مطالب آموزشی

سینی کابل چیست؟ انواع سینی کابل

سینی کابل چیست؟

سینی کابل ها یکی از مهم ترین و به درد بخور ترین محصولاتی هستند که در سیستم های توزیع برق و شبکه خطوط تلفن مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه انواع سینی کابل تولید می شوند که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فردی داشته و در زمینه خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم، شما را با سینی کابل چیست و کاربرد های آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

سینی کابل چیست، انواع سینی کابل

 

ویژگی های استفاده از سینی کابل و اتصالات

سینی کابل ها به عنوان یک محصول محافظتی در مراکز توزیع برق و خطوط تلفن مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این محصولات برای عبور دادن مقدار زیادی از کابل ها و سیم ها از یک مرکز توزیع به سایر مراکز بسیار مناسب هستند. امروزه انواع مختلفی از سینی کابل ها طراحی و تولید می شود. این محصولات را بر اساس جنس، پوشش و کاربردشان می توان، دسته بندی کرد.

همچنین سینی کابل ها یک محصول بسیار مناسب برای نظم دهی و جهت دهی به کابل و سیستم ها هستند و در صورتی که بخشی از سیم ها یا کابل های یک مجموعه مختل شود، تکنسین ها به راحتی می توانند، آن بخش را پیدا کرده و به تعمیر آن بپردازند.

 

ویژگی های استفاده از سینی کابل و اتصالات

 

سینی کابل چه کاربرد هایی دارد؟

سینی کابل ها وظایف مختلفی را بر عهده دارد و از آن ها در زمینه های متفاوتی استفاده می شود. در ادامه انواع کاربرد های سینی کابل ها را برای شما توضیح داده ایم.

  • مهم ترین کاربرد این محصول در سیم کشی خطوط برق با ولتاژ بالا و مراکز حساس است.
  • وظیفه محافظت از سیم و کابل های برق بر عهده سینی کابل است.
  • این وسیله سبب تفکیک کابل ها از همدیگر می شود.
  • برای هدایت و عبور کابل های فیبر نوری از این محصول استفاده می شود.
  • از این سینی ها می توان به جای لوله های کاندوئیت استفاده کرد.

 

سینی کابل چه کاربرد هایی دارد؟

 

انواع سینی کابل از نظر کاربرد

سینی کابل ها را می توان به شیوه های مختلفی دسته بندی کرد. یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین نوع طبقه بندی این محصولات، بر اساس کاربرد آن ها است. در ادامه انواع سینی کابل از نظر کاربرد را به طور کامل برای شما شرح داده ایم.

 

انواع سینی کابل از نظر کاربرد

 

سینی کابل مشبک

 این نوع سینی کابل از سوراخ هایی در کف سینی تشکیل شده که به عبور جریان هوا یا تخلیه آب احتمالی کمک می کند. همچنین از جمع شدن گرد و خاک نیز جلوگیری می کند. مزیت این نوع از سیم کابل این است که در صورت نیاز، کابل ها از سینی خارج و به سایر قسمت های شبکه سیم کشی وصل می شوند.

سینی کابل سبدی

این نوع از سینی کابل ها از مجموعه ای از نوار های فلزی یا پلاستیکی تشکیل شده است که شبیه یک سبد است. این سینی کابل برای سیم های با طول کوتاه بین یک تا دو متر کاربرد دارد و از مزیت های دیگر آن می توان به راحتی قابل نصب بودن بر روی دیوار سقف و کف و… اشاره کرد. سینی کابل سبدی به دلیل وزن کم و دسترسی مناسب برای کاربرد های مخابراتی مانند نگهداری و هدایت از فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد.

