مطالب آموزشی

هر آنچه که باید درباره تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی بدانید!

تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی

با توجه به توسعه ساخت و ساز مجتمع‌های مختلف، قطعاً تامین فشار آب مصرفی پروژه‌های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع همین توسعه ساخت و ساز مجتمع‌های بزرگ مسکونی، تجاری اداری بود که باعث افزایش مصرف آب و در نتیجه کاهش فشار آب شد. هر چقدر این ساخت و سازها بیشتر، قطعاً فشار آب نیز بیشتر رو به کاهش بود. در واقع با رشد جمعیت نیاز جوامع نیز از جمله ساختمان‌های مسکونی بیشتر شد و همین انشعابات تاسیسات آبی متعدد فشار آب را کاهش می‌دهد.

 همچنین برای آتش نشانی‌ها نیز تامین فشار آب در مواقع ضروری الزامی است و به همین سبب به دنبال روش‌هایی برای تامین فشار آب هستند. از دیرباز تاکنون روش‌های متداولی برای تامین فشار آب مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما پیشرفته‌ترین و منحصر به فردترین روش استفاده از تابلو برق بوستر پمپ است. در ادامه توضیحات کامل‌تری در رابطه با ین تجهیزات کاربردی ارائه می‌دهیم.

تابلو برق بوستر پمپ چیست؟

تابلو برق بوستر پمپ شامل تابلوهای مخصوصی است که از آن‌ها جهت تامین فشار آب مصرفی استفاده می‌کنند. برای تامین آب مصرفی بسیاری از مجتمع‌های بزرگ اداری و تجاری و حتی در آتش نشانی‌ها نیاز به پمپ‌های مخصوص است. گاهی پمپ‌ها نمی‌توانند به تنهایی فشار مورد نیاز را تامین کنند و از این رو از بوستر پمپ آب استفاده می‌شود. این بوستر پمپ‌ها متشکل از چندین پمپ هستند که فشار آب را به شدت در بخش‌های مختلف افزایش می‌دهند.

در کنار بوستر پمپ‌ها از تابلوهای مخصوصی به نام تابلو برق بوستر پمپ استفاده می‌کنند که برای تنظیم عملکرد پمپ‌ها در نظر گرفته شده‌اند. با کمک این تابلوها درصد برق ورودی را می‌توان به راحتی کنترل کرد. به راحتی قابلیت تنظیم دارند و این تنظیمات با هدف استفاده از انرژی در حد استاندارد صورت می‌گیرد. هنگام ساخت تابلو برق بوستر پمپ به نوع کاربرد آن توجه می‌شود و به تناسب جزئیات تابلو آن را برای پمپ‌هایی با مشخصات متنوع می‌توان مورد استفاده قرار داد.

اگر توجه کرده باشید، در ورودی تمامی ساختمان‌ها تابلو برق‌های وجود دارد که جهت کنترل برق تمامی واحدهای ساختمان در نظر گرفته شده است. همین تابلوها را برای مدیریت جریان برق ورودی به پمپ‌ها و الکتروموتورها نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد. این برق‌ها برای کنترل جریان برق طراحی شده‌اند و با استفاده از آن‌ها هرگز درصد زیادی از انرژی تنها به یک بخش  پمپ وارد نمی‌شود؛ بلکه به تمامی قسمت‌ها انتقال می‌یابد.

تابلو برق بوستر پمپ چیست

نحوه عملکرد تابلو برق بوستر پمپ

اکنون که با ماهیت تابلو برق بوستر پمپ آشنا هستید، بد نیست در رابطه با چگونگی عملکرد آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. مدار فرمان اصلی‌ترین عضو تابلوهای برق بوستر پمپ شناخته می‌شوند که تاثیر مستقیمی بر عملکرد این تجهیزات دارند.

عملکرد تابلو برق بوستر پمپ بسیار ساده است و بر اساس یک مکانیسم خاصی صورت می‌گیرد. این تابلوها می‌توانند جریان برق ورودی به بوستر پمپ را به راحتی تحت کنترل قرار دهند. عملکرد دقیق‌تر و تخصصی تابلو برق صنعتی به گونه‌ای است که جریان الکتریکی واردی وارد به بوستر پمپ را به راحتی و به صورت یکسان به تمامی قسمت‌های مختلف آن انتقال می‌دهد. به جای اینکه برق ورودی به صورت کامل تنها به یک قسمت سیستم وارد شود، تابلو وارد عمل شده و انرژی را به صورت یکسان به قسمت‌های مختلف هدایت می‌کند.

اختلاف ولتاژ و اضافه بار جریان می‌‌تواند به شدت روی قسمت‌های مختلف و به ویژه پمپ تاثیرات منفی به جای بگذارد. تابلو برق‌ها در برابر این جریان اضافه بار و اختلاف ولتاژ از تمامی این بخش‌های مختلف محافظت می‌کنند. درست زمانی که اختلاف ولتاژ و جریان اضافه بار به وجود می‌آید، با قطع کردن کامل برق ورودی به طور کلی از تمامی قسمت‌های مختلف سیستم جلوگیری می‌شود. با کمک این تابلوها می‌توان در بسیاری از مواقع قدرت را کاهش و در مواقع ضروری نیز قدرت را افزایش داد.

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق بوستر پمپ

تابلو برق بوستر پمپ به عنوان تابلوهای کنترل موتور در بوستر، هم اکنون کاربرد بسیار زیادی دارند. این تابلوهای پرکاربرد از قسمت‌های بسیار مختلفی تشکیل می‌شوند که هر یک از این قطعات و تجهیزات نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای ساخت تابلو برق صنعتی استانداردهای زیادی به کار گرفته می‌شود و این طراحی به گونه‌ای است که تمامی قطعات و تجهیزات به راحتی در داخل باکس قرار می‌گیرند.

رله

از کاربردی‌ترین اجزای تشکیل دهنده تابلو برق می‌توان به رله‌ها اشاره کرد که با اهداف مهمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً رله در مواقع حساس یا به هنگام حوادث و خطرات مختلف فرمان قطع و وصل دار را صادر می‌کند.

کنترل فاز

کنترل فاز جزو قطعات بسیار مهمی است که از آن برای محافظت از موتور در برابر اختلاف ولتاژ استفاده می‌کنند. قطعاً اختلاف ولتاژ و نوسان تحت تاثیر شرایط مختلفی به وجود می‌آید که می‌تواند به شدت به موتور آسیب برساند.

تایمر

گاهی نیاز است تا تابلو برق طی بازه‌های زمانی مختلفی به صورت خودکار عمل کند. در داخل تابلو برق بوستر پمپ، تایمرهای مخصوصی قرار دارد تا در یک زمانبندی مشخصی به صورت خودکار وارد عمل شود.

کلید

در اکثر قطعات و تجهیزات الکترونیکی از کلیدهای مخصوصی برای قطع و وصل شدن جریان مدار استفاده می‌کنند. در تابلو برق‌های مورد استفاده در حوزه‌های مختلف نیاز به یک کلید برای قطع و وصل شدن جریان مدار است.

چراغ سیگنال

روی تمامی انواع تابلو برق‌ها چراغ‌های مخصوصی با نام چراغ سیگنال وجود دارد که معمولاً روی درب تابلو برق قرار می‌گیرد. با کمک این چراغ‌ها می‌توان از وضعیت خاموش و روشن بودن قطعات الکتریکی داخل تابلو برق مطلع شد.

کنتاکتورها

کنتاکتور به عنوان یک قطعه مهم در تابلو برق وظیفه مدیریت فاز ورودی به تابلو برق را دارد. در واقع این کنترل برای جلوگیری از جابجایی فازهای مختلف یا تقارن آنها استفاده می‌شود.

فیوز

فیوز نقش حفاظت دارد و در تابلو برق نیز برای محافظت از تابلو در برابر اتصال کوتاه و جریان‌های بیش از حد استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق بوستر پمپ

نقشه تابلو برق بوستر پمپ چیست؟

برای نصب تابلو برق بوستر پمپ به نقشه آن توجه می‌شود، چرا که بر اساس نقشه تابلو برق بوستر پمپ به خوبی می‌دانید که کدام قطعه باید در کدام قسمت قرار بگیرد. به طور کلی برای طراحی و تولید ین تابلوها از نقشه استفاده می‌کنند و نقشه‌ها نیز با در نظر قرار دادن سیستم آبرسانی ساختمان‌های مختلف طراحی شده‌اند. حتی اگر این پمپ تقویت کننده فشار آب نیز با مشکل مواجه گردد می‌توانید از روی این نقشه به راحتی به بررسی عملکرد قسمت‌های مختلف بپردازید.

در بررسی سیستم کنترل بوستر پمپ مدار فرمان متوجه می‌شوید که نقشه سیم کشی و سیم‌بندی تابلو برق جزو مهم‌ترین قسمت‌های حساس این تجهیزات است. با وجود کیفیت بالای تمامی قطعات اگر سیم کشی و سیم بندی قسمت‌های مختلف تابلو برق به درستی صورت نگیرد، قطعاً عملکرد تابلو برق‌ها با خطا مواجه می‌شود. طراحی درست نقشه تابلو برق بوستر پمپ تا حد زیادی روی عملکرد، استهلاک الکترونیکی و مکانیکی و همچنین اجزای تابلو تاثیر می‌گذارد.

از این رو طراحی این نقشه‌ها را توسط مهندسین خبره و با تجربه انجام می‌شود. مهندسین طراح به خوبی می‌دانند که برای طراحی این نقشه‌ها باید اول ایمنی را در نظر قرار دهند و در نتیجه با توجه به تمامی نکات و استانداردها نقشه مورد نظر را پیاده سازی و طراحی می‌کنند. البته طراحی این نقشه علی رغم اینکه با رعایت استانداردها صورت می‌گیرد، باید به تناسب نیاز یک مجتمع باشد.

این نقشه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از روی آنها به تمامی اتصالات الکتریکی، نمایشگرها، نمودارها، رنگ‌ها، سیستم‌ها و علائم مختلف دسترسی دارید. مهندسان فنی با توجه به این تابلوها می‌توانند به صورت دقیق به تمامی قسمت‌های مختلف و به ویژه اتصالات تسلط داشته باشند. در واقع این تسلط دقیق برای تعمیر، نگهداری یا عیب یابی سیستم اهمیت بسیار زیادی دارد.

کاربرد تابلو برق بوستر پمپ در صنعت

تابلو برق بوستر پمپ که برای افزایش فشار آب و بهره‌وری بهتر طراحی شده‌ امروزه در بسیاری از محیط‌ها و یا حتی مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اهمیت کاربرد این تجهیزات و تامین فشار آب لازمه باعث محبوبیت استفاده از آنها شده است. قطعاً این محبوبیت و سطح تقاضای بازار روی قیمت تابلو برق بوستر پمپ تاثیر دارد.

مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری

از این تابلو برق‌های پیشرفته و کاربردی می‌توان برای تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری نظیر هتل‌ها، آپارتمان‌ها، فروشگاه‌ها و… استفاده کرد. در چنین مراکزی با استفاده از تابلو برق‌های بوستر پمپ شاهد افزایش فشار آب خواهید بود.

مصارف کشاورزی

یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزان در مناطق روستایی کاهش فشار آب برای آبیاری است. کشاورزان می‌توانند برای بهبود فشار آب آبیاری که برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود، تابلو برق بوستر پمپ تهیه کنند.

استخر

امروزه در استخرهای عمومی و یا حتی مجموعه‌های ورزشی برای تامین فشار آب مورد نیاز شیر آب، شلنگ و حتی سرویس بهداشتی از تابلو برق استفاده می‌کنند.

شرکت‌های تولیدی و صنایع

صنایع و شرکت‌های تولید کننده به دلیل تامین نیاز جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند. حال در اکثر صنایع فشار آب اهمیت زیادی دارد؛ چرا که برای بسیاری از تولیدی‌ها آب جزو اصلی‌ترین مواد اولیه مورد نیاز است. حتی برای شستشوی تجهیزات، دستگاه‌ها یا بخش‌های مختلف صنایع نیاز به آب با فشار بالا است.

سیستم آب شیرین کن

برای سیستم‌های تصفیه آب یا آب شیرین کن فشار آب مهم است؛ چرا که آب باید با فشار مناسب یا زیاد به داخل سیستم وارد شود. سیستم‌های آب شیرین کن نیز امروزه در کارخانه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که در چنین صنایعی نیز برای تامین فشار آب لازمه نیاز به تابلو برق است.

نقشه تابلو برق بوستر پمپ

جمع بندی

تابلو برق بوستر پمپ امروزه در قسمت آبرسانی مجتمع‌های مسکونی، اداری و حتی تجاری جهت تامین فشار آب مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات بسیار پیشرفته و کاربردی هم اکنون توسط شرکت‌های بسیار زیادی توزیع می‌شوند. عملکرد یک محصول به سطح کیفیت، تکنولوژی و مدل آن بستگی دارد.  شما کاربران عزیز قبل از انتخاب باید به بررسی مشخصات مختلف این تجهیزات نظیر برند، نقاط قوت، نقاط ضعف، سطح کیفیت و… بپردازید.

 از آنجایی که این تجهیزات پیشرفته تاثیر بسیار زیادی برای بهبود کارایی سیستم آبرسانی خواهند داشت، قطعاً سطح فروش بالایی نیز دارند. با توجه به این اهمیت کاربرد واسطه‌گران بسیار زیادی محصولات تقلبی را جایگزین تولیدات اصل شرکت‌های معتبر می‌کنند. برای اینکه خرید اقتصادی داشته باشید و به محصولات اصل یک شرکت معتبر دسترسی پیدا کنید، همین حالا از مجموعه برقستان با کمترین قیمت بازار خرید خود را انجام دهید.

سوالات متداول

تفاوت بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت و دور متغیر چیست؟

مدل‌های دور ثابت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت ورود پمپ به مدار با توان نامی خود کار می‌کنند. در صورتی که مدل‌های دور متغیر دارای درایو هستند و به همین سبب سنسور فشار در خروجی باعث کاهش مصرف توان پمپ می‌شود. همچنین می‌تواند در قسمت دبی مورد نیاز فشار پمپ را ثابت نگه دارد.

دلیل استفاده از چندین پمپ در مدار بوستر پمپ

بوستر پمپ متشکل از دو یا چندین پمپ است که آنها را با نام پمپ‌های بوستری با ضریب اطمینان و عملکرد بیشتر می‌شناسند. گاهی در بسیاری از مجتمع‌ها یک پمپ قابلیت تامین فشار آب لازمه را ندارد و به همین منظور باید از چندین پمپ پرقدرت استفاده کرد.

مزایای نصب تابلو برق بوستر پمپ چیست؟

با استفاده از تابلو برق بوستر پمپ، روی دستگاه کنترل بهتری دارید. همچنین برای حفاظت و ایمنی بیشتر، بهره‌برداری بهتر، عیب یابی سریع و نگهداری صحیح این تابلوها مورد توجه قرار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.