مطالب آموزشی

معرفی انواع سیستم خنک کننده و تهویه تابلو برق

سیستم خنک کننده و تهویه تابلو برق

سیستم خنک کننده جزو یکی از اصلی‌ترین مواردی است که هنگام تولید و تجهیز تابلو برق مورد دقت و توجه قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که داخل تابلو برق به علت وجود تجهیزات برقی، همیشه نسبت به بیرون دستگاه دمای بیشتری دارد. به همین خاطر لازم است تا یک سیستم خنک کننده مناسب تعبیه شود تا بتواند دمای داخل دستگاه را متعادل گرداند و از آسیب رسیدن به دستگاه همواره جلوگیری نماید.

 ضرورت وجود این سیستم در تابلو برق و اهمیت بالای آن ایجاب می‌کند تا در این مطلب به بررسی انواع سیستم خنک کننده و تهویه تابلو برق بپردازیم. علاوه بر آن می‌خواهیم که استاندارد دمای داخل تابلو برق  را نیز بررسی کنیم و اطلاعات کاملی را در مورد ساخت تابلو برق صنعتی ارائه دهیم.

علت استفاده از سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی

ممکن است از خود بپرسید که علت استفاده از سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی چیست یا چه کاربردی دارد یا اینکه چرا باید از آن استفاده کنیم؟ بنابراین پیش از اینکه بخواهیم به معرفی انواع سیستم خنک کننده تابلو برق بپردازیم، می‌خواهیم بدانیم که اهمیت و ضرورت استفاده از این سیستم چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

پیش‌تر نیز به ارائه این موضوع پرداختیم و بیان کردیم که در داخل تابلو برق‌های صنعتی تجهیزات برقی بسیار متعددی قرار دارند که به علت فعالیت بالای آن‌ها ممکن است که دمای داخل دستگاه بالا برود و گرم شود. توجه داشته باشید که گرم شدن داخل این دستگاه فقط به دلیل برخوداری از اجزای متعدد نیست بلکه در برخی از مواقع، علت دمای بالای تابلو برق‌ها، قرارگیری آن‌ها در مکان‌های بسیار گرم است.

البته دمای این دستگاه در فصل‌های گرم سال نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و این نیز موضوع دور از انتظاری نیست؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش دمای تابلو برق صنعتی همواره می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اما موضوع مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است که علت افزایش دمای تابلو برق‌ها هر چیزی هم که باشد آن‌ها به تعمیر و نگهداری دائمی نیاز دارند و این جزو یکی از مسائلی است که در استفاده از این تجهیزات باید به آن توجه داشته باشید.

زمانی که دما در محفظه تابلو برق افزایش پیدا می‌کند، ممکن است اجزای و وسیله‌های داخل این دستگاه دچار آسیب شوند و خسارات زیادی به بار آید. همچنین در چنین مواقعی حتی ممکن است که هزینه تعمیر و یا تعویض قطعات و اجزای تابلو برق نیز افزایش پیدا کرده و بالا برود.

علاوه بر این موضوع حتی ممکن است که تابلو برق مدت زیادی از مدار اصلی خود خارج شود که این امر موجب ضرر و آسیب به کسب و کار و یا خط تولید می‌شود؛ بنابراین وجود سیستم خنک کننده در تابلو برق صنعتی برای این دستگاه بسیار حائز اهمیت و حیاتی است.

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بیان کنیم که بخش زیادی از کارکرد و عملکرد دستگاه تابلو برق به سیستم خنک کننده آن بستگی دارد و دستگاه بدون وجود این سیستم نمی‌تواند عملکرد صحیحی از خود نشان دهد و به طور حتمپ دچار مشکل و آسیب خواهد شد. با توجه به این تفاسیر می‌توان گفت سیستم خنک کننده اصلی‌ترین جزء تابلو برق محسوب می‌شود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی

انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق کدامند؟

یکی از سوالاتی که امروزه ذهن بسیاری از خریداران و واحدهای صنعتی را به خود مشغول کرده این است که سیستم خنک کننده تابلو برق دارای چه انواعی است؟ قطعا شناخت انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق موضوع مهم و حائز اهمیتی است؛ چراکه افراد در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این مورد نمی‌توانند انتخاب درستی داشته باشند. به طور معمول از روش‌ها و انواع مختلف و متنوعی برای سیستم خنک کننده این دستگاه استفاده می‌شود.

در حقیقت هر مکان صنعتی و یا تولیدی که دارای تابلو برق سه فاز است، باید سیستم خنک کننده خود را بر اساس یک سری موارد خاص مانند تجهیزات و یا محیط مورد نظر انجام بدهد. اگر شما نیز انواع خنک کننده‌های تابلو برق را نمی‌شناسید و در انتخاب این سیستم دچار سردرگمی شده‌اید، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ چراکه ما در ادامه قصد داریم تا انواع این محصول را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با آگاهی و دقت بیشتر، بهترین محصول را انتخاب کنید. انواع سیستم خنک کننده تابلو برق به صورت زیر هستند.