سینی کابل نردبانی

این نوع از سینی کابل ها که نردبان کابل نیز نامیده می شوند، برای سیم کشی در حالت های عمودی مورد استفاده قرار می گیرد در سیم کشی افقی هم زمانی که نیاز به ثابت کردن کابل ها باشد از این مدل سینی کابل استفاده می شود. از مزایای سینی کابل نردبانی می توان به مواردی چون عبور جریان هوا، نداشتن رطوبت و امکان ورود و خروج کابل ها از دو سوی سینی کابل اشاره کرد

سینی کابل کانالی

از این سین کابل زمانی که سیم ها ظریف هستند و یا پروژه هایی که تعداد محدودی از کابل را دارد مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع سینی کابل برای گرفتن انشعاب کوچک از یک سینی دیگر نیز استفاده می شود.

استفاده از سینی کابل چه مزایایی دارد؟

سینی کابل ها به دلیل ساختاری که دارند، از مزایا و ویژگی های متعددی برخوردار هستند. در ادامه مهم ترین مزایای این محصولات را برای شما بیان کرده ایم.

کاهش هزینه

انتخاب و استفاده از سینی کابل هزینه های کمتری را نسبت به سایر محصولات مشابه دارد. این محصول علاوه بر آن که وقت کم تری برای راه اندازی نیاز دارد، مراحل و نحوه نصب آن نیز ساده است و باعث می شود، شما با کم ترین هزینه بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین به دلیل محافظت از سیم کابل ها، طول عمر آن ها را افزایش داده و باعث کاهش هزینه در تامین کابل و سیم ها می شود.

تمیزی سیستم سیم کشی

استفاده از سینی کابل ظاهر تمیز و مرتب نسبت به نصب های معمولی دارد. ممکن است برای کار با سیستم های مختلف دسته سیم های شلوغ و زیادی در بیرون قرار گرفته شوند. استفاده از سینی کابل ظاهر نامنظم را از بین برده و آن را به یک محیط مرتب و تمیز تبدیل می کند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که ابزار کار در حضور و دید مشتری باشد. استفاده از این نوع تجهیزات به کسانی که می خواهند، مکان و محیط کاری مرتب و جذاب داشته باشند کمک می کند.

 

مزایای استفاده از سینی کابل

 

مناسب برای همه صنایع

یکی از مهم ترین مزایای این محصولات، قابلیت استفاده از آن ها در صنایع مختلف و متنوع است. سینی های کابل را می توان در تمام تاسیسات و صنایعی که سیم کشی و کابل کشی دارند، مورد استفاده قرار داد.

امنیت بیشتر

زمانی که از سینی کابل استفاده نمی شود، سیم ها مشکل آفرین و خطر ساز می شوند. استفاده از این محصول، امنیت تکنسین ها را تضمین کرده و از وقوع برق گرفتگی جلوگیری می کند. همچنین احتمال ایجاد آتش سوزی را نیز از بین می برد.

تطبیق پذیری بیشتر

نصب سینی کابل سریع بوده و کار کمتری را در مقایسه با سیستم مجرا شامل می شود. هزینه نگهداری سینی کابل نیز با نصب مناسب آن کمتر خواهد بود. این محصولات به دلیل انعطاف پذیری که دارند، برای کسانی که می خواهند تغییر رویه دهند مناسب هستند.

مناسب برای هر مکان

استفاده از سینی کابل برای هر فضا و مکانی اعم از داخل خانه یا خارج از خانه مناسب است و میتوان آن ها را تقریبا در هر جایی نصب نمود. نصب کردن آن در داخل خانه سبب کاهش خطرات احتمالی میشود و نصب آن در فضاهای باز به دلیل مناسب بودن سینی کابل در برابر شرایط محیطی از جمله باد، برف، باران و خوردگی و سایر عوامل مفید خواهد بود.

