مطالب آموزشی

کنتاکتور در تابلو برق چه وظیفه‌ای دارد؟

وظیفه کنتاکتور در تابلو برق

وقتی صحبت از سیستم‌های مهندسی برق می‌شود، کنتاکتورها جزء ضروری برای ایمنی، قابلیت اطمینان و عملکرد کارآمد سیستم هستند. وظیفه کنتاکتور در تابلو برق روشن و خاموش کردن مدار بار الکتریکی است. کنتاکتورها طیف وسیعی از کاربردها از جمله کنترل موتور و کنترل روشنایی را دارند و به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کنند، ایمن، بادوام و به راحتی قابل تعویض هستند.

کنتاکتورها می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر کارایی، ایمنی و قابلیت اطمینان سیستم شما داشته باشد. همچنین کیفیت و برند این قطعه، بر قیمت تابلو برق صنعتی شما تاثیرگذار است.

کنتاکتور در تابلو برق چیست؟

کنتاکتور یک وسیله الکتریکی است که به‌طور گسترده برای روشن و خاموش کردن مدارها استفاده می‌شود. به این ترتیب، کنتاکتورهای الکتریکی زیرمجموعه‌ای از کلیدهای الکترومغناطیسی را تشکیل می‌دهند که به‌عنوان رله آن را می‌شناسند.

رله یک دستگاه سوئیچینگ الکتریکی است که از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی برای باز و بسته کردن مجموعه‌ای از کنتاکت‌ها استفاده می‌کند. این عمل منجر به روشن یا خاموش شدن مدار می‌شود که در واقع وظیفه کنتاکتور در تابلو برق است.

کنتاکتور در تابلو برق چیست

انواع کنتاکتور برق

انواع کنتاکتور تولید شده از ابتدا به شرح زیر است:

کنتاکتور Knife Blade Switch

این کنتاکتور در اواخر دهه 1800 اولین کنتاکتوری بود که برای کنترل موتورهای الکتریکی استفاده شد. این کنتاکتور از یک نوار فلزی تشکیل شده بود که روی یک کنتاکت می‌افتاد. این سوئیچ دارای اهرمی برای پایین کشیدن سوئیچ یا بالا بردن آن بود. در آن زمان، باید این کنتاکتور با ایستادن در کنار آن در حالت بسته قرار می‌گرفت.

با توجه به وظیفه کنتاکتور در تابلو برق و سختی باز و بسته کردن دستی سوئیچ با سرعت متناسب، کنتاکت‌ها به سرعت فرسوده می‌شدند. در نتیجه، کلیدهای مسی نرم دچار خوردگی شدند که بیشتر آنها را در برابر رطوبت و کثیفی آسیب‌پذیر کرد. با گذشت سال‌ها، اندازه موتورها افزایش پیدا کرد که بیشتر نیاز به جریان‌های بزرگ‌تر برای کارکرد آنها را پدید آورد.

این امر خطر فیزیکی بالقوه‌ای را برای راه‌اندازی چنین سوئیچ‌های حامل جریان بالا ایجاد کرد و در نتیجه منجر به یک نگرانی جدی شد. علیرغم انجام چندین پیشرفت مکانیکی، این کنتاکتور به دلیل مشکلات و خطرات مربوط به عملکرد توسعه نیافت.

کنتاکتور دستی

با توجه به این‌که انجام وظیفه کنتاکتور در تابلو برق از نوع Knife Blade Switch با ریسک همراه بود، مهندسان کنتاکتور دیگری را ارائه کردند که دارای ویژگی‌هایی بود:

  • ایمن برای کار کردن
  • به درستی محصور شده و در دسترس نیست.
  • اندازه فیزیکی کوچکتری دارد

کنتاکت‌های دستی می‌توانند مدار را در دو مکان به‌طور همزمان باز کنند. بنابراین، حتی در فضای کوچکتر، به شما امکان می‌دهد با جریان بیشتری کار کنید. کنتاکت‌های دستی اتصال را به‌گونه‌ای تقسیم می‌کنند که دو مجموعه از کنتاکت‌ها را تشکیل می‌دهد. سوئیچ یا دکمه کنترل دستی از راه دور کار نمی‌کند و به‌طور فیزیکی به کنترلر متصل است.

