. پس از آن می توانید با توجه به نوع تابلو برق و کاربردی که از آن انتظار دارید، یک خازن مناسب را انتخاب و از آن استفاده کنید.

بررسی نحوه عملکرد تابلو برق بانک خازنی

تابلو بانک خازنی با هدف کنترل ولتاژ و جریان برق و برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات و تجهیزات مختلف در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه عملکرد تابلو بانک خازنی اینگونه است که جریان برق در ابتدا وارد آن می شود، اگر جریان برق وارد شده به تابلو برق دارای ولتاژ مناسب و استاندارد باشد، این جریان به سایر تجهیزات و قطعات دیگر انتقال می یابد.

 اما اگر ولتاژ نامناسب یا جریان برق غیر عادی وارد تابلو برق شود، این دستگاه جریان را قطع کرده و از انتقال آن به تجهیزات و سایر دستگاه های موجود در صنایع جلوگیری می کند. از این طریق تجهیزات و دستگاه های موجود در صنایع از آسیب های احتمالی در امان می مانند. با استفاده از تابلو برق احتمال برق گرفتگی تکنسین ها و همچنین امکان ایجاد آتش سوزی از بین می رود.

 

بررسی نحوه عملکرد تابلو بانک خازنی

 

تابلو برق بانک خازنی چه مزایایی دارد؟

استفاده از تابلو برق خازنی می تواند، مزایای متعددی را برای افراد به همراه داشته باشد. از مهم ترین مزایای این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح ضریب توان
  • کاهش خسارت به تجهیزات و قطعات
  • جلوگیری از آسیب دستگاه ‌ها و تجهیزات الکتریکی
  • کاهش میزان مصرف انرژی
  • جبران افت ولتاژ
  • تنظیم مقدار ولتاژ استاندارد
  • کاهش هزینه برق مصرفی

همان طور که مشاهده کردید، استفاده از این دستگاه ها مزایای مختلفی را برای افراد به همراه دارد. البته نحوه عملکرد تابلو برق خازنی بر روی مزایای آن تاثیر مستقیمی دارد.

 

مزایای استفاده از تابلو بانک خازنی

 

معرفی انواع بانک خازنی

بانک خازنی تاثیر بسیار زیادی بر روی نحوه عملکرد تابلو بانک خازنی دارد. به همین جهت شرکت های تولید کننده قطعات و تجهیزات الکترونیکی، انواع مختلفی از بانک خازنی را تولید کرده اند تا افراد بتوانند با توجه به نیاز خود، یک بانک خازنی مناسب تهیه کنند. به طور کلی امروزه سه نوع بانک خازنی متفاوت داریم که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها پرداخته ایم.

 

معرفی انواع بانک خازنی

 

بانک خازنی با فیوز داخلی

طراحی این قطعه در یک آرایش خاص انجام می شود. از عناصر مختلف با اتصالات سری و موازی برای ساخت این بانک ها استفاده می شود. اندازه هر عنصر خازن در این نوع بانک در رتبه بندی بسیار کوچک است. یکی از مهم ترین ویژگی های بانک خازنی با فیوز داخلی آن است که در صورت آسیب دیدن یا شکستگی هر یک عناصر، عملکرد بانک مختل نمی شود. نصب آسان و نگهداری ساده از بانک، مهم ترین مزایای بانک خازنی با فیوز داخلی شناخته می شوند.

بانک خازنی با فیوز خارجی

در بانک خازنی با فیوز خارجی، برای هر واحد خازن، واحد فیوز به صورت خارجی تعبیه شده است. از این رو اگر واحدی آسیب ببیند، تنها با جدا کردن و تعویض آن واحد تابلو برق خازنی می تواند، عملکرد طبیعی خود را ادامه دهد. در این نوع بانک از اتصال به شیوه موازی برای هر فاز بانک استفاده می کنند.

بانک خازنی بدون فیوز

در این نوع از بانک، اتصال واحد های مختلف فیوز با یکدیگر به صورت سری است. اتصال سری این واحد ها با یکدیگر باعث ایجاد یک رشته خازن می شوند. پس از اتصال یک رشته خازن، از سه بانک فاز مشابه در کنار یکدیگر استفاده می شود تا بتوانند یک بانک سه فاز ایجاد کنند.

توان تابلو برق بانک خازنی چگونه محاسبه می شود؟

در هنگام طراحی و ساخت تابلو برق های بانک خازنی یکی از مهم ترین پارامتر هایی که مورد توجه قرار می گیرد، توان این دستگاه ها است. توان یک تابلو برق بانک خازنی تاثیر مستقیمی را بر روی عملکرد این دستگاه ها دارد. اگر در محاسبه توان این نوع از تابلو برق ها بی دقتی شود و توان تعیین شده برای آن نتواند قدرت کافی را داشته باشد، کل عملکرد تابلو برق خازنی دچار اختلال شده و ممکن است علاوه بر آسیب دیدن تابلو برق ها، مشکلاتی نیز برای سایر قطعات و تجهیزات به وجود بیاید.

فرمول ها و شیوه های خاصی برای محاسبه توان تابلو برق خازنی وجود دارد و برای این کار چندین پارامتر مختلف مد نظر گرفته می شوند تا ظرفیت نهایی توان این دستگاه ها را تعیین کنند.

 

محاسبه توان تابلو برق خازنی

 

جمع بندی

تابلو برق خازنی یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین نوع تابلو برق ها است. از این دستگاه می توان در صنایع مختلفی استفاده کرد. شایان ذکر است که عملکرد تابلو برق خازنی به طور مستقیم به قطعات و تجهیزاتی که در آن تعبیه شده اند، بستگی دارد. از این رو بهتر است، در هنگام انتخاب یک تابلو برق خازنی قطعات و مشخصات فنی آن را به خوبی و با دقت بررسی کنید.

 

سوالات متداول

قیمت تابلو برق خازنی چقدر است؟

هزینه های لازم برای تهیه یک تابلو برق خازنی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان یک قیمت مشخص و معین را برای آن تعیین کرد. از این رو بهتر است، قبل از اقدام به خرید این دستگاه ها، هزینه های لازم را از فروشگاه استعلام بگیرید.

تابلو برق خازنی در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

شما می توانید، در هر صنایعی که تجهیزات و قطعات الکترونیکی دارند، از این وسیله استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.