برخورداری لوازم جانبی فراوان

 سینی کابل با طراحی های صنعتی و مکانیکی و الکتریکی سازگار بوده و نصب کنندگان این وسیله به دلیل وجود لوازم جانبی متعددی مانند براکت ها تکیه گاه های عمودی و افقی تقاطع ها در پوش های انتهایی و سایر موارد دیگر گزینه های زیادی برای نصب بهتر و مفیدتر دارند

رفع عیب راحت و نگهداری آسان

استفاده از سینی کابل به طور کلی به تعمیر کم نیاز دارد و در صورت لزوم عیب یابی و رفع ایرادات این سینی ها نسبت به کانال ها ساده تر است؛ زیرا تنها قطعه دارای ایراد شناسایی و برداشته و تعویض میشود و نیاز به از بین بردن یک سری لوله نیست شناسایی مشکل و مساله و عیب یابی نیز در سینی کابل ساده تر است. علت این امر این است که سینی های کابل از طراحی تجهیزات باز دارند و مشکل مربوط به آن ها نیز به سادگی رد یابی و حل  می شود.

معرفی انواع پوشش سینی کابل

استفاده از پوشش برای سینی کابل در جهت بالا بردن مقاومت آن امری ضروری است. برای سینی های کابل فولادی  از پوشش گالوانیزه استفاده میشود علت این امر افزایش استقامت در برابر رطوبت و خوردگی است. پوشش سینی کابل برای ابزارهای فولادی طی عملیات نورد ساخته میشود. این پوشش شامل انواع پوشش گالوانیزه سرد پوشش گالوانیزه گرم و پوشش پیش گالوانیزه میشود. پوشش سینی کابل، آن را در برابر عواملی چون رطوبت زنگ زدگی و… محافظت کرده و مقاومت آن را افزایش می دهد.

 

معرفی انواع پوشش سینی کابل

 

پوشش گالوانیزه سرد فولاد

در پوشش گالوانیزه سرد، فولاد مورد استفاده برای تهیه سینی کابل در روی فرو می رود به این روش الکترولیزه کردن می گویند و ترکیبی از هیدروکسید و اکسید روی و کربنات برای محافظت استفاده می شود. در پوشش سینی کابل با گالوانیزه سرد عواملی از جمله ارتفاع طول و ضخامت سینی کابل مورد توجه قرار می گیرد

پوشش با گالوانیزه گرم

 در این روش از حمام روی مذاب شده برای پوشش سینی کابل استفاده میشود. مدت زمان غوطه وری در این روش متفاوت است. برای ضخامت بیش تر باید مدت بیش تری در مواد غوطه ور باشد. گالوانیزه گرم نسبت به گالوانیزه سرد در مقابل ضربه مقاومت دارد.

پوشش سینی کابل پیش گالوانیزه

این روش، به آسیاب گالوانیزه یا آسیاب غلتکی گالوانیزه نیز شناخته می شود. پوشش دهی در این روش طوری است که ورق های فولادی مورد استفاده در ساخت سینی کابل از فلز ذوب شده روی عبور می کنند در این روش یکنواختی بیش تر و سریع تر انجام می گیرد که مزیت اصلی این روش است. اما وجود بخش های خالی از فلز روی در زمان برگشت به حالت اول از معایب این روش است.

انواع سینی کابل از نظر جنس

یکی از مهم ترین و رایج ترین سوالاتی که در بین خریداران سینی کابل پرسیده می شود، در مورد جنس آن است. به طور کلی سینی کابل ها بایستی از فلزات و متریال سخت ساخته شوند تا بتوانند از مقاومت لازم برخوردار باشند. امروزه از متریال مختلفی برای تولید انواع سینی کابل ها استفاده می شود. در ادامه انواعی سنی کابل از نظر جنس و متریال ساخت را برایتان توضیح داده ایم.

 

انواع سینی کابل از نظر جنس

 

سینی کابل فولادی

سینی کابل های فولادی یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین نوع سینی کابل ها هستند. این محصولات مقاومت بسیار بالایی داشته و در عین حال از قیمت های ارزانی برخوردارند. از این رو بسیاری از مردم می توانند با صرف هزینه های کم و اقتصادی، سینی های با کیفیت و مقاوم خریداری کنند. البته سینی کابل های فولادی در کنار برخورداری از این مزایا، معایبی نیز دارند.