هنگامی که کنترل کننده دستی توسط اپراتور فعال شود، مدار قدرت درگیر می‌شود. پس از فعال شدن، الکتریسیته را به بار می‌برد. به زودی کنتاکتورهای دستی کاملا جایگزین Knife Blade Switch شدند و حتی امروزه نیز از انواع مختلفی از این نوع کنتاکتورها استفاده می‌شود.

کنتاکتور مغناطیسی

کنتاکتور مغناطیسی نیازی به دخالت انسان ندارد و در واقع وظیفه کنتاکتور در تابلو برق به‌صورت الکترومکانیکی عمل می‌کند. این یکی از پیشرفته‌ترین طراحی‌های کنتاکتور است که می‌توان از راه دور کار کرد. بنابراین، به از بین بردن خطرات مربوط به کار دستی آن و قرار دادن پرسنل عملیاتی در خطر بالقوه کمک می‌کند. فقط مقدار کمی جریان کنترلی توسط کنتاکتور مغناطیسی برای باز یا بسته شدن مدار مورد نیاز است. این رایج‌ترین نوع کنتاکتور مورد استفاده در کاربردهای کنترل صنعتی است.

انواع کنتاکتور برق

کنتاکتورها چه کاربردی دارند؟

کنتاکتور در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • رایج‌ترین وظیفه کنتاکتور در تابلو برق در استارت موتور است. با حفاظت اضافه بار و اتصال کوتاه برای موتور صنعتی استفاده می‌شود.
  • کنتاکتورها برای اتوماسیون چراغ‌ها به‌منظور روشنایی صنعتی، تجاری و مسکونی کاربرد دارند. برای این نوع کاربرد از رله نوع لچ استفاده می‌شود. در این نوع رله از دو سیم پیچ بهره می‌برند. یکی برای تماس باز و دوم برای تماس نزدیک.
  • وظیفه کنتاکتور در تابلو برق در خودرو برای کار با بار 12VDC است.
  • استفاده از کنتاکتور با کلید مدار ایمنی کارکرد بار در صنایع را تضمین می‌کند. در چنین برنامه‌ای برای تعویض سریع یک بار استفاده می‌شود.
  • در رله جیوه و رله جیوه مرطوب کاربرد دارد.
  • کنتاکتورهای دو قطبی (3 سیم، 1 فاز) برای کار با بار 240VAC مانند کولر گازی استفاده می‌شود.

مشخصات و علائم روی کنتاکتورها

برخی علائم و مشخصات فنی در رابطه با وظیفه کنتاکتور در تابلو برق عبارتند از:

نحوه عملکرد کنتاکتور برق

اصل کار به منظور انجام وظیفه کنتاکتور در تابلو برق شامل استفاده از آهنربای الکتریکی برای کنترل اتصال برق است. هنگامی که جریانی از سیم پیچ کنتاکتور عبور می‌کند، میدان مغناطیسی پدید می‌آورد که کنتاکت ها را به سمت خود جذب می‌کند. این عمل کنتاکت‌ها را می‌بندد و به جریان الکتریکی اجازه می‌دهد از مدار عبور کند. هنگامی که برق قطع می‌شود، سیم پیچ کنتاکتور میدان مغناطیسی خود را از دست می‌دهد و کنتاکت ها از یکدیگر دور می‌شوند و مدار الکتریکی را می‌شکند.