دستگاه تهویه مطبوع

یکی از انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق تهویه مطبوع است. این سیستم خود نیز دارای یک سیستم چرخشی بسیار قدرتمند است که با استفاده از آن رطوبت زدایی، تمیز کردن و خنک کردن فضای داخلی تابلو برق را انجام می‌دهد. این سیستم دارای قدرت بسیار خوبی است و با برخورداری از سیستم چرخشی بسیار باکیفیتی که دارد، به خنک کردن تابلو برق کمک بسیار زیادی می‌کند.

عملکرد این سیستم به این گونه است که هوای گرم داخل دستگاه با استفاده از یک دمنده کشیده می‌شود و در نهایت گرد و غبار و رطوبت از آن حذف شده و و پس از آن به داخل تابلو برق باز می‌گردد.

مبدل‌های حرارتی

مبدل‌های حرارتی نیز جزو یکی دیگر از سیستم‌های خنک کننده تابلو برق هستند. این سیستم خنک کننده کمپرسور ندارد و بسیار با کیفیت و کم تعمیر است که همواره دمای داخل تابلو برق را پایین آورده و آن را خنک می‌کند. این سیستم از مزایای دیگری نیز برخوردار است و می‌تواند تابلو برق را عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی کند.

خوب است بدانید که این نوع از سیستم‌های خنک کننده خود نیز دارای دو نوع مختلف هستند که با نام‌های هوا به آب و هوا به هوا شناخته می‌شوند؛ بنابراین اگر زمانی نام آن‌ها را در جایی به گوشتان خورد تعجب نکنید؛ چراکه آن‌ها همان مبدل‌های حرارتی هستند. توجه داشته باشید که هر یک از این سیستم‌ها، دمای داخل تابلو برق را به شکل‌های مختلفی کاهش می‌دهند.

در سیستم هوا به هوا، گردش هوا صورت می‌گیرد و دمای تابلو برق از این طریق پایین می‌آید. این در حالی است که در سیستم دیگر، آب موجب خنک شدن هوا می‌شود.

خنک کننده ورتکس

خنک کننده ورتکس نیز یکی دیگر از انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق است. خوب است بدانید که این سیستم مانند مبدل‌های حرارتی و سیستم تهویه مطبوع نیست و به طور کلی ساده‌تر از آن‌ها عمل می‌کند. در این وسیله یک گرداب به وجود می‌آید که هوای فشرده بدون وجود کمپرسور خنک می‌شود. این نوع از خنک کننده‌ها دارای ترموستات نیز هستند و این جزو یکی از ویژگی‌های بسیار خوب آن‌ها به شمار می‌آید.

انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق

میزان دمای استاندارد تابلو برق صنعتی باید چقدر باشد؟

پس از اینکه با انواع مختلف سیستم‌های خنک کننده تابلو برق آشنا شدیم، خوب است به بررسی دمای استانداری که برای تابلو برق تعیین شده است بپردازیم تا بدانیم که دمای استاندارد برای این دستگاه چقدر است. قبل از هر چیزی لازم است تا بدانید که دمای استاندارد تابلو برق توسط کمیسیون بین المللی الکترونیک که نام اختصاری آن IEC است و وابسته به سازمان استاندارد است تعیین می‌شود. این کمیسیون برای تعیین دمای استاندارد تابلو برق‌ها شرایط خاصی را تعیین کرده است.

طبق این استاندارد، دمای محیط برای نصب در مکان‌های باز باید در یک بازه زمانی ۲۴ساعته از ۳۵ درجه سانتی گراد بیشتر نشود. به طور کلی در آب و هوای معتدل کمترین دما ۴۹ درجه و بیشترین دما ۲۵- درجه است. علاوه بر آن، پایین‌ترین دما در مناطق نسبتا سرد باید ۵۰- درجه باشد. اما اگر قرار باشد که تابلو برق در یک مکان بسته نصب شود، باید دمای هوا در طول ۲۴ ساعت از ۳۵ درجه بیشتر نشود.

کمترین دمای مجاز ۵- درجه و بالاترین دمای آن ۴۰ درجه سانتی گراد در فضاهای بسته است. به طور کلی خنک کننده تابلو برق جزو یکی از اجزایی بوده که لازم است تا در خرید تابلو برق به آن دقت و توجه کافی داشته باشید.

سفارش انواع تابلو برق صنعتی به برقستان

تابلو برق‌ها امروزه به یکی از دستگاه‌های بسیار مهم و حیاتی در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند. این نوع از دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند و بر اساس کاربردی که دارند برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروز خرید این نوع از دستگاه‌ها به یکی از موضوعات مهم برای صنایع تبدیل شده است.

اگر شما نیز قصد خرید و سفارش تابلو برق صنعتی را دارید، مطمئنا به دنبال یک مجموعه مناسب برای خرید این دستگاه هستید. اگر بخواهیم یکی از بهترین مجموعه‌های ساخت تابلو برق صنعتی را معرفی کنیم، باید به شرکت فنی مهندسی تجهیز بنا گستر برقستان اشاره نماییم.

این شرکت فنی در سال ۱۳۹۲ و با هدف طراحی و ساخت تابلو برق‌های صنعتی افتتاح شد. مجموعه ما پس از کسب رضایت مشتریان تصمیم گرفت که فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید تابلوهای فشار متوسط و فشار ضعیف، اتوماسیون صنعتی و… گسترش دهد.

شما می‌توانید انواع تابلو برق‌های صنعتی از جمله تابلو برق موتور خانه و… را با مراجعه به بخش سفارش گیری سایت، سفارش دهید. لازم به ذکر است که در تیم مهندسی این مجموعه، مهندسین خلاق و ماهر در رشته‌های مکانیک و برق وجود دارند؛ بنابراین تمامی محصولات تولیدی شرکت ما مانند تابلو برق چنچ اور از کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند. همچنین ناگفته نماند که قیمت محصولات ارائه شده توسط ما، قیمتی مطلوب و ایده آل برای عموم است.

انواع تهویه هوا در تابلو برق

تهویه هوا در تابلو برق‌ها بسته به شرایط نصب به دو شکل انجام می‌شود که در قسمت زیر شرح داده می‌شود.

تهویه طبیعی (Natural Convection Cooling)

در این مدل تهویه هوا، فیلتر و دریچه‌های کرکره‌ای بر روی و یا در بالا و پایین دیواره‌ها نصب می‌شود و هوا به شکل کاملا طبیعی همرفت می‌شود. اگر دمای داخل تابلو نسبت به محیط بیرونی گرم‌تر باشد می‌توان از تهویه مطبوع طبیعی استفاده کرد.

فقط باید در نظر داشته باشید، تابلو برق‌هایی که دارای تهویه طبیعی هستند (فقط دارای فیلتر و دریچه کرکره‌ای است) لازم است تا در مسیر عبور هوا نصب شود همواره جریان همرفت هوا به صورت صحیحی انجام شود.

نکته مهم

انتخاب ابعاد و جنس تابلو، چیدمان کابل و سیم‌ها، آرایش و چیدکان تجهیزات از جمله عواملی هستند که تأثیر بسیاری روی همرفت طبیعی هوا دارند. از این رو، تابلو برق باید به گونه‌ای طراحی شود که جریان هوا به راحتی از میان سیم‌ها و تجهیزات عبور کند تا همواره خنک‌کنندگی به صورت صحیح انجام شود.

انواع تهویه هوا در تابلو برق

سخن پایانی

سیستم خنک کننده تابلو برق جزو یکی از اجزای اصلی این دستگاه به حساب می‌آید که حتما باید در آن تعبیه شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که سیستم خنک کننده وظیفه خنک کردن محیط دستگاه را بر عهده دارد. اما در این مقاله به این موضوع پی بردیم که برای خنک کردن تابلو برق همواره از سیستم‌های مختلفی استفاده می‌شود.

 با توجه به اینکه دمای این دستگاه باید همیشه استاندارد و به اندازه کافی باشد، استفاده از سیستم‌های خنک کننده در آن‌ها همواره امری ضروری است. سیستم خنک کننده به تنظیم دمای دستگاه تابلو برق کمک می‌کند و دمای آن را تا حد استاندارد پایین می‌آورد. در نظر داشته باشید که عملکرد تابلو برق بدون استفاده از سیستم‌های خنک کننده قطعا دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین می‌توان گفت سیستم خنک کننده در واقع اصلی‌ترین جزء تابلو برق است.

سوالات متداول

تابلو برق چیست؟

تابلو برق محفظه‌ای برای سیم‌بندی و نصب تجهیزات الکترونیکی و یا الکتریکی است که کلیدها، لوازم نمایشگر، قطعات کنترلی و… روی آن نصب می‌شوند.

سیستم خنک کننده تابلو برق چه کاربردی دارد؟

سیستم خنک کننده تابلو برق وظیفه پایین آوردن دمای داخل دستگاه و خنک کردن قطعات متعدد داخل دستگاه را بر عهده دارد.

انواع سیستم خنک کننده تابلو برق کدامند؟

سیستم خنک کننده تابلو برق دارای انواع مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم تهویه مطبوع، مبدل‌های حرارتی، خنک کننده ورتکس اشاره کرد.

بهترین تولید کننده تابلو برق صنعتی در ایران کدام است؟

شرکت برقستان جزو یکی از اولین و برترین تولید کننده تابلو برق‌های صنعتی باکیفیت در ایران به حساب می‌آید.

قیمت تابلو برق صنعتی چقدر است؟

قیمت تابلو برق صنعتی به فاکتورهای مختلفی همچون ابعاد، جنس، کیفیت، شرکت تولید کننده، کیفیت محصول و… بستگی دارد و در این مورد نمی‌توان اطلاعات چندان دقیقی را ارائه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.