هدایت الکتریکی پایین، مقاوم پایین در برابر زنگ زدگی و وزن بالا را می توان از مهم ترین معایب این محصولات دانست. البته شرکت های مختلف تولید کننده این نوع از سینی ها با افزودن موادی، مقاومت در برابر زنگ زدگی این کابل ها را تا حد زیادی افزایش می دهند.

سینی کابل های آلومینیومی

سینی های آلومینیومی در مقایسه با وزنی که دارند، از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند. از این رو، به وفور در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این محصولات از مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز برخوردار هستند. شایان ذکر است که این نوع از سین کابل ها خاصیت مغناطیسی نداشته و تلفات الکتریکی در آن ها بسیار کم است.

 

سینی کابل های آلومینیومی

 

سینی کابل پی وی سی

این نوع از کانال ها عموما از جنس پلی وینیل کلراید ساخته می شوند و در زمینه هایی مختلفی همچون سازمان دهی و مرتب کردن سیم ها و کابل ها، تابلو های توزیع، کنترل پنل ها و…  مورد استفاده قرار می گیرند. این سینی ها عایق الکتریکی بسیار خوبی بوده و از  شکل و ظاهر شیکی برخوردار هستند. سینی کابل پی وی سی به دلیل برخورداری از مزایای مختلف، به یکی از پر فروش ترین نوع سینی کابل ها تبدیل شده است.

هنگام خرید سینی کابل چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

امروزه انواع سینی کابل و اتصالات در بازار موجود است و خریداران در هنگام تهیه این محصولات با مشکلاتی مواجه می شوند. در واقع افراد نمی دانند که نکات مهم در هنگام خرید سینی کابل چیست؟ و چگونه می توانند یک محصول مناسب را برای خود  تهیه کنند. از این رو در ادامه ما سعی کرده ایم تا نکات مهم و ضروری را که در هنگام خرید این محصول لازم است تا در نظر بگیرید، برای شما شرح دهیم.

  • محصول خود را از فروشگاه های مطمئن و قابل اعتماد تهیه کنید.
  • در هنگام خرید محصول مشخصات فنی آن را به خوبی بررسی کنید.
  • متناسب با زمینه کاری که دارید، یک جنس مناسب از سینی کابل را انتخاب کنید.
  • ابعاد و اندازه های محصول را بررسی کنید.
  • از فروشگاهی محصول خود را خریداری کنید که قیمت های اقتصادی و مقرون به صرفه ای داشته باشد.

 

نکات خرید سینی کابل

 

جمع بندی

امروزه سیستم های توزیع برق یکی از مهم ترین بخش های هر مجموعه ای شناخته می شوند و افراد همواره سعی دارند تا دسترسی راحت تری به این بخش داشته باشند. سینی کابل ها دقیقا برای پاسخ دهی به این نیاز افراد طراحی و تولید شده اند.

 با استفاده از سینی کابل ها می توان، ضمن محافظت از سیم ها و کابل های مختلف یک شبکه توزیع برق، آن ها را جهت دهی کرده و نظم بخشید. شما می توانید با توجه به نیاز خود و متناسب با شبکه توزیع برقی که دارید، انواع مختلفی از این محصولات را از شرکت فنی مهندسی برقستان تولید کنید.

 

سوالات متداول

از کجا می توان سینی کابل تهیه کرد؟

شما می توانید انواع سینی کابل های مختلف را از فروشگاه اینترنتی برقستان تهیه کنید.

سینی کابل در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

این محصول کاربرد های بسیار زیادی دارد. اما مهم ترین علت استفاده از آن محافظت از سیم ها و کابل های مختلف است.

قیمت سینی کابل چقدر است؟

قیمت این محصولات به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان یک قیمت مشخص و معین را برای آن تعیین کرد. اگر به دنبال خرید یک محصول با کیفیت و اقتصادی هستید می توانید، سینی کابل مد نظرتان را از فروشگاه اینترنتی برقستان خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.