عملکرد و وظیفه کنتاکتور در تابلو برق در سیستم‌های الکتریکی ضروری است زیرا به جلوگیری از آسیب ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه کمک می‌کنند. کنتاکتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ولتاژها و جریان‌های بالا مقاومت می‌کنند و در عرض چند میلی ثانیه پس از تشخیص اضافه بار یا اتصال کوتاه در مدار فعال می‌شوند. زمان پاسخ سریع کنتاکتورها تضمین می‌کند که سیستم الکتریکی ایمن و قابل اعتماد باقی می‌ماند و از آسیب به تجهیزات و پرسنل درگیر جلوگیری می‌کند.

نحوه عملکرد کنتاکتور برق

مزایای استفاده از کنتاکتور در تابلو برق صنعتی

نقش و وظیفه کنتاکتور در تابلو برق مزایای زیر را به‌دنبال دارد:

  • قابلیت اطمینان: کنتاکتورها بسیار قابل اعتماد هستند و عمر طولانی دارند. آن‌ها برای تحمل بارهای سنگین طراحی شده‌اند و کمترین خطر خرابی را دارند.
  • کارایی: کنتاکتورها در کنترل مقادیر زیاد توان بسیار کارآمد هستند. این موضوع آن‌ها را برای کاربردهای توزیع برق ایده‌آل می‌کند.
  • ایمنی: کنتاکتورها با در نظر گرفتن ایمنی طراحی شده‌اند. دارای محافظ‌های داخلی مانند حفاظت در برابر اضافه بار و حفاظت از اتصال کوتاه برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات و اطمینان از ایمنی پرسنل هستند.
  • مقرون به صرفه: کنتاکتورها در مقایسه با سایر انواع کلیدها مقرون‌به‌صرفه هستند. آن‌ها برای تحمل بارهای با قدرت بالا طراحی و ساخته شده‌اند.

سخن پایانی

کنتاکتورها اجزای ضروری در سیستم‌های الکتریکی هستند که برای کنترل جریان برق استفاده می‌شوند. آن‌ها ظرفیت حمل جریان بالایی دارند و می‌توانند در محیط‌های پر سر‌وصدا عمل کنند. کنتاکتورها به‌طور گسترده در ماشین آلات صنعتی، سیستم‌های HVAC و سایر تجهیزات سنگین استفاده می‌شوند. انجام وظیفه کنتاکتور در تابلو برق از راه دور نیز قابل کنترل است که باعث می‌شود به حداقل تعمیر و نگهداری موردنیاز باشد.

این امر آن‌ها را به انتخابی عالی برای کاربردهای حیاتی تبدیل می‌کند. بنابراین، اکنون که در مورد اصول اولیه می دانید، منتظر چه چیزی هستید؟ از همین امروز استفاده از کنتاکتورها را در سیستم‌های الکتریکی خود شروع کنید!

سوالات متداول

شایع‌ترین دلیل خرابی کنتاکتور چیست؟

متداول‌ترین دلیل جوشکاری تماسی است که در آن کنتاکت‌های دستگاه در یک موقعیت گیر کرده یا ذوب می‌شوند. سوختن سیم پیچ، ورود خاک، گرد و غبار یا رطوبت به شکاف هوای اطراف سیم پیچ نیز می‌تواند یکی از عوامل موثر باشد.

معنی A1 و A2 در کنتاکتور چیست؟

سازندگان کنتاکتور از A1 و A2 برای تعیین دو پایانه اتصال برق به سیم پیچ مغناطیسی کنتاکتور استفاده می‌کنند.

اندازه کنتاکتور چگونه مشخص می‌شود؟

20 تا 50 درصد جریان پیوسته نامی اندازه کنتاکتور خواهد بود مثلا جریان پیوسته 10 آمپر، کنتاکتوری با درجه 12-15 آمپر یا بیشتر نیاز است.

حد فعلی برای کنتاکتور چقدر است؟

یک کنتاکتور منفرد می‌تواند در عرض چند میلی‌ثانیه جریان را تا 2000 آمپر در 400 ولت قطع